Kronofogdeauktion

Mia_R

Trådstartare
Jag blir beklämd varje gång jag hittar en annons på hästar som auktioneras ut, vem vet var de hamnar efter budet är klubbat. De förra jag såg drogs tillbaka nån dag innan, men idag klubbas det ett angloarabiskt sto i bra ålder. Vilken ofattbar sorg det måste vara för ägaren. :(

https://www.kronofogden.se/74127.html
 
Ja, samtidigt som man kanske hade kunnat sälja hästen när man ser att skulderna inte kommer att lösa sig utan utmätning snart är ett faktum?
Då har man lite mer kontroll över köpare tänker jag?
Jag misstänker att när man väl hamnat där så orkar man kanske inte ta tag i en försäljning, eller man har försökt men inte lyckats sälja? Det står ju ingenstans var utropen börjar så nån kan ju chansa och få den för 1000 kr. :crazy:

Semestrar och kris pga torkan inbjuder ju inte direkt till att köpa på sig häst nu. Även hingststationerna har problem med foderbrist och dåliga betäckningssiffror då få vågar betäcka så det är ju inte idealt att sälja just nu. Det är ju några här som jag sett som spekulerar i att köpa häst i höst då många kommer tvingas sälja i ren desperation.
 
Jag misstänker att när man väl hamnat där så orkar man kanske inte ta tag i en försäljning, eller man har försökt men inte lyckats sälja? Det står ju ingenstans var utropen börjar så nån kan ju chansa och få den för 1000 kr. :crazy:

Semestrar och kris pga torkan inbjuder ju inte direkt till att köpa på sig häst nu. Även hingststationerna har problem med foderbrist och dåliga betäckningssiffror då få vågar betäcka så det är ju inte idealt att sälja just nu. Det är ju några här som jag sett som spekulerar i att köpa häst i höst då många kommer tvingas sälja i ren desperation.
Visst är det så.
Men om den sälja på auktion nu så var det ju ändå ett bra tag sedan ägaren skaffade de skulderna. Det tar en tid innan det går till utmätning.
Så jag tror att hon hade haft chans att sälja om hon velat och orkat.
Men ja, det är sorgligt just för att den kan hamna fel men det gör ju tyvärr många hästar utan sådan "hjälp".
 
Visst är det så.
Men om den sälja på auktion nu så var det ju ändå ett bra tag sedan ägaren skaffade de skulderna. Det tar en tid innan det går till utmätning.
Så jag tror att hon hade haft chans att sälja om hon velat och orkat.
Men ja, det är sorgligt just för att den kan hamna fel men det gör ju tyvärr många hästar utan sådan "hjälp".
Visst tar det ett tag innan det kommer så långt som till utmätning men vad som hänt behöver vi ju inte spekulera i. Hästen ser välskött ut så hon har nog en ägare som brytt sig väldigt mycket till skillnad mot de som skiter i sina djur och låter dem självdö innan de blir omhändertagna av djurskyddsskäl.
 
Visst tar det ett tag innan det kommer så långt som till utmätning men vad som hänt behöver vi ju inte spekulera i. Hästen ser välskött ut så hon har nog en ägare som brytt sig väldigt mycket till skillnad mot de som skiter i sina djur och låter dem självdö innan de blir omhändertagna av djurskyddsskäl.
Jag sa inget om hur hästen var skött och om hon brydde sig om den 😉.

Jag sade bara att om ägaren, eller någon i en situation som är på väg att gå lika illa, kanske kunde ha sålt hästen tidigare om det var viktigt att få lite kontroll över var den hamnade.

Nu blir jag lite frågande vad det var du ville diskutera i trådstarten eftersom jag upplever att mina svar inte är det du önskat?
 
Jag sa inget om hur hästen var skött och om hon brydde sig om den 😉.

Jag sade bara att om ägaren, eller någon i en situation som är på väg att gå lika illa, kanske kunde ha sålt hästen tidigare om det var viktigt att få lite kontroll över var den hamnade.

Nu blir jag lite frågande vad det var du ville diskutera i trådstarten eftersom jag upplever att mina svar inte är det du önskat?
Att det är tragiskt när djur auktioneras ut. Nu är just den här hästen såld, den klubbades för 27 000 och jag hoppas den kom till ett bra hem. :up:
 
Jag tror att många av dessa inte säljer helt enkelt för att de inte vill sälja. De lever i förhoppningen om att slippa tills det är för sent. Vanligt vid så stora ekonomiska problem verkar ju vara en stor mängd förnekelse, man väljer att inte se.
Den enda jag vet som fått sina hästar sålda via kronofogden tog otroligt väl hand om sina hästar. Tyvärr valde h*n att istället för att betala för sig, stjäla saker till dom. Både foder, strö och utrustning. Därav utmätningen till slut. Men som sagt, hästarna mådde nog prima.
 
Jag tror att många av dessa inte säljer helt enkelt för att de inte vill sälja. De lever i förhoppningen om att slippa tills det är för sent. Vanligt vid så stora ekonomiska problem verkar ju vara en stor mängd förnekelse, man väljer att inte se.
Den enda jag vet som fått sina hästar sålda via kronofogden tog otroligt väl hand om sina hästar. Tyvärr valde h*n att istället för att betala för sig, stjäla saker till dom. Både foder, strö och utrustning. Därav utmätningen till slut. Men som sagt, hästarna mådde nog prima.
Ja precis. Bara på buke skrivs det ju en del av folk som har väldigt stora ekonomiska problem men som säger att hästarna är deras enda livlina och därför vägrar de sälja.
 
Jag blir beklämd varje gång jag hittar en annons på hästar som auktioneras ut, vem vet var de hamnar efter budet är klubbat. De förra jag såg drogs tillbaka nån dag innan, men idag klubbas det ett angloarabiskt sto i bra ålder. Vilken ofattbar sorg det måste vara för ägaren. :(

https://www.kronofogden.se/74127.html

Säkert mycket tråkigt för ägaren men har det gått så långt får man skylla sig själv va 🧐

Ta lyxfällan som exempel, människor som inte betalar hyra eller barnomsorg men som inte överlever utan djuren.. puckon.. 😖
 
Säkert mycket tråkigt för ägaren men har det gått så långt får man skylla sig själv va 🧐

Ta lyxfällan som exempel, människor som inte betalar hyra eller barnomsorg men som inte överlever utan djuren.. puckon.. 😖
Ja, stackars alla arma idioter vars företag går omkull nu i värmen, kunde de inte tänkt på det innan, att fodret tar slut och massavlivningar väntar. Räkningar som ska betalas, djur som ska fodras och hela gårdar kan tvångsförsäljas i värsta fall.

Vilka puckon! :banghead:

Tror du verkligen att alla som råkar ut för en konkurs platsar i lyxfällan? Tror du att alla som hamnar hos kronofogden hamnar där för att de spenderat mer än de har råd med? Hört talas om sjukdom, olyckor, arbetslöshet, dödsfall?

Ja, jösses vilka puckon det finns som blir sjuka, skadade, arbetslösa eller rent av där någon i familjen dör och allt rasar runt omkring dem. Vilken tur att det aldrig kommer hända dig. :wtf:
 
Jag har en släkting som jobbar på kronofogden. Hon säger att de försöker att inte utmäta djur i största möjliga mån, eftersom de oftast betyder mycket för ägaren. Men går det för långt är det ibland tyvärr oundvikligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 068
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 106
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 081
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp