Bukefalos 28 år!

Kronofogden har tagit hästarna, vad händer sen?

MissFideli

Trådstartare
Vet en som precis blev av med sina hästar till kronofogden. Kronofogden hämtade dom helt enkelt.
Men vad händer sen? Med hästarna alltså. Var stallas dom upp, finns speciella stall för det? Hur länge står dom så? Säljs dom på annons eller hur går det till?

Nyfiken :)
 
Jag har varit och tittat på en utmätt häst en gång. Som jag förstod det så stallades den upp och lades ut till försäljning omgående. Då ev vet besiktning och uppstallning måste betalas av det man får in vid försäljningen. Resten går till skulden.
I det här fallet var det en annons i vanlig dagspress.
Den stod uppstallad på ett vanligt inackorderingsstall.
 
När något mäts ut brukar försäljning komma ca 30 dagar efter det. Men lite beror det på hur lång tid det tagit innan utmätningen och vad det är för skuld.
Hästar brukar man försöka undvika att mäta ut för dels så kostar dom att hålla och dels brukar dom inte ge så mycket inkomst vid försäljning. Så det är svårt att få det att gå ihop.
Vissa saker säljs på auktion andra på anbud. Titta på kronofogden.se så står där mer.
 
Knappast om det är KF som tagit dem. Det gör de bara om det handlar om att det finns ett värde i hästarna som ska kunna täcka upp för skulder.
Kan ju vara så att dom är vanvårdade och behöver vård, då kanske dom låter SHV ta över. I detta fall tror jag dom säljs, det är fina hästar värda över 100' st skulle jag tro.
 
Kan ju vara så att dom är vanvårdade och behöver vård, då kanske dom låter SHV ta över. I detta fall tror jag dom säljs, det är fina hästar värda över 100' st skulle jag tro.

Fogden tar dem bara om det anses finnas ett värde. Deras uppgift är att få in pengar för att täcka skulder.

De kommer alltså att säljas på auktion. Till dess står de uppstallade under KFM´s försorg.
 
@MissFideli Vanvårdade hästar omhändertas av polisen, som ordnar uppstallning i väntan på Länsstyrelsens beslut.
Eller ibland tvärt om, Länsstyrelsen beslutar och polisen omhändertar.

Djurägaren faktureras kostnaderna i efterhand, minus ev försäljningsintäkter.
 
Kan det vara så att de hästar kronofogden lämnar till SHV inte är utmätta för skulder utan att det i stället görs i samband med vräkning eller att en gård mäts ut för skulder?
 
Kan det vara så att de hästar kronofogden lämnar till SHV inte är utmätta för skulder utan att det i stället görs i samband med vräkning eller att en gård mäts ut för skulder?
Mycket troligt att det står fel på SHV's sida, Kronofogden utmäter inte något som inte förväntas ha ett värde. Däremot kan KFM handlägga till exempel en avhysning från en gård eller liknande men om man då påträffar djur som far illa så kontaktas länsstyrelsen som är de som fattar beslut om omhändertagande. Så rent konkret är det kanske en åtgärd från KFM som gör att djuren påträffas men det är länsstyrelsen som fattar beslut om omhändertagande.

@MissFideli
Men för att gå on topic så anlitar KFM en uppställningsplats (i detta fall ett stall) för hästarna i väntan på försäljning. Eftersom det blir höga kostnader när det gäller hästar så kommer de nog att säljas så snart som möjligt. De säljs antingen på anbud eller auktion, om de annonseras ut så görs det på KFMs hemsida men det sätts även ut annonser på en del relevanta forum för detta (hemnet för fastigheter, blocket för en del lösöre osv.) Kronofogden kan även i vissa fall ge i uppdrag åt någon annan att sälja utmätta saker lite beroende på vad det är som säljs. Om du har frågor och har lite tid över så kan du alltid ringa KFM och fråga.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 213
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 416
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 168
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 849
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp