Bukefalos 28 år!

Kriget i Ukraina, 2023 edition

Det drar ihop sig för kärnkraftverket i Enerhodar. Efter att Ryssland bett arbetarna där evakuera området, händer nu det här i FN:

https://marcusoscarsson.se/just-nu-putin-bonfaller-varlden-om-hjalp/

– Det enda hotet mot kärnkraftverket kommer från den hänsynslösa beskjutningen och attackerna mot det från Kyivregimen, påstår Nebenzya i brevet.

– Vi uppmanar FN:s generalsekreterare och det internationella samfundet i stort att använda alla ansträngningar för att förhindra Kyivregimen och dess sponsorer från att organisera ytterligare en katastrofal provokation.


Det luktar alltså en omedelbart förestående False flag-operation mot kärnkraftverket.
 
Senast ändrad:
Det drar ihop sig för kärnkraftverket i Enerhodar. Efter att Ryssland bett arbetarna där evakuera området, händer nu det här i FN:

https://marcusoscarsson.se/just-nu-putin-bonfaller-varlden-om-hjalp/

– Det enda hotet mot kärnkraftverket kommer från den hänsynslösa beskjutningen och attackerna mot det från Kyivregimen, påstår Nebenzya i brevet.

– Vi uppmanar FN:s generalsekreterare och det internationella samfundet i stort att använda alla ansträngningar för att förhindra Kyivregimen och dess sponsorer från att organisera ytterligare en katastrofal provokation.


Det luktar alltså en omedelbart förestående False flag-operation mot kärnkraftverket.
Det skulle inte förvåna mig alls. Responsen på den sprängda dammen får ju i bästa fall betraktas som mild, jag skulle snarare kalla den obefintlig. Det borde varit ett vrål av vrede från hela världen på det som skedde men det var nästintill tyst som i graven. Snacka om att ge RyZZland carte blanche att använda sig av WMD. RyZZLand är desperat och har inga spärrar alls så det hade behövts mycket klara besked om hur landet ligger för att stoppa det som nu riskerar att ske. Grejen är att det fortfarande trots alla tecken på vad som är på gång inte hörs mer än några halvkvävda pip :rage:
 
Det är verkligen ett oroande bräckligt läge just nu:


"FN:s atomenergiorgan IAEA har inte sett några tecken på att kärnkraftverket i Zaporizjzja har minerats. Det säger organets generaldirektör Rafael Grossi i ett uttalande enligt flera medier.
Enligt Sky News skedde dock inspektionen den 30 juni och Grossi säger att experter måste få tillgång till byggnaden för att kunna säkerställa att inga sprängämnen är utplacerade.
– Vi är fortsatt extremt oroade, säger IAEA:s chef Rafael Grossi.
Både Ukraina och Ryssland har anklagat varandra för att planera en attack mot kärnkraftverket, som är Europas största. Ryssland påstår att Ukraina planerar att attackera kärnkraftverket under natten till torsdagen och Ukraina påstår att Ryssland har minerat byggnader."

https://omni.se/iaea-vill-fa-tillgang-till-zaporizjzja-extremt-oroad/a/O810m1


"The US Senate has introduced a resolution which proposes that the actions of Russia, Belarus “or proxy of Russia” be considered as an attack on NATO, if their actions lead to radioactive contamination of the allies’ territory."

https://www.euractiv.com/section/gl...will-trigger-natos-article-5-us-warns-russia/
 
Här kommer lite bilder på Yevgeny Prigozhin.

Prigozhin1.jpg
 
Det är oklart varför officiella ryska konton publicerar dessa bilder just nu.
Men förmodligen står inte den gode Prigozhin högt i kurs längre.
 
"FN:s atomenergiorgan IAEA har inte sett några tecken på att kärnkraftverket i Zaporizjzja har minerats. Det säger organets generaldirektör Rafael Grossi i ett uttalande enligt flera medier.
Enligt Sky News skedde dock inspektionen den 30 juni och Grossi säger att experter måste få tillgång till byggnaden för att kunna säkerställa att inga sprängämnen är utplacerade.

"New satellite images show unidentifiable shapes at Ukraine's Zaporizhzhia nuclear plant
The photos have led to renewed calls for international inspectors to be granted fuller access to the plant, after Volodymyr Zelenskyy claimed explosives had been placed on the roofs of two of the reactors."


https://news.sky.com/story/new-sate...-ukraines-zaporizhzhia-nuclear-plant-12916418
 
Med reservation för att jag inte har kunskap om hur anläggningen i Zaporizjza är byggd...
Om man faktiskt vill förstöra kärnreaktorer, vill man då placera sprängladdningar ovanpå yttertaken och rimligen rätt långt från reaktorinneslutningen? Utan sprängfördämning, visst kan det ju vara RSV men ändå en bra bit från det man kan vilja förstöra tänker jag? Det måste ju finnas mängder med mer effektiva placeringar inuti byggnaderna. Fast det är ju inte lika visuellt förstås...
 
Med reservation för att jag inte har kunskap om hur anläggningen i Zaporizjza är byggd...
Om man faktiskt vill förstöra kärnreaktorer, vill man då placera sprängladdningar ovanpå yttertaken och rimligen rätt långt från reaktorinneslutningen? Utan sprängfördämning, visst kan det ju vara RSV men ändå en bra bit från det man kan vilja förstöra tänker jag? Det måste ju finnas mängder med mer effektiva placeringar inuti byggnaderna. Fast det är ju inte lika visuellt förstås...
Jag tänker nog att man inte nödvändigtvis vill skapa maximal skada utan det skulle handla mer om det visuella just och den oro det med rätta skapar. Det är bara dryga 30 mil till ryska gränsen och än närmare till alla ryssar i de ”nya” ockuperade områdena Donetsk och Luhansk.

Som om danskarna skulle minera Ringhals.
 
Med reservation för att jag inte har kunskap om hur anläggningen i Zaporizjza är byggd...
Om man faktiskt vill förstöra kärnreaktorer, vill man då placera sprängladdningar ovanpå yttertaken och rimligen rätt långt från reaktorinneslutningen? Utan sprängfördämning, visst kan det ju vara RSV men ändå en bra bit från det man kan vilja förstöra tänker jag? Det måste ju finnas mängder med mer effektiva placeringar inuti byggnaderna. Fast det är ju inte lika visuellt förstås...
Den delen handlar inte om att skada reaktorerna utan om att skapa en situation där man kan säga "titta det är hål i taket terroriststaten Ukraina har skickat en Storm Shadow in i kraftverket".
 
Jag tänker nog att man inte nödvändigtvis vill skapa maximal skada utan det skulle handla mer om det visuella just och den oro det med rätta skapar. Det är bara dryga 30 mil till ryska gränsen och än närmare till alla ryssar i de ”nya” ockuperade områdena Donetsk och Luhansk.

Som om danskarna skulle minera Ringhals.
Det är långt till Moskva, och det är nog det enda som räknas, de hade ju inga problem med att spränga dammen, trots att det främst var den ockuperade vänstra sidan som drabbades värst.
 
Med reservation för att jag inte har kunskap om hur anläggningen i Zaporizjza är byggd...
Om man faktiskt vill förstöra kärnreaktorer, vill man då placera sprängladdningar ovanpå yttertaken och rimligen rätt långt från reaktorinneslutningen? Utan sprängfördämning, visst kan det ju vara RSV men ändå en bra bit från det man kan vilja förstöra tänker jag? Det måste ju finnas mängder med mer effektiva placeringar inuti byggnaderna. Fast det är ju inte lika visuellt förstås...
Det är redan en mycket ansträngd situation iom dammsprängningen försvårar kylningen av reaktorhärden, förstör du dessutom alla möjligheter att dumpa ångan blir det en tryckkokare som kan explodera.
 
Det är redan en mycket ansträngd situation iom dammsprängningen försvårar kylningen av reaktorhärden, förstör du dessutom alla möjligheter att dumpa ångan blir det en tryckkokare som kan explodera.
Min poäng var att det antagligen inte görs mest effektivt genom sprängladdningar på yttertaken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp