Krisberedskap - lägenhet/stadsmiljö

Masqueradee

Trådstartare
Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer?

Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var otroligt upprörda över att fjärrvärmen var borta i ungefär 12 timmar (från första nedstängning till sista fick tillbaka varmvatten/värme), och uttryckte att samhället minsann borde ha bättre infrastruktur för att hantera dessa problem. Jag satt där ganska förvirrad över att vuxna människor inte kunde ta på sig ett par extra raggsockor typ, och var till och med tvungen och berätta hur man kan hålla värme i en lägenhet när ingen el finns.

Att förståelsen för vad samhället kan stå för i "kris"-situationer är låg visste jag med mig sedan innan, men att personer kunde bli så upprörda över 12 timmar utan värme och varmvatten - el och vatten fanns fortfarande - det fanns liksom inte på kartan hos mig. Det jag förvånades över var dock att det inte gick ut någon form av sms, mejl eller liknande från varken elbolaget (är kund hos de som levererar fjärrvärme) eller min hyresvärd. Det var även lite svårt att få info på deras hemsida. Det var väl det jag kände kunde kritiseras.

Så.. Brukar ni prata krisberedskap med grannar, vänner och bekanta? Hur ser er beredskap ut, ni likt som jag som kanske har lite begränsade lagringsmöjligheter och ingen öppen spis pga lägenhet.

Jag själv har alltid minst 10l vatten hemma, gas till triangaköket, mat och mediciner. Det sistnämnda mest för att jag inte vill behöva stappla iväg till apoteket när jag är sjuk. Liksom förbereda för lite mini-kriser också, det behöver ju inte vara fullskaligt krig för att vardagen ska bli lite obekväm!
 
Jag tycker att det är svårt att vara riktigt krisberedd i en hyresrätt i stan faktiskt. Jag är ju väldigt begränsad i att kunna ordna med en alternativ värmekälla. Lagringsmöjligheterna för mat, vatten osv är begränsade. Så i såna hus tänker jag att det är hyresvärden som får ta över en del av krisberedskapen. D.v.s. den bas som HV står för nu: värme, vatten, att toaletterna fungerar osv. Sen får jag förbereda så jag har mat hemma, mediciner osv.
 
Jag bor i hyresrätträtt i stan. Har konserver, en dunk med vatten, spritkök med sprit till, vevradio och ljus. Det är vad jag känner att jag kan ha hemma som krisberedskap.
Mediciner får jag tyvärr inte ha hemma i någon större mängd, vilket är sådär i krisberedskapsperspektiv, men bra ur annat perspektiv.
 
Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer?

Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var otroligt upprörda över att fjärrvärmen var borta i ungefär 12 timmar (från första nedstängning till sista fick tillbaka varmvatten/värme), och uttryckte att samhället minsann borde ha bättre infrastruktur för att hantera dessa problem. Jag satt där ganska förvirrad över att vuxna människor inte kunde ta på sig ett par extra raggsockor typ, och var till och med tvungen och berätta hur man kan hålla värme i en lägenhet när ingen el finns.

Att förståelsen för vad samhället kan stå för i "kris"-situationer är låg visste jag med mig sedan innan, men att personer kunde bli så upprörda över 12 timmar utan värme och varmvatten - el och vatten fanns fortfarande - det fanns liksom inte på kartan hos mig. Det jag förvånades över var dock att det inte gick ut någon form av sms, mejl eller liknande från varken elbolaget (är kund hos de som levererar fjärrvärme) eller min hyresvärd. Det var även lite svårt att få info på deras hemsida. Det var väl det jag kände kunde kritiseras.

Så.. Brukar ni prata krisberedskap med grannar, vänner och bekanta? Hur ser er beredskap ut, ni likt som jag som kanske har lite begränsade lagringsmöjligheter och ingen öppen spis pga lägenhet.

Jag själv har alltid minst 10l vatten hemma, gas till triangaköket, mat och mediciner. Det sistnämnda mest för att jag inte vill behöva stappla iväg till apoteket när jag är sjuk. Liksom förbereda för lite mini-kriser också, det behöver ju inte vara fullskaligt krig för att vardagen ska bli lite obekväm!
Har inga mediciner som är livsviktiga, men har vatten, gas till triangakök, varma kläder osv, brukar vara dålig på att ha så mycket mat hemma, men finns alltid ris/havregryn/huel/protein pulver/lite konserver.
 
Funderar på att köpa en kolgrill
Sen ev en gasolvärmare
Kan stänga in mig i ett mindre rum, lättare att hålla värme
Har ju kläder för det med.
Det jg skulle behöva är konserver.
 
Inget direkt. Ska väl fixa. Men blir det apokalyps vill jag ändå dö, vill inte leva i en värld utan bekvämligheter.

Ska fixa vatten och konserver. Mediciner brukar vi inte. Bara Ipren och det klarar vi oss utan.
 
Jag tycker att det är svårt att vara riktigt krisberedd i en hyresrätt i stan faktiskt. Jag är ju väldigt begränsad i att kunna ordna med en alternativ värmekälla. Lagringsmöjligheterna för mat, vatten osv är begränsade. Så i såna hus tänker jag att det är hyresvärden som får ta över en del av krisberedskapen. D.v.s. den bas som HV står för nu: värme, vatten, att toaletterna fungerar osv. Sen får jag förbereda så jag har mat hemma, mediciner osv.
Min plan för att hålla värmen är att göra så mycket som möjligt inne i mitt sovrum, där kan jag stänga om mig = mindre yta att värma upp. I värsta fall kan jag även klämma in mig i min klädkammare, den har inga fönster och är kanske därför ännu enklare att värma upp. Just nu består dock min plan för värme i massor av textilier (täcka fönster, dörrar, klä på mig osv), och värmeljus.
Jag bor i hyresrätträtt i stan. Har konserver, en dunk med vatten, spritkök med sprit till, vevradio och ljus. Det är vad jag känner att jag kan ha hemma som krisberedskap.
Mediciner får jag tyvärr inte ha hemma i någon större mängd, vilket är sådär i krisberedskapsperspektiv, men bra ur annat perspektiv.
Känner många som typ inte ens har Alvedon hemma för "det kan man ju köpa på apoteket"..
 
Inget direkt. Ska väl fixa. Men blir det apokalyps vill jag ändå dö, vill inte leva i en värld utan bekvämligheter.

Ska fixa vatten och konserver. Mediciner brukar vi inte. Bara Ipren och det klarar vi oss utan.
För mig handlar krisberedskapen inte bara om apokalyps, utan att jag ska kunna vara hemma i typ 2-3 dagar när jag är sjuk och inte kan ta mig till affären (= tillräckligt med mat hemma) eller som i går - 12h utan värme. Det behöver liksom inte bara vara skrik-och-panik utan mildare grejer som är lite smått obekväma tänker jag :)
 
Jag har solcells/vevradio, powerbank, värmeljus, vatten på flaskor, våtservetter och några konservburkar soppa.
Har mediciner så det räcker ett tag förutom såna som det är uttagsintervall på.
Har inget att laga mat med. Finns det nåt sånt typ trangiakök som man kan använda inomhus? Bränslen avger ju farliga gaser.
Har två par yllesockar, ska köpa fler/nya som är varmare. Ska även köpa en varm sovsäck och varma byxor (täckbyxor, men problemet är att det är typ omöjligt att hitta ett par som passar).
 
För mig handlar krisberedskapen inte bara om apokalyps, utan att jag ska kunna vara hemma i typ 2-3 dagar när jag är sjuk och inte kan ta mig till affären (= tillräckligt med mat hemma) eller som i går - 12h utan värme. Det behöver liksom inte bara vara skrik-och-panik utan mildare grejer som är lite smått obekväma tänker jag :)
Vi har alltid hemma såpass att vi inte måste handla dagligen + finns ju hemkörning om det är just vara hemma sjuk det handlar om. Men ska såklart fixa så vi har vatten och konserver hemma. Kanske även ved så vi kan göra en eldstad i trädgården och fixa mat så. Har gasolgrill men gasolen kan ju ta slut.
 
Så länge det finns el och vatten, så även utan fjärrvärme är det inga problem. Jag stänger om mig i mitt (lilla kök) och sätter på ugnen med ugnsluckan öppen. Bäddar med madrass på golvet och trippeltäcken samt sockar och rejält påpälsad.

Jag har tyvärr ingen plats att bunkra dunkar med vatten. Men får jag en varning innan så fyller jag badkaret innan det tar slut (även när vattnet stängs av så brukar det finns en del kvar i rören). Samt så många hinkar med vatten jag hinner. Konserver har jag inte många av, borde kanske köpa på mig lite ravioli. Hade vi inte en diskussion om ravioli är ätbart eller inte i en annan tråd? Sedan har jag en del färdigfryst som går att få ner kallt. Så ja, två, tre dagar klarar jag mig utan problem. Jag har några livsuppehållande mediciner som jag inte kan klara mig utan men brukar ha ett lager hemma.
 
Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer?

Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var otroligt upprörda över att fjärrvärmen var borta i ungefär 12 timmar (från första nedstängning till sista fick tillbaka varmvatten/värme), och uttryckte att samhället minsann borde ha bättre infrastruktur för att hantera dessa problem. Jag satt där ganska förvirrad över att vuxna människor inte kunde ta på sig ett par extra raggsockor typ, och var till och med tvungen och berätta hur man kan hålla värme i en lägenhet när ingen el finns.

Att förståelsen för vad samhället kan stå för i "kris"-situationer är låg visste jag med mig sedan innan, men att personer kunde bli så upprörda över 12 timmar utan värme och varmvatten - el och vatten fanns fortfarande - det fanns liksom inte på kartan hos mig. Det jag förvånades över var dock att det inte gick ut någon form av sms, mejl eller liknande från varken elbolaget (är kund hos de som levererar fjärrvärme) eller min hyresvärd. Det var även lite svårt att få info på deras hemsida. Det var väl det jag kände kunde kritiseras.

Så.. Brukar ni prata krisberedskap med grannar, vänner och bekanta? Hur ser er beredskap ut, ni likt som jag som kanske har lite begränsade lagringsmöjligheter och ingen öppen spis pga lägenhet.

Jag själv har alltid minst 10l vatten hemma, gas till triangaköket, mat och mediciner. Det sistnämnda mest för att jag inte vill behöva stappla iväg till apoteket när jag är sjuk. Liksom förbereda för lite mini-kriser också, det behöver ju inte vara fullskaligt krig för att vardagen ska bli lite obekväm!

Jag har bra beredskap när det kommer till vatten (har ca 12 liter dricksvatten och 40 liter övrigt vatten), men däremot inte när det kommer till värme. Igår svor jag över att jag inte köpt det där elementet jag pratat om, eftersom det faktiskt fanns el. Men det hann aldrig bli så kallt innan värmen var tillbaka igen.

Kikat lite på gasolvärmare men jag får ju inte ha gasol nånstans i min lägenhet, så det funkar ju inte. Hopplöst svårt när bestämmelserna är som de är. :(

Mat har jag hyfsat ok bunkrat, iaf så länge det finns el. Medicin får jag bara ha för en månad i taget, så det blir som det blir. Jag dör inte utan mina mediciner ändå.
 
Jag har solcells/vevradio, powerbank, värmeljus, vatten på flaskor, våtservetter och några konservburkar soppa.
Har mediciner så det räcker ett tag förutom såna som det är uttagsintervall på.
Har inget att laga mat med. Finns det nåt sånt typ trangiakök som man kan använda inomhus? Bränslen avger ju farliga gaser.
Har två par yllesockar, ska köpa fler/nya som är varmare. Ska även köpa en varm sovsäck och varma byxor (täckbyxor, men problemet är att det är typ omöjligt att hitta ett par som passar).

Gasol är helt okej att köra inomhus. :) Det finns käcka små gasolbrännare som tar noll plats och är effektiva för att koka upp vatten och enklare matlagning. Är man en större familj kan man ju fundera på om inte ett campingkök (en eller två kokplattor av "vanlig" storlek, som ett bärbart husbilskök) är något man kan ha användning för.

Är det enstaka tillfällen kan man ju använda en spritbrännare inomhus också, om det är vad man råkar ha. I så fall kan det vara vettigt att laga maten i ett annat rum än där man vistas, men det är ju inte på något sätt farligt att använda för matlagning i normalt ventilerade rum.
 
Gasol är helt okej att köra inomhus. :) Det finns käcka små gasolbrännare som tar noll plats och är effektiva för att koka upp vatten och enklare matlagning. Är man en större familj kan man ju fundera på om inte ett campingkök (en eller två kokplattor av "vanlig" storlek, som ett bärbart husbilskök) är något man kan ha användning för.

Är det enstaka tillfällen kan man ju använda en spritbrännare inomhus också, om det är vad man råkar ha. I så fall kan det vara vettigt att laga maten i ett annat rum än där man vistas, men det är ju inte på något sätt farligt att använda för matlagning i normalt ventilerade rum.

Man får inte lagra gasol inomhus i lägenhet. Det ska förvaras 60 cm från brännbart material och jag har inget sånt utrymme i min lägenhet iaf. :(
 
Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer?

Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var otroligt upprörda över att fjärrvärmen var borta i ungefär 12 timmar (från första nedstängning till sista fick tillbaka varmvatten/värme), och uttryckte att samhället minsann borde ha bättre infrastruktur för att hantera dessa problem. Jag satt där ganska förvirrad över att vuxna människor inte kunde ta på sig ett par extra raggsockor typ, och var till och med tvungen och berätta hur man kan hålla värme i en lägenhet när ingen el finns.

Att förståelsen för vad samhället kan stå för i "kris"-situationer är låg visste jag med mig sedan innan, men att personer kunde bli så upprörda över 12 timmar utan värme och varmvatten - el och vatten fanns fortfarande - det fanns liksom inte på kartan hos mig. Det jag förvånades över var dock att det inte gick ut någon form av sms, mejl eller liknande från varken elbolaget (är kund hos de som levererar fjärrvärme) eller min hyresvärd. Det var även lite svårt att få info på deras hemsida. Det var väl det jag kände kunde kritiseras.

Så.. Brukar ni prata krisberedskap med grannar, vänner och bekanta? Hur ser er beredskap ut, ni likt som jag som kanske har lite begränsade lagringsmöjligheter och ingen öppen spis pga lägenhet.

Jag själv har alltid minst 10l vatten hemma, gas till triangaköket, mat och mediciner. Det sistnämnda mest för att jag inte vill behöva stappla iväg till apoteket när jag är sjuk. Liksom förbereda för lite mini-kriser också, det behöver ju inte vara fullskaligt krig för att vardagen ska bli lite obekväm!
Jag fick mig en tankeställare under pandemin och när Putin startade sitt krig. Numera har jag vatten, trangiakök, mediciner och konserver hemma i lägenheten så att jag och kidsen klarar oss ett tag. Skulle värmen försvinna så får det bli varma vinterkläder på inomhus och sen klämma ihop oss i ett rum för att hålla värmen när vi sover. Skulle elen och vattnet försvinna längre tid så blir det ju jobbigt, men lågstadieskolan i närheten kommer att vara trygghetscenter i det läget har kommunen sagt
 
Jag har problem med förvaringsutrymme, så det går tyvärr inte att ha tillräckligt med vatten för ett par dagar. Mat kan vi laga på gasköket, har bränsle för en knapp vecka om man snålar lite. Mat klarar vi ett par veckor innan det är svältläge. :rofl: (Man överlever alldeles utmärkt på gryn, mjöl, smör och oljor även om man inte är en hoarder på den fronten.)

Det varmaste rummet i huset är badrummet, men ur praktisk synvinkel skulle vi stänga in oss i mitt sovrum. Där finns möjlighet att stänga ventilationen och tjocka gardiner för fönster och ytterväggar. Hink + flera rullar med soppåsar för att göra toalett finns hemma.

Skulle vi bli utan värme så länge att huset kyler ur helt (bor på bottenvåning, så här kan det nog gå rätt fort tyvärr) så sätter vi upp ett av tälten i vardagsrummet. Tjock matta under, och väl isolerande liggunderlag+sovsäckar så kan vi må bra ner till ett par minusgrader.

(Har även vattenfilter för att klara att få dricksvatten från tex regnvatten, men det är ju att betrakta som overkill i ett vanligt stadshushåll.)

Skulle det av någon anledning bli långvarigt så finns ju alternativet att ta pick och pack och flytta in hos någon som har bättre förutsättningar. Inom en timme har vi flera vänner med vedeldade hus och brunn som funkar hjälpligt utan el.

Mediciner är ett problem, eftersom man inte får hämta ut nya förrän det börjar närma sig slut. En liten medicinbrist på det, så går det inte att lösa. :down: Har alltid ett husapotek för vanliga "småsjukor" hemma (febernersättande, diarréstoppande, osv.). Även om man inte brukar vara sjuk eller tycker det är rätt lätt att manövrera annars så säger min erfarenhet att även enklare sjukdomsfall är väldigt mycket jobbigare om man inte har tillgång till värme, säng, rinnande vatten och toalett...
 
Man får inte lagra gasol inomhus i lägenhet. Det ska förvaras 60 cm från brännbart material och jag har inget sånt utrymme i min lägenhet iaf. :(

Det gäller stora tuber, sådana man brukar ha till gasolgrill eller husbil. Upp till 5 liters-tuber får man förvara inne i en vanlig lägenhet (upp till 30 liter på öppen balkong). Det jag använder är tuber på max 0,5 kg, och en sådan räcker minst en vecka för en person om man har en bra brännare och kokkärl som är till för ändamålet. (Om man vet hur man lagar mat bränsleffektivt.)

5-liters tuber brukar vara det "kokplattemodellen" av campingkök är tillverkade för, men man brukar kunna koppla dem till mindre tuber också. Dock är de inte riktigt lika bränsleeffektiva som en bra brännare för friluftsbruk. För någon som inte använder det så ofta lär det inte spela någon roll, det är en fråga om erfarenhet att kunna kräma ut max ur sin uppsättning.

MSB - Förvara gasol hemma
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 267
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 377
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp