Bukefalos 28 år!

Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Det vore ju att önska, men varför vill man ens ha möjlighet att avla på individer som är bärare av genen om det är som du skriver? Att avla in denna gen lär ju knappast gynna aveln på något sätt, bara öka risken att få sjuka hästar? Det finns inge logik någonstans, det vore ungefär lika smart att tillåta avel på spatthästar hos islandshästen. Vad får man i slutända?

Varför vill man ha möjlighet? För att slippa selektera bort en farligt stor del av avelsbasen. Om det råder normalfördelning är 2/3 av alla hästarna i populationen bärare och 1/3 är icke-bärare. Utan att veta hur avelsbasen faktiskt ser ut gissar jag att den iaf inte tål att man tar bort 2/3 av hästarna från avel. Inte utan att man istället får problem med hög inavelsgrad och alldeles för stora genförluster.

Vad man däremot kan göra är att på sikt minska antalet bärare genom att successivt sluta avla på bärare.

Som sagt, man har redan gjort detta på kattsidan så visst funkar det i praktiken. Bara det finns ett tydligt regelverk och en gemensam målsättning bland uppfödarna.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Naturligtvis menade jag kända sjuka gener. Trodde det inte skulle gå att tolka det fel. Testa varenda gen innan avel, det är ju ogenomförbart.

Däremot så anser jag att man också avstår avel om djuret visar sig ha fysiska eller psykiska svagheter som gör att avkomman allt för mkt riskerar att inte fungera normalt.
Tex så skulle jag aldrig avla på ett sto som inte håller ens att rida in. Vet fler än en som avlat på ston som helt enkelt inte håller för normalt arbete, aven avkommorna har blivit "trasiga". I de fallen köper jag också hellre ett föl.

Fin katt du har på bilden, jag har också en svart katt, tänker på henne så fort jag ser din avatar! :laugh:

Fast här kan man ju faktiskt, genom att ha koll på vilka hästar som bär på genen och inte, se till att inga hästar med sjukdomen föds. Hästarna som bär på genen är det ju inget fel på. Det handlar i praktiken om att göra rätt kombinationer och låta bli att göra fel.;) En bärare kan vara perfekt i alla andra avseenden så varför ta bort den ur avel om den med en icke-bärare producerar frisk avkomma?

Visst är hon fin Sol! Världens goaste katt (fast hon tror nog att hon är en hund).
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Jag känner igen diskussionen från islandshästsidan, jag säger inte att du resonerar på samma sätt bara att resonemanget finns.

50% ärftlighet hur tolkar du det? En idoga avel med fel individer därför att man vill ha en specifik färg, kan i slutändan ge bara individer som också är bärare av genen och vad ska man då avla på?

Resonemanget är som att måla in sig i ett hörn, och sen inte fatta att det har hänt.

Är det det 50% risk att avkomman blir bärare o jag betäcker 100% ston som är bärare, så är det ju trovärdigt att 50% av dessa ston föder en avkomma som är bärare.
Vips 150 hästar som är bärare o 50 som inte är det.

Använder jag 100 ston o ingen av dessa är bärare, så har jag vips 200 hästar som inte är bärare och 0 hästar som är bärare.

Jag ser inte hur man i alternativ 1 på sikt avlar bort den sjuka genen om man fortsätter använda dessa hästar i avel?

Sol skrev tidigare om avelsbanken minskar, men finns inte möjlighetet med semin o fryssperma från hingstar utomlands?
Då skulle det ju fungera fint att inte använda bärande individer utan att minska beståndet eller riskera en för hög kvot av inavel.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Är enda sättet att helt utrota en sådan gen att inte avla alls på bärare? Eller kan felet försvinna om det blir mindre och mindre % felaktig gen i hästen efter generationer eller hur man säger?!

Vilket gulligt namn på en katt! En liten Sol! :love:
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Även om möjligheten till semin finns är det väldigt drastiskt att selektera bort 2/3 av alla hästar.

Poängen med att på sikt minska antalet bärare är att man slipper ta bort i övrigt bra avelsmaterial och man slipper få problem med inavel. Man minskar mängden bärare genom att ersätta bärare med icke-bärare. Låt oss säga att dessa 100 ston alla är bärare. De paras med icke-bärare. Teoretiskt får vi 50 st bärare och 50 st icke-bärare. Stona paras en gång till och vi får återigen 50 bärare och 50 icke-bärare. Endast icke-bärarna går vidare i avel.

Då har vi ersatt 100 bärarston med 100 icke-bärare!:laugh: Nu brukar man normalt sett inte kunna göra så kraftig selektion redan från början, men detta är principen. Man försöker ersätta bärare med icke-bärare utan att minska avelsbasen och förora genetisk variation.
 
Senast ändrad:
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Är enda sättet att helt utrota en sådan gen att inte avla alls på bärare? Eller kan felet försvinna om det blir mindre och mindre % felaktig gen i hästen efter generationer eller hur man säger?!

Vilket gulligt namn på en katt! En liten Sol! :love:

Jupp, enda sättet att bli av med genen är att inte avla på individer som bär på genen.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Poängen med att på sikt minska antalet bärare är att man slipper ta bort i övrigt bra avelsmaterial och man slipper få problem med inavel. Man minskar mängden bärare genom att ersätta bärare med icke-bärare. Låt oss säga att dessa 100 ston alla är bärare. De paras med icke-bärare. Teoretiskt får vi 50 st bärare och 50 st icke-bärare. Stona paras en gång till och vi får återigen 50 bärare och 50 icke-bärare. Endast icke-bärarna går vidare i avel.

Det här förutsätter ett kontrollorgan, vem påtar sig det? Ingen skulle jag vilja påstå, pengarna är det som styr varför teori och praktik sällan eller aldrig överensstämmer vid dessa tillfällen.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Det här förutsätter ett kontrollorgan, vem påtar sig det? Ingen skulle jag vilja påstå, pengarna är det som styr varför teori och praktik sällan eller aldrig överensstämmer vid dessa tillfällen.

Det lämpligaste är väl om organisationen som stambokför hästarna även är kontrollorgan. Om den organisationen inte är villig att åta sig den uppgiften kan man starta en ideell intresseförening uppfödare intresserade av att på lång sikt eliminera genen kan ansluta sig till.

Det finns massor med möjligheter, men vill man bara se problemen är det klart att det blir svårt att se att det finns en lösning.

Du tar själv upp pengafrågan. Hur ekonomiskt gynnsamt är det att få ett föl som dör efter 2 dygn? Inte alls skulle jag gissa så om pengarna styr bör de vara ett skäl till varför uppfödare vill minska frekvensen på just denna gen. Så även om det hos uppfödarna inte finns någon inbyggd vilja att inte föda upp sjuka föl som dör bör det finnas ekonomiska aspekter som gör att uppfödare inte vill föda upp sådana föl. Eller?

Varför är detta något hästuppfödare absolut inte skulle kunna lösa? Är hästuppfödare generellt genomruttna människor? Det hoppas jag inte.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Underskatta inte hemma avlaren, det är här de största problemen kan finnas. Beroende på ras kan dessa producera långt många fler föl än uppfödarna tillsammans, och det är dessa man behöver oroa sig för. De bryr sig sällan om regler eller defekter, bara det genererar i ett föl efter lilla gumman.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Underskatta inte hemma avlaren, det är här de största problemen kan finnas. Beroende på ras kan dessa producera långt många fler föl än uppfödarna tillsammans, och det är dessa man behöver oroa sig för. De bryr sig sällan om regler eller defekter, bara det genererar i ett föl efter lilla gumman.

Kommer man åt de människorna med ett totalförbud? Och även för dem lär väl ekonomin spela roll dvs. det är inte ekonomiskt gynnsamt att producera föl som dör efter två dygn. Skulle de producera sådana föl bryter de enligt den djurskyddslag vi redan har.

Att de inte aktivt bekämpar genen behöver inte spela någon roll för populationen som sådan. Det kan räcka med att de parar bärare med icke-bärare. Att de seriösa människorna aktivt bekämpar genen kommer i slutänden ändå medföra att genfrekvensen sjunker.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Jag känner igen diskussionen från islandshästsidan, jag säger inte att du resonerar på samma sätt bara att resonemanget finns.

50% ärftlighet hur tolkar du det? En idoga avel med fel individer därför att man vill ha en specifik färg, kan i slutändan ge bara individer som också är bärare av genen och vad ska man då avla på?

Resonemanget är som att måla in sig i ett hörn, och sen inte fatta att det har hänt.

ja om man medvetet avlar på individer med dåliga gener så blir det givetvis sämre och sämre för varje generation. Om man dock använder dessa hästar i samma omfattning som andra hästar kommer ju risken för sjukdom att vara konstant.

Om man medvetet avlar på en viss färg och denna färg liger i en defekt gen så kan det givetvis bli förödande.

Vilka likheter fins med Islandshästar?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Vi har ju bl a diskussionerna kring eksem för att nämna en, men även spattfrågan är ju rätt het också.

Handlar det också om sjukdomar som nedärvs autosomalt recessivt och som man kan DNA-testa för? Om inte ser jag inte relevansen att jämföra med de problemen.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Vi har ju bl a diskussionerna kring eksem för att nämna en, men även spattfrågan är ju rätt het också.

Var finns likheterna? Vet man vilken gen som styr dessa defekter?

Och vilka önskvärda egenskaper finns i en spattgen eller en eksemgen om det nu ens finns sådana gener?

och varför skulle dessa gener riskera att bli allt vanligare om vi nu inte aktivt avlar på dem?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Spelar det någon roll? Ingen häst behöver lida om hästägarna tar sitt ansvar. På sikt kan det även bli väldigt problematiskt öht. om vi ska förbjuda avel på alla individer som bär på skadliga recessiva anlag. Forskningen går framåt och vi kommer få fler och fler DNA-test för olika sjukdomar. Om då alla anlagsbärare omedelbart ska tas ur avel pga. en recessiv skadlig gen kan raserna få betydligt större probem med tex. inavel.

Den här genen kan på sikt elimineras helt, utan att någon häst behöver lida så jag förstår faktiskt inte vad problemet är.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Detta är vad jag är rädd för i och med forskningens framskridande. Och tyvärr (inte egentligen) är USA långt gången vad gäller forskningen kring Quarter då det till antalet är världens största hästras. Det kan i lilla Sverige, med vad jag just nu tycker förbudshysteri, bli ganska stora avtryck på vår förhållandevis lilla population av quarter och (för att inte tala om paint).
Är vi helt dumma i huvudet kan tyckas som verkar sträva efter att avla på denna (bland andra) genen. Som du säger så vill ingen ha sjuka eller döda avkommor. Hingstägarna tar sitt ansvar genom att kräva intyg på att stona inte bär på motsvarande gen innan betäckning. Och är det inte så att den större massan ofta väljer en annan hingst av just kanske etiska orsaker och risken för att få genen på avkomman. Varför antas alltid det värsta och vips- bäst att sätta ett förbud.

Köp annan häst då säger någon. Man kanske har haft sin häst mycket länge och inte vetat om risken att hästen bär på en resseciv gen. Med senare konstaterad fakta så är ens duktiga, friska, snygga meriterade häst helt värdelös att ta föl efter. Vem löser ut den så man kan köpa det där avelsstoet man tänkte ta föl på för att ta mammans plats på tävlingsbanan? Köp ett föl då... som också senare visar sig ha en tidigare oupptäckt resseciv gen.............. Mm, ett förbud för dessa gener kan ge ganska stora konsekvenser för många. Och att de resseciva generna skulle ta över helt, de har de väl egentligen redan gjort. Vi vet bara inte vilka alla är än.

Det känns otroligt viktigt här att tänka längre än bara just till den här omtalade OLW genen, det finns så många fler. Och många som inte är upptäckta ännu. Skönt med all forskning som går framåt. Eller hur var det nu igen???

Information gällande resseciva gener kanske vore bättre än ett rent förbud.

Vi kanske skulle börja tala om HYPP genen i stället som jämförelse. En dominant gen.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Det finns ju faktiskt flera skäckanlag än Overo att avla på om man vill ha fläckiga hästar... och det går ju faktiskt att frakta sperma kors och tvärs nu för tiden.

Vad gäller jämförelsen med anlaget för rödskimmel (benämningen roan är utrikiska och ska inte användas i Sverige) så är det lite som att jämföra äpplen och päron.
I ena fallet leder letalgenen till ett tidigt missfall medan det i overofallet föds ett föl med utvecklat nervsystem som dör i svåra plågor, ett dödsfall som är så långsamt att det tar dygn innan fölet dör :eek:.

Dessutom är ju inte paint så väldigt speciell som ras, den går ju faktiskt lättare att avvara än tex Lipizzaner eller Ardenner vilka har mer värdefulla gener än vad de flesta painthästar har... fläckiga och tigrerade hästar finns inom andra raser, det var faktiskt på modet med såna hästar under 1700-talet... historien har en förmåga till att upprepa sig :D
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ja, själv ifrågasätter jag starkt det etiska i att avla vidare på o sprida en letalgen för att man vill ha en frän färg/teckning på hästen.
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Det finns ju faktiskt flera skäckanlag än Overo att avla på om man vill ha fläckiga hästar... och det går ju faktiskt att frakta sperma kors och tvärs nu för tiden.

Vad gäller jämförelsen med anlaget för rödskimmel (benämningen roan är utrikiska och ska inte användas i Sverige) så är det lite som att jämföra äpplen och päron.
I ena fallet leder letalgenen till ett tidigt missfall medan det i overofallet föds ett föl med utvecklat nervsystem som dör i svåra plågor, ett dödsfall som är så långsamt att det tar dygn innan fölet dör :eek:.

Dessutom är ju inte paint så väldigt speciell som ras, den går ju faktiskt lättare att avvara än tex Lipizzaner eller Ardenner vilka har mer värdefulla gener än vad de flesta painthästar har... fläckiga och tigrerade hästar finns inom andra raser, det var faktiskt på modet med såna hästar under 1700-talet... historien har en förmåga till att upprepa sig :D

Jomenvisst det är ju det ultimata om man kan ta sperma från utlandet och testade N/N (vilket är mindre troligt att hästarna är i andra länder eftersom de har betydligt mindre strikta regler där), tyvärr för många av oss är det också en kostnadsfråga tyvärr.
Man är inte gjord av pengar men vill ändå kanske använda en hingst som är bättre än grannens visserligen fläckiga och negativa hingst men som har noll i prestation.

Vad man använder för namn på konstantskimmel är väl en smaksak och egentligen ingens sak att säga vad man får eller inte får använda.
Fast när man jobbar med amerikanska raser är det lämpligast att lära sig namnen på det språket så man vet vad som menas när man läser i stamtavlor mm.
Det är ju detta som ska undvikas genom att man ALDRIG korsar två positiva individer och därför måste ju alla i det här fallet paintar testas.

Vem är det som avgör vilka gener som är mer värdefulla? Jag har en paint för att jag är intresserad av den typ av ridning som paintarna används till inte det man använder en lippizzaner aller ardenner även om dessa är trevliga hästar, så passar de ändå inte in när det gäller westernridning lika lite som man skulle ge sig till att tävla hoppning med dem.
Paint är i grunden samma som quarter fast den har fläckar och det är ju detta som varit grunden till denna ras.

Kalla mig "modeoffer" om du vill, men jag började faktiskt min karriär inom western på syrrans nordis/ardenner korsning ända tills vi insåg att hon hade för många begränsningar inom den typen av ridning.
Så därför införskaffades en häst av "rätt" ras och typ.
På samma sätt som vi antagligen hade skaffat ett halvblod om hoppning varit vårt intresse.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ja, själv ifrågasätter jag starkt det etiska i att avla vidare på o sprida en letalgen för att man vill ha en frän färg/teckning på hästen.
PL

Nu handlar det ju inte direkt om det. Utan att de hästar som presterat bäst genom historien råkar vara overos och en del av dem bär på genen. Varför tror alla att man avlar "bara på färg" för att man vill välja en hingst (eller sto) som råkar ha olws genen? Skulle merparten av alla paintuppfödare vara så oseriösa och färgkåta menar ni?

Det råkar vara så att tobianos och overos ofta skiljer sig åt nämnvärt i blodslinjer och typ. Jag ser det som långt mer oseriöst att avla på en tobiano bara för att den är homozygot och inte har speciellt många andra kvalitéer, kanske kass benställning, psyke, andra defekter, än vad jag gör om jag väljer en individ som har presterat bra och är FULLT FRISK utan exteriöra fel, kassa hovar och allt vad det nu må vara som dåliga paintar kan drabbas av.

Hade inte tänkt ge mig in i denna diskussionen igen och jag hoppar snabbt ut för jag har annat att göra än att fastna i ännu en olws tråd veckovis framöver. *poff*
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp