Krisberedskap - lägenhet/stadsmiljö

Termosar kan ju vara bra att ha också, så man kan förvara värmd mat/vätska och slipper använda gasol/spritkök mer än nödvändigt.
Vet inte hur länge en termos håller innehållet varmt? Ett halvt dygn kanske?
 
Varför måste man ha varm mat? Så länge det finns konserver så behövs inget annat. Det finns människor som bokstavligt överlevt på att äta enbart konserver i flera år.

Kommer iofs en stolt amerikansk prepper som skröt på twitter om hur han inte är beroende av någonting eftersom han hade så mycket konserver - och en elektrisk konservöppnare

Edit: Vad jag inte har och borde ha hemma är vattenreningstabletter. Att bli magsjuk pga dåligt vatten vore en mardröm.
 
Termosar kan ju vara bra att ha också, så man kan förvara värmd mat/vätska och slipper använda gasol/spritkök mer än nödvändigt.
Vet inte hur länge en termos håller innehållet varmt? Ett halvt dygn kanske?

Ja, termos är väldigt bra! Virar man in den i en filt håller den värmen ännu längre.

(Och när innehållet börjar bli "drickljummet" kan man hälla upp lämplig mängd i tex en sirapsflaska (de klarar hetvatten runt 70 grader), hälla i sin varma koppen eller sitt blåbärssoppepulver, och värma händerna på den en stund innan man dricker.)

Varmvattenflaska i fotändan av sovsäcken kan göra stor skillnad om man fryser.
 
Det gäller stora tuber, sådana man brukar ha till gasolgrill eller husbil. Upp till 5 liters-tuber får man förvara inne i en vanlig lägenhet (upp till 30 liter på öppen balkong). Det jag använder är tuber på max 0,5 kg, och en sådan räcker minst en vecka för en person om man har en bra brännare och kokkärl som är till för ändamålet. (Om man vet hur man lagar mat bränsleffektivt.)

5-liters tuber brukar vara det "kokplattemodellen" av campingkök är tillverkade för, men man brukar kunna koppla dem till mindre tuber också. Dock är de inte riktigt lika bränsleeffektiva som en bra brännare för friluftsbruk. För någon som inte använder det så ofta lär det inte spela någon roll, det är en fråga om erfarenhet att kunna kräma ut max ur sin uppsättning.

MSB - Förvara gasol hemma

Fast länken du hänvisar till säger att tuberna ska förvaras med
60 centimeters avstånd från brännbart material som väggar och möbler.

Det är det jag har problem med. Finns ingenstans i min lägenhet som jag därmed skulle kunna förvara dem.
 
Varför måste man ha varm mat? Så länge det finns konserver så behövs inget annat. Det finns människor som bokstavligt överlevt på att äta enbart konserver i flera år.

Kommer iofs en stolt amerikansk prepper som skröt på twitter om hur han inte är beroende av någonting eftersom han hade så mycket konserver - och en elektrisk konservöppnare

Edit: Vad jag inte har och borde ha hemma är vattenreningstabletter. Att bli magsjuk pga dåligt vatten vore en mardröm.
Om det är kallt i bostaden så man måste ha extra kläder och sova i sovsäck så är det bra att ha tillgång till varm mat.
 
Man får inte lagra gasol inomhus i lägenhet. Det ska förvaras 60 cm från brännbart material och jag har inget sånt utrymme i min lägenhet iaf. :(
Upp till 5 l går bra inne.
Screenshot_20231030_140441_Drive.jpg
https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/gasol-hemma/forvara-gasol-hemma/
 
Varför måste man ha varm mat? Så länge det finns konserver så behövs inget annat. Det finns människor som bokstavligt överlevt på att äta enbart konserver i flera år.

För att helkonserver tar rätt mycket plats i förhållande till torrmat? Men äter man mycket konserver även annars är det såklart vettigt att kunna äta kallt vid behov. Själv har jag rätt lite konserver hemma och extremt lite plats för förvaring, så jag skulle hellre prioritera torrmat (som jag givetvis kan använda annars också, om man köper mat enbart för prepping blir det ofta mycket jobbigare att hålla koll på att cirkulera sina förråd).
 
För att helkonserver tar rätt mycket plats i förhållande till torrmat? Men äter man mycket konserver även annars är det såklart vettigt att kunna äta kallt vid behov. Själv har jag rätt lite konserver hemma och extremt lite plats för förvaring, så jag skulle hellre prioritera torrmat (som jag givetvis kan använda annars också, om man köper mat enbart för prepping blir det ofta mycket jobbigare att hålla koll på att cirkulera sina förråd).

Absolut tar konserver mer plats än torrmat, men då måste man räkna in köket, plus vad du värmer upp med, plus att det kommer att gå åt mer vatten eftersom maten som kokas oftast görs med någon mängd vatten.
 
Rent krasst kommer det inte göra mycket till eller ifrån. Särskilt som konserver är rumstemperatur.

Det gör faktiskt rätt stor skillnad i en situation där man faktiskt fryser. Det finns en anledning till att militära stridsportioner är till för att ätas varma. När jag är ute vintertid brukar jag behöva äta ett extra varmt mål mitt i natten för att inte ligga vaken och frysa från kl 3.

I praktiken brukar det ju inte vara så kallt i Sverige, men de få gånger jag har drabbats av längre värmeavbrott har det alltid varit när det varit rätt många minusgrader ute.
 
Något annat man borde ha hemma i större mängder är knäckebröd. Det kan man äta i flera dagar.

Sedan är det naturligtvis helt avgörande hur länge man är utan vatten/el. Jag tror faktiskt att de flesta skulle klara sig några dagar. Man kan tom fasta utan att det ger några men.
 
Rent krasst kommer det inte göra mycket till eller ifrån. Särskilt som konserver är rumstemperatur.
Nu förstår jag inte ... varm mat värmer ju upp kroppen åtminstone lite. Hur många tar inte en kopp te när de känner sig lite kalla? Jag gör det iaf.
Ja, konserver är rumstemperatur tills man värmt dem. Eller hur menar du?
 
Var har du fått den infon från? Jag hittar inget om det i MSBFS 2020:1.

Jag tycker inte att det är så konstigt om man gör det antagandet, när det står så här i ingressen hos MSB:
"Om det saknas instruktioner är en tumregel att placera gasolutrustningen med 60 centimeters avstånd från brännbart material som väggar och möbler."

Om man inte läst hela regelverket och är bekant med nomenklaturen kan det lätt tolkas som att 60 cm gäller även vid förvaring.
 
Det framgår inte av instruktionerna. Konstigt... Men då ska jag försöka hitta en gasolkamin som man får ha i sovrum, det verkar svårt pga noll ventilation.

Ja, har du tänkt elda gäller förstås andra instruktioner än vid förvaring. Jag tror inte du kommer hitta någon kamin som har tillräcklig effekt för att ge uppvärmning samtidigt som den funkar utan att vara ventilerad mot friskluft. Tyvärr.
Att elda en liten kokbrännare de tre minuter som krävs för att koka upp vatten är en helt annan sak, och inte heller det skulle jag göra i ett helt oventilerat rum.
 
Något annat man borde ha hemma i större mängder är knäckebröd. Det kan man äta i flera dagar.
Knäckebröd hade jag hemma flera paket förut, tills jag åt en bit och det hamnade larvskinn av ängrar i drycken. :yuck: Sen dess vill jag inte ha hemma mer än ett paket.
Fast man kan ju ha brödet i lufttät förvaring iofs.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 292
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 420
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp