Kriget i Ukraina, 2023 -

Bukefalos 30 år!

En kort uppdatering/dagens glada nyhet:

Jag har på annan plats sagt att Ryssland har passerat the point of no return i statsfinansiellt hänseende, vilket låter konstigt med tanke på Trumps pågående räddningskampanj med att dubblera oljepriserna.

Men dels kommer de höga oljepriserna för sent, dels betyder det ingenting för ett oljeproducerande land om man förnekas sälja sitt flytande guld. Vilket är vad Ukraina har gjort genom sina systematiska attacker på Rysk oljeinfrastruktur. Idag når oss nyheten att Ryssland har börjat stänga ned sina oljekällor, eftersom man inte längre har möjligheten att mellanlagra olja. Så här långt talas det om 400 nedstängda källor.

Och en oljekälla fungerar inte som en taklampa, som går att slå av och på allt efter hur ens kynne ändras. Det krävs mycket ansträngning för att få rull på en avstängd sådan.

I själva kriget har vi kommit dithän att Ryssland numera omöjligen kan hålla Krim.

Den transportled som försörjer Krim landvägen norrifrån, är numera inkluderad i Ukrainas killzone, dvs man når numera vägen med spaningsdrönare, och efterföljande attackdrönare. Sista färjan vid Kerchsundet är numera sänkt, och militära transporter går inte över den skadade Kerchbron. Det senaste måste nog Ryssland överväga att ändra på, och då ryker förmodligen hela körbanor.

Det är jobbigt läge just nu. För den där militäroperationen.

I själva kriget har vi kommit dithän att Ryssland numera omöjligen kan hålla Krim.

Den transportled som försörjer Krim landvägen norrifrån, är numera inkluderad i Ukrainas killzone, dvs man når numera vägen med spaningsdrönare, och efterföljande attackdrönare. Sista färjan vid Kerchsundet är numera sänkt, och militära transporter går inte över den skadade Kerchbron. Det senaste måste nog Ryssland överväga att ändra på, och då ryker förmodligen hela körbanor.

Det är jobbigt läge just nu. För den där militäroperationen.
Deras luftförsvar är ju också mer eller mindre borta. Ukraina har förutom att bygga på raffinaderi bingot även systematiskt slagit mot just luftförsvaret. Krim ligger helt öppet för ukrainska attacker och även Moskva ligger risigt till. Det är väl bara Putins residens som numera är ordentligt försvarade. Det här syns tydligt genom att man numera inte bara slår mot Krim utan de ökade attackerna i Moskva och dess omgivningar.

Deras luftförsvar är ju också mer eller mindre borta. Ukraina har förutom att bygga på raffinaderi bingot även systematiskt slagit mot just luftförsvaret. Krim ligger helt öppet för ukrainska attacker och även Moskva ligger risigt till. Det är väl bara Putins residens som numera är ordentligt försvarade. Det här syns tydligt genom att man numera inte bara slår mot Krim utan de ökade attackerna i Moskva och dess omgivningar.
Nja, Moskva har fortfarande relativt rikligt med luftvärn. Detta är en karta som visar typ och placering från ett par dagar tillbaka.

Problemet med dessa luftvärn är precis som med alla andras luftvärn; de är inte byggda för att mättas med billiga drönare. Och när de avfyras kostar varje projektil mång-mång-mångdubbelt mer än de drönare de siktar på.

Men det är ju bättre att S300 står runt Moskva och pangar för fullt, än att de används offensivt i Ukraina i marklägesmode.

Ps. Får inte dit bilden. Får pröva senare, då jag inte har skogsuppkoppling.

Nja, Moskva har fortfarande relativt rikligt med luftvärn. Detta är en karta som visar typ och placering från ett par dagar tillbaka.

Problemet med dessa luftvärn är precis som med alla andras luftvärn; de är inte byggda för att mättas med billiga drönare. Och när de avfyras kostar varje projektil mång-mång-mångdubbelt mer än de drönare de siktar på.

Men det är ju bättre att S300 står runt Moskva och pangar för fullt, än att de används offensivt i Ukraina i marklägesmode.

Ps. Får inte dit bilden. Får pröva senare, då jag inte har skogsuppkoppling.
Ja Moskva har fortfarande rätt okej luftförsvar bland annat för att man omdirigerade luftförsvar dit för paraden 9 maj. Luftförsvarer är dock borta från Krim och andra mål nära Ukraina så de kan utnyttja sina drönare och missiler mer effektivt i närområdet. Förut fick de skicka en svärm för att slå ut ett mål på Krim. Nu skickar de det som behövs och har de outnyttjad kapacitet som de kan spamma mål i Moskva med.

Vi är ju värdlandet för ett NATO-möte nu, vilket för min del mest bara känns pinsamt och sorligt med tanke USAs inflytande och hur de betett sig senaste åren, men men.

Noterar dock att Ryssland och Vitryssland igår hade gemensamma övningar som innefattade kärnvapen på olika sätt. https://www.cbsnews.com/news/ukraine-russia-war-nuclear-weapons-belarus-exercises/

Är det här att betrakta som en provokation apropå NATO-mötet, eller har det mer att göra med kriget i Ukraina? Sedan är det väl möjligt att det är både och, antar jag.

Vi är ju värdlandet för ett NATO-möte nu, vilket för min del mest bara känns pinsamt och sorligt med tanke USAs inflytande och hur de betett sig senaste åren, men men.

Noterar dock att Ryssland och Vitryssland igår hade gemensamma övningar som innefattade kärnvapen på olika sätt. https://www.cbsnews.com/news/ukraine-russia-war-nuclear-weapons-belarus-exercises/

Är det här att betrakta som en provokation apropå NATO-mötet, eller har det mer att göra med kriget i Ukraina? Sedan är det väl möjligt att det är både och, antar jag.
Jag tror det kan vara både och. Ryssland har pratat rätt länge om att placera kärnvapen i Vitryssland. Att de skramlar just nu skulle jag gissa är att de planerat sitt schema utifrån mötet men övningen bör vara planerad oavsett möte eller inte.

Ryssland har återkommande kärnvapenövningar så det ska nog inte övertolkas. Å andra sidan är det klart att de timar sina övningar för att också skicka någon form av budskap. Så jag tror att du är helt rätt ute. De har bara synkat sin övning med mötet för att i vanlig ordning påminna oss andra om att de har kärnvapen (som kanske fungerar).

Ryssland har återkommande kärnvapenövningar så det ska nog inte övertolkas. Å andra sidan är det klart att de timar sina övningar för att också skicka någon form av budskap. Så jag tror att du är helt rätt ute. De har bara synkat sin övning med mötet för att i vanlig ordning påminna oss andra om att de har kärnvapen (som kanske fungerar).
Vi är väl mer på nivån, knappast fungerar. De har ju haft några övningar som gått...aningens...dåligt.

Det är inte bara kärnvapnen som är i diskutabelt skick. Även bärarna har kvalitetsbekymmer.

En Iskander för markavfyrning ryktas ha exploderat vid avfyrning under den pågående övningen i Vitryssland.

Verkar vara ett trovärdigt konto. Så nu har en av världens största oljeproducerande länder reducerats till att tigga bränsle från andra länder, antar främst i Europa. Kina importerar ju olja från Ryssland. Ditto Indien. USA och OPEC har inte resurser eller intresse av att förse Ryssland med olja.

Intressant det där med terrorattacker från Kiev. Ryssland har ju aldrig formellt förklarat krig med Ukraina så på det sättet kan det kanske klassifieras som terror. Medan resten av världen ser det som att Ryssland i flera år terroriserat Ukraina.

Verkar vara ett trovärdigt konto. Så nu har en av världens största oljeproducerande länder reducerats till att tigga bränsle från andra länder, antar främst i Europa. Kina importerar ju olja från Ryssland. Ditto Indien. USA och OPEC har inte resurser eller intresse av att förse Ryssland med olja.

Intressant det där med terrorattacker från Kiev. Ryssland har ju aldrig formellt förklarat krig med Ukraina så på det sättet kan det kanske klassifieras som terror. Medan resten av världen ser det som att Ryssland i flera år terroriserat Ukraina.
Ja Ryssland har haft stora problem med tillgången på bränsle under en längre tid. Ukraina har ju roat sig med att slå ut deras raffinaderier och bränsletransporter.

En kort uppdatering/dagens glada nyhet:
Den ryska nedåtgående ekonomiska spiralen har idag kommit dithän att den inte går att häva. Det är ekar tomt i alla undanstoppade gömmor, och en ökad beskattning av befolkningen leder nu till mindre pengar in eftersom för många kommer till slutsatsen att det inte längre lönar sig att jobba/alternativt får sparken.

Redan för ett par år sedan började de första produktionsområden gå med förlust (jag vill minnas att kol var först ut), och för ett par månader sedan nåddes vi om rapporter att även militärindustrin började slarva med utbetalningar till sina underleverantörer. Idag visar siffror att militärindustrin (som den sista stående bastionen i den ryska ekonomin) går ned 33% i Q1.

Filmerna i början om tomma hyllor på Krim beror på andra saker än ovanstående, Ryssland har inte längre möjligheter att transportera in vare sig förnödenheter eller drivmedel eller förbrukningsvaror åt militären i avkroken Krim, eftersom Ukrainska drönare förnekar sådan trafik.

giphy.gif

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka