Kromfria sadlar

Kilroy

Trådstartare
Finns det någon som kan tipsa mig om sadlar som är gjorda i garanterat kromfritt läder. Jag har nämligen kromallergi och kan endast sitta i sadlar med vegetabiliskt garvat läder och syntetsadlar. Det enda märket som jag är säker på är stubben och jag tror att passier och hubertus är kromfria också men jag är inte säker.

Sv: Kromfria sadlar

Jag tror nog att alla sadlar som FB, Albion, Stubben, Passier, Arabian, Cliff Barnsby, County osv är kromfria.....
Det är oftast bara de billiga sadlarna som är kromgarvade. Däremot skulle jag inte avra så säker på om Hubertus är kromfria...

En del sadeltillverkare producerar både sadlar med vegetabilgarvat läder och med kromgarvat, där de kromgarvade ofta ingår i ett billigare sortiment. Det gäller alltså att veta vilka modeller som funkar och det blir ju inte lättare när det är en beg sadel som jag är ute efter(modeller kan ha utgått mm). Tyvärr har personalen i ridsportbutikerna oftast ingen kunskap om lädret i produkterna.

Men av de märkena jag räknade upp har de inga billiga sadlar. De som är kromgarvade vet jag är vissa Kieffer, Pfiff, Kentaur och andra billiga sadlar som Kingston.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 201
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 141
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka