Kriget i Ukraina, 2023 edition

Jag beställde nyss från Apotea och där kan man köpa sjukvårdsutrusning som skickas till Ukraina. Du kan välja att lägga mellan 100 - 15 000 kr, för 15 000 kr får de en hel sjukvårdsväska med utrusning men varje bidrag hjälper. När jag ändå köpte lite åt mina djur så fick Ukraina ett bidrag till sjukvården. :)
 
...publicerar Estlands Försvarsdepartement ett diskussionsunderlag om hur Ukrainas försvar ska sättas upp av NATO och allierade för att besegra Ryssland...
Under rubriken Fighter Aircraft handlar den längsta texten om JAS 39 Gripen;

Considering additional possibilities [jäms med F16] of the Euro-Atlantic fleet, Gripen C/D could be a suitable platform to be supplied alongside the longer-term F-16 plan. Gripen was designed for efficient dispersed multirole operations against Russian forces, while fighting outnumbered from relatively rough dispersed locations. As such, it is designed to be serviced, refuelled and rearmed on road bases by teams of five conscripts with 2-3 months training led by a single more experienced supervisor, using universal tools carried on two light vehicles – therefore, requiring less to enable Ukrainian teams to operate the jets rapidly in-country. Gripen can carry and fire an effective European-produced Meteor air-to-air missile.

With this longer ranged missile capability (and internal electronic warfare suited for self-defence), Gripen would allow Ukrainian pilots to be effective in smaller numbers as a deterrent to Russian aircraft near the front, since they would not have to rely on more complex tactics in large, self-supporting formations. For achieving DCA capacity, Ukraine would need 20 aircraft for two squadrons of eight each, to fly 2x two-ships per day, plus four reserves/attrition replacements. The total cost estimate for the aircraft would be around €3 billion, with additional export agreement and supply from European Meteor partner nations.
 
Så jag är övertygad om att JAS 39 Gripen kommer hamna i Ukraina, men inte förrän vi är fullvärdiga NATO-medlemmar.

Jag tror också att det är ett stort spel bakom kulisserna i västvärlden angående olika affärer angående stridsflygplan, där Turkiets köp av F16 är en delmängd.
Och ovanstående är en annan.

När alla bitar är på plats kommer vi vara NATO-medlemmar innan vi hinner fatta vad som hänt.
Gissar jag.
 
Att Macron nu plötsligt tagit tydlig ställning för Ukraina är kanske oväntat, men egentligen inte märkligt.

Men det här är riktigt uppseendeväckande, och man undrar nu vilken information Frankrike tagit del av de senaste veckan - Marine le Pen säger att "Ryssland startade kriget mot Ukraina, och vi är skyldiga de senare all vår support".

 
Tyvärr så är all opposition i Ryssland inte bra. Det finns ju opposition som är på andra sidan var Kreml står.

De tre grupperna de pratats om i dagarna. De som bl.a. hävdar att de gått in i Ryssland och tagit en by är väl alla tre mer eller mindre högerextremister?
 
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-ar-ryska-styrkorna-som-slass-for-ukraina

De påstår att de gått in i Ryssland. Det finns alltså inga bevis för det. Man får väl ändå kalla ryska styrkor som slåss på Ukrainas sida med syfte att störta Putin för opposition?
Varifrån har du fått info om att dessa är högerextremister?
(syfte att störta Putin vet jag inte, snarare syfte att tvinga Ryssland att flytta bort trupper från Ukraina)

Är det samma källa som tidigare pekade ut Azov-regementet som nynazister, dvs ren rysk desinformation?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp