Kriget i Ukraina, 2023 edition

Sant men han har ju hittills inte visat något intresse alls för någon typ av förhandling annat än att Ukraina ska ligg ap rygg, blotta strupen och ge Putler vad han vill ha. Vad blir skillnaden mer än att hans envishet blir officiell?

Det är nu slut för olika krafter i väst att föreslå ”Du får Krim och halva Donbass om du bara tar hem dina trupper.”

Samtidigt så är det ett av sätten Ryssland förhandlar på; visa hårdnackat motstånd till allt, fram till att man erbjuds något - som man sedan hugger på.

Kaja Kallas, Estland:

 
Det är nu slut för olika krafter i väst att föreslå ”Du får Krim och halva Donbass om du bara tar hem dina trupper.”

Samtidigt så är det ett av sätten Ryssland förhandlar på; visa hårdnackat motstånd till allt, fram till att man erbjuds något - som man sedan hugger på.

Kaja Kallas, Estland:

Precis och ska de lyckas med det igen och igen? Vi vet ju att det inte slutar med halva Donbass och Krim utan de slickar såren och kommer tillbaka.
 
Så Kina har alltså skickat vapen genom bland annat Turkiet.


Från Aftonbladet idag


Uppgifter: Kina har skickat vapen till Ryssland
i dag kl 12.08Anna Sjögren

DELA

Kina har skickat automatvapen, skyddsutrustning och drönardelar till Ryssland.
Det skriver tidningen [COLOR=var(--link-color, #1973c8)]Politico
https://www.politico.eu/article/chinese-companies-are-shipping-rifles-body-armor-to-russia/ som hänvisar till tulluppgifter.
Enligt Politico ska sändningarna ägt rum mellan juni och december förra året.
Tolv laster med drönardelar och skyddsutrustning ska ha skickats via Turkiet. I andra fall har utrustning skickats genom Förenade Arabemiraten.[/COLOR]
 
Precis och ska de lyckas med det igen och igen? Vi vet ju att det inte slutar med halva Donbass och Krim utan de slickar såren och kommer tillbaka.
Det är ju en annan historia, och kanske rent av en annan tråd;
I vilket skick ska vi i väst lämna Ryssland efter att de förlorat deras "militära specialoperation" i Ukraina?
Hur ska vi förhålla oss till dem sedan?

Vi har ju nuddat dessa tankar i den här tråden (eller dess föregångare), jag och @MJLee. Och kanske nån till.
Jag hade inte tid att gå all in i dessa tankegångar då, och det var väl inte heller akut aktuellt då heller - men tiden börjar nog mogna för att tala om detta nu.
Men min poäng med inläggen nu på morgonen är att det i och med arresteringsordern blivit meningslöst för människor i väst att kräva en förhandlingslösning med Ryssland över Ukrainas huvud för att få till fred. Vilket förmodligen är det huvudsyftet med att Kinas president Xi besöker Ryssland måndag till onsdag i kommande vecka, "att finna en förhandlingslösning med Ryssland över Ukrainas huvud för att få till fred."

Ty det finns noll trovärdighet i att förhandla med en misstänkt krigsförbrytare.
 
Kina har skickat automatvapen, skyddsutrustning och drönardelar till Ryssland.
Det skriver tidningen
som hänvisar till tulluppgifter.
Enligt Politico ska sändningarna ägt rum mellan juni och december förra året.
Tolv laster med drönardelar och skyddsutrustning ska ha skickats via Turkiet. I andra fall har utrustning skickats genom Förenade Arabemiraten.
Läste nånstans att Turkiet fått en mycket fet NATO-tumme i ögat, och efter det genast slutat upp med de här dumheterna.
(Se det som ett obekräftat rykte tills nån lyckas verifiera/dementera eländet.)
 
Det är ju en annan historia, och kanske rent av en annan tråd;
I vilket skick ska vi i väst lämna Ryssland efter att de förlorat deras "militära specialoperation" i Ukraina?
Hur ska vi förhålla oss till dem sedan?

Vi har ju nuddat dessa tankar i den här tråden (eller dess föregångare), jag och @MJLee. Och kanske nån till.
Jag hade inte tid att gå all in i dessa tankegångar då, och det var väl inte heller akut aktuellt då heller - men tiden börjar nog mogna för att tala om detta nu.
Men min poäng med inläggen nu på morgonen är att det i och med arresteringsordern blivit meningslöst för människor i väst att kräva en förhandlingslösning med Ryssland över Ukrainas huvud för att få till fred. Vilket förmodligen är det huvudsyftet med att Kinas president Xi besöker Ryssland måndag till onsdag i kommande vecka, "att finna en förhandlingslösning med Ryssland över Ukrainas huvud för att få till fred."

Ty det finns noll trovärdighet i att förhandla med en misstänkt krigsförbrytare.
Det är sant men Ryssland vill inte ha fred, eller Putin vill inte. Det här kommer inte ändra någonting alls vad gäller den saken. Det enda sättet jag kan se att det kan bli fred är att Putin och hans kriminella anhang blir utkastade av det ryska folket. Tyvärr verkar det långt bort med tanke på den hjärntvätt som sker.
Hur menar du att man tidigare skulle fått till en hållbar förhandlingslösning?
 
Berätta mer om hur du kommit fram till att det är JAG som menar detta.
Det har låtit så på dina inlägg då du gång på gång tar upp att förhandlingslösning där man skänker bort en del av Ukraina nu är ute ur leken. Jag kanske tolkat fel men då får du gärna förklara dina senaste inlägg och vad du syftar på med dem.
 
Det har låtit så på dina inlägg då du gång på gång tar upp att förhandlingslösning där man skänker bort en del av Ukraina nu är ute ur leken. Jag kanske tolkat fel men då får du gärna förklara dina senaste inlägg och vad du syftar på med dem.
Är det fler härinne som tolkar mig som om jag håller på att propagera för en förhandlingslösning för fred i utbyte mot Ukrainskt territorium? (Jag kan tycka att Kaja Kallas ord bör vara svåra att missförstå.)
I så fall får jag se över hur jag uttrycker mig.
 
Är det fler härinne som tolkar mig som om jag håller på att propagera för en förhandlingslösning för fred i utbyte mot Ukrainskt territorium? (Jag kan tycka att Kaja Kallas ord bör vara svåra att missförstå.)
I så fall får jag se över hur jag uttrycker mig.
Just det inlägget var det enda som motsa det Du har sedan jag postade tweeten gång på gång påpekat att förhandlingslösning nu är borta ur bilden. Har den ens någonsin varit en möjlighet?
Jag vill fortfarande gärna ha en förklaring på vad du menar med alla dina inlägg om förhandlingar och det är inte för att sätta dit dig utan för att förstå vad du menar. Jag är uppriktigt intresserad av att förstå.
 
Just det inlägget var det enda som motsa det Du har sedan jag postade tweeten gång på gång påpekat att förhandlingslösning nu är borta ur bilden. Har den ens någonsin varit en möjlighet?
Jag vill fortfarande gärna ha en förklaring på vad du menar med alla dina inlägg om förhandlingar och det är inte för att sätta dit dig utan för att förstå vad du menar. Jag är uppriktigt intresserad av att förstå.
Henry Kissinger har propagerat för att förhandla of fred i utbyte mot Ukrainskt territorium.
Dec 2022: https://www.cnbc.com/2022/12/18/its-time-for-a-negotiated-peace-in-ukraine-kissinger-says.html

Den här snubben, Christopher Chivvis, gör likaså, och konsekvent över tid:
Juni 2022: https://www.theguardian.com/comment...-the-west-to-end-this-war-as-soon-as-possible
Feb 2023:

Tyska vänstern vill absolut att kriget ska ta slut, och lösningen är att förhandla med Ryssland om fred i utbyte mot Ukrainskt territorium.
https://www.wsws.org/en/articles/2023/02/28/jrmq-f28.html


Nej, realistiskt har en förhandlingslösning alltid varit borta ur bilden.
Det är nu slut för olika krafter i väst att föreslå ”Du får Krim och halva Donbass om du bara tar hem dina trupper.”
Som jag skriver, nu är det slut för Henry Kissinger, för Christopher Chivvis, för tyska vänstern och alla andra i väst att hålla på att tjata om något som realistiskt alltid varit borta ur bilden.

Jag tänker inte förklara tydligare än så här, inte heller svara ytterligare.
 
Henry Kissinger har propagerat för att förhandla of fred i utbyte mot Ukrainskt territorium.
Dec 2022: https://www.cnbc.com/2022/12/18/its-time-for-a-negotiated-peace-in-ukraine-kissinger-says.html

Den här snubben, Christopher Chivvis, gör likaså, och konsekvent över tid:
Juni 2022: https://www.theguardian.com/comment...-the-west-to-end-this-war-as-soon-as-possible
Feb 2023:

Tyska vänstern vill absolut att kriget ska ta slut, och lösningen är att förhandla med Ryssland om fred i utbyte mot Ukrainskt territorium.
https://www.wsws.org/en/articles/2023/02/28/jrmq-f28.html


Nej, realistiskt har en förhandlingslösning alltid varit borta ur bilden.

Som jag skriver, nu är det slut för Henry Kissinger, för Christopher Chivvis, för tyska vänstern och alla andra i väst att hålla på att tjata om något som realistiskt alltid varit borta ur bilden.

Jag tänker inte förklara tydligare än så här, inte heller svara ytterligare.
Okej men jag förstår fortfarande inte dina svar som helt bygger på "nu är en förhandlingslösning omöjlig". Du säger inget om vad du tycker om arresteringsordern utan hänvisar nu bara till vad andra tycker. Vad tycker du själv och varför uttrycker du inte det utan gömmer dig bakom andras åsikter? Jag förstår verkligen inte dina inlägg som ju verkar gå emot allt du sagt hittills men det kanske inte är tanken?
 
En sak till om arresteringsordern av Putin, det kanske inte betyder så mycket men det innebär att han kan inte resa runt så lätt som han gjort förut. Det gör mig en smula nöjd även om det kanske inte påverkar honom personligen så mycket.

Jag undrar nu dock vad detta gör för hans position i resten av världen, förlorar han ett slags erkännande för sin position? Eller han är iofs inte dömd ännu.

Edit: Åh, läste precis här att ICC (som utfärdade arresteringsordern) har 123 medlemmar men att USA är inte ett av dessa. Så i princip skulle han kunna besöka USA fortfarande, men jag tror knappast att Pentagon skulle godkänna det 😅
 
Apropå mitt tidigare inlägg ...
32dd7d32e8555a4550a4bf4c68b978b7260640bd.jpg

a9c19e37c65c1eb6dfa742aaf322a752e5b33c19.jpg

Länk
Skulle kunna lika gärna passa i tråden om amerikansk politik men då ämnet kom upp här först så tyckte jag att det passade bättre här.

Tillägg: en, amerikan antar jag, kommenterade detta kort och med ironi med:
are-we-the-baddies-bad.gif
 
Jag skrattade när jag såg det här.

Igor Girkin, ni vet han som var med och sköt ned det Malaysiska passagerarplanet, han berättar här klockrent hur man enkelt avgör om den Putin man ser på film är Putin eller en av många dubbelgångare!

Jag undrar hur många kopior det finns.
och sen undrar jag hur man ska avgöra att man fått rätt snubbe om man griper honom och skickar honom till Haag
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp