Bukefalos 28 år!

Kriterieauktionen

Masse

Trådstartare
Det börjar ju närma sig dags att bestämma sig för om åringarna ska dit eller ej. Jag undrar om jag nu bestämmer mig för att anmäla dem hur visar man ettåriga travhingstar?
Borde kanske ha varit med och tittat förra året men det har jag ju inte gjort. Som nybörjare på travuppfödning så känner jag mig helt vilse om hur de ska se ut. Hade det varit halvblod så hade ju flätad man varit det minsta medan en shettis ju ska så lång man som möjligt.
Samma ska de visas i träns eller ska det vara en snygg grimma. Om de ska ha träns hur ser i så fall träns ut för en travhäst på visning? Även det skiljer ju mellan olika raser. :confused:
 
Sv: Kriterieauktionen

Åk och titta på Elitauktionen om du har möjlighet så får du se hur det går till!

Numera måste hästarna visas med stigbett, så det vanligaste är en snygg grimma med stigbett ihakat!

Många flätar pannluggen, en del flätar in ett band i början av manen också, manen hänger fritt förövrigt.

Putsningen av hästarna är väldigt olika!
Glittergele förekommer ibland!

I Frankrike är det vanligt med knoppade manar och de sätter fast stora fula garnbollar i knopparna ibland också!

Försök att googla efter bilder från auktioner i Sverige!
 
Sv: Kriterieauktionen

Tack för svar! Har ju tyvärr ingen möjlighet att vara på Elitauktionen p g a fölvak. Men jag ska leta bilder.
 
Sv: Kriterieauktionen

Har för mig att det fanns en artikel i travronden ( kanske ngt julnummer?) eller möjligen ngn annan tidskrift som har med trav och avel att göra där det var ett reportage om några som förberedde unghästar inför visning... Någon annan som kommer ihåg den? Kanske går att hitta på nätet...:)
 
Sv: Kriterieauktionen

Hur hästen ser ut bestämmer du själv !(förutom att det är krav på stigbett.)
Men viktigt att komma ihåg och att du tränar hemma =ÄR att hästen skall kunna ledas .. Alla snälla hästar kan få "damp" på auktionsområdet ..men är hästen o hanterbar ..FÅR trottex stryka hästen !!
Trottex har personal som tar hästen till visningsringen och personal som visar hästen där :)
 
Sv: Kriterieauktionen

Tack snälla allihopa!
Nu tror jag att jag bara har en fråga kvar. Hur sjutton fästar man stigbett snyggt i en grimma? Själv har jag alltid haft stigbett i en rem bara.
 
Sv: Kriterieauktionen

Så här har vi gjort:
Hästarna är rena och välputsade, men inget glitter. De är rakade i nacken och pannluggen flätad. Snygg lädergrimma (walsh) och grimskaft.
Det är vad vi visar hästarna i under dagen. Träns har vi haft med oss ifall någon skulle bli stimmig, men har hittills inte behövt använda det.
När det är dags att gå upp i ringen kommer Trottex personal och hämtar hästan och knäpper på stigbett och två kedjor. De leds till ringen av två ledare, en på var sida. När de går in i ringen visas de av en av två visare som visar samtliga.

Hästarna ska gå att visa i skritt och trav samt uppställda. Ställer upp gör man som på vilken halvblodspremiering som helst, dvs den öppna sidan mot spekulanten, när de tittar framifrån ska frambenen stå jämnt uppställda. De flesta travhästar visar sig bäst i ett högt tempo, så träna upp flåset! :D
Skulle du behöva någon som driver hästen bakifrån så är det helt ok, men det är ju mycket smidigare om hästen går på ändå.

Alfas Dimitri i auktionsputs:
DSC_6559_redigerad-1.jpg


0811171611323800.jpg
 
Sv: Kriterieauktionen

Tack för hjälpen och bilderna.
Är det Trottex som har stigbettet eller ska man ha med eget?
Om det är Trottex som har det hur "skarpt" är det då, så man kan träna hemma menar jag?
 
Sv: Kriterieauktionen

Trottex har bett, men du kan ha eget om du vill.
Vi har övat våra med vanligt oledat tränsbett och de har accepterat stigbettet på auktionen utan problem.
 
Sv: Kriterieauktionen

Tips är att antingen via Menhammars sida, eller Asvt så kan dom visa auktionen Live via Internet.

Där kan du se hur putsade dom är.
Vi klipper nacken och i öronen och ansar bort allt "löst" så som under ganascher, mage, och hovskägg.

Flätar som Via beskrev. Och brukar fläta in sidenband i hästägarfärgerna uppe mot nacken.

Nyverkade (en vecka) och i ganska många omgångar även skurade uppifrån och ner.
Vet inte hur många timmar man har dom i tvättspiltan före auktionen.

Och så går det åt hovolja på plats och en hel del pälsglans.

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Kriterieauktionen

Skulle nog inte rekommendera att verka en vecka innan om ni inte ska ha skor på dem!
Verkar man för nära inpå är det risk att de blir ömfotade om det är många som vill se dem i rörelse under visningstiden innan auktionen!
Många sätter på framskor innan auktionen av den anledningen!
 
Sv: Kriterieauktionen

Ja. Det var nog lite fel formulerat. Det har du rätt i. För verkning gör vi tidigare men sista veckan så kommer hovis och fixar så dom ser fina ut.

Vi har under dom senaste åren inte haft problem med ömma hovar trots att man får springa så att man blir slutkörd.

Men där kan det finnas ett bra tips.
Att stanna någon meter innan sanden tar slut.

Har sett massor med folk som springer med sina hästar hela löpargången ut för att sen landa i asfalten med barfota pållarna...
Och det fungerar dom första 15 gångerna..ungefär..

AM
 
Sv: Kriterieauktionen

Har ar det ocksa vanligt med potatis mjol pa vita tecken, framst fotterna for den dar extra putsen samt baby olja i ansiktet. Lite babyolja pa en handduk precis innan de gar in i ringen och snabb puts ar ocksa populart.

Har ar det olika men en del klipper tex manen sa den ar jamn hela vagen ner (inte ala halvblod men inte vildvuxen). Bla hanover tror jag det ar som flatar in band i pannluggen och forsta slingan i manen och sedan faster dem i grimman.

Det viktigaste ar att de accepterar att vem som helst lyfter fotter och klammer ich kanner precis overallt. De ska tala mkt stim och hogljudda situationer over en lang tid.

Lycka till!
 
Sv: Kriterieauktionen

KL
Tack så mycket allihop, tror nog nu att jag vågar anmäla dom. Även om jag är lite osäker på om den en egentligen hör hemma där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 534
Senast: Ramona
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 692
Senast: Imna
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 823
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
935
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp