Kronisk synovit

Fiorano

Trådstartare
Min fin femåring fick denna diagnosen i våras i samband med en opration då en fraktur skulle plockas bort. Efter op stod hon på boxvila i åtta veckor och blev behandla tre gånger med Adequanin. Efer det har hon vilat tills nu och gått på bete i sammanlagt sex månader.
Var hos veterinären idag och hon har blivit bättre men är inte fräsch:cry: . Suck och elände. Nu ska vi behandla två gånger till sen ska hon troligen betäckas till våren och därmed få vila i ca två år. Förhoppningsvis ska den vilan hjälpa...

Har någon annan haft en häst med samma diagnos? Vad hände?

Tydligen hade Gidde Palema samma diagnos i yngre dagar men kom tillbaka och vann Elitloppet. Så visst hopp finns väl:smirk: .

Sv: Kronisk synovit

Min häst drabbades för drygt ett år sen som följd av en gaffelbandsskada. Han har nu "vilat" - alltså inte gått i arbete men gått i hagen i ca . ett år. Är nu igångriden och har - än så länge - inte blivit halt. Han har en ganska stor hård bula på utsidan nedre delen av senskidan vid kotan och den kommer troligen aldrig att försvinna. Nästan som ett överben fast det inte är benmassa. Vet säger att jag måste bara rida och prova mig fram till vad som fungerar och vad han håller för. Så länge han är ohalt gör dom inget åt det. Han är förståss behandlad i början av sjukdomsföroppet men det var bara under nån månad.
Jag förstår din oro. Det är en skada som kan göra hästen mer eller mindre obrukbar - MEN - det finns enligt min vet många hästar som har det här och lever och arbetar som vilken häst som helst utan symtom. Så ge inte upp hoppet!

Tack för ditt svar! Känns skönt att det finns hopp och tid har jag gott om!

Synovit = inflammation i ledkapseln. Det är en kotled eller?
Symptomet är galla på kotans framsida och hälta. Gallan beror på ökad mängd vätska och avsättningar av fibrös vävnad och trasigt ledbrosk. Inflammationen kan bryta ned underliggande benvävnad. Titthålskirurgi används ibland för att rensa bort ev chipfragment, hyvla ned förtjockningar för att underlätta uppbyggnaden av frisk vävnad i ledkapseln. Enligt en undersökning kom 68% av hästarna som fått denna behandling tillbaka till samma nivå som före skadan.

Din hästs skada är inte samma som Tussemajas häst vilket jag på beskrivningen tolkar som en "idiopatisk tenosynovit" dvs kronisk inflammation i kotsenskidan.

Liknande trådar

Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 905
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 139
Senast: Vogue
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 632
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka