Krokiga ben..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Sweetheart_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 647
S

_Sweetheart_

Något att oroa sig över?

Har hittat en häst jag vill ha. Men ett av frambenen är inte helt rakt. Ser ungefär ut som en sånhär ) Fast inte så böjt..

Sv: Krokiga ben..

Jag hade inte köpt en häst med krokiga ben eftersom jag är tävlings- och avelsintresserad.

Vad är dina ambitioner?

självklart är det ngt att oroa sig över, ur hållbarhets synpunkt för hästen.

Du får nog ge en bättre beskrivning om någon ska kunna råda dig ;)
Både av hästens anatomi och tänkt användningsområde.

Menar du att den hänger i ett knä?

Jag tror att du behöver visa bild för att det ska gå att säga något, men så klart låter det inte bra men beror på hur mycket.

Det var en rätt vag för att inte säga usel beskrivning på hästens exteriör!?? Hur menar du ) ? Från sidan sett eller framifrån? Höger eller vänster ben?

Rent generellt sett har jag nog aldrig sett en helt rak häst. Men att beskriva ett ben som en parantes säger inte mycket...

Förstår inte heller hur hästen är "krokig", men hästar med felställningar belastar oftast ojämnt, vilket ofta leder till förslitningar och andra problem...

Nu måste jag fråga, var det mej du ställde frågan till? Jag har bara svarat i diskussionen och har inte försökt beskriva någon hästs ben?

Hej hej!

jag tror att du ska rådfråga veterinär. en veterinärbesiktning så kan du fråga sånt.

Min häst har översträckta knän fram och hon har inga problem att träna varken dressyr eller att avlas på.. Man ska väl dock inte påfresta med allt för mycket hoppning eftersom att det sliter mycket på benen på hästen, men har man inte tänkt ägna sig ut hopptävling på högre nivåer så tror jag att det inte är så farligt. Jag tränade min häst i genomsnitt 1 gång i veckan i hoppning och 3 ggr dressyr, funkade fint..

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
419
Senast: hamilton1
·
Hästvård Närmare bestämt någon muskelskada insida lår. Min stackars E (22år) är halt, det som hittats (av veterinär) hittils är att något skett... 2
Svar
35
· Visningar
1 872
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
266
Senast: Jeps
·
Hästvård Min häst har en - enligt MR relativt lindrig - skada på ett ligament mellan hoven och kotan (sneda kollaterala sesamoidligamentet). Har...
Svar
14
· Visningar
1 124
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka