Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Var kommer oskyldiga som blir misstänkta in i ditt exempel? Som jag ser det ägnar sig mannen med 368 bilar och inget körkort åt något fuffens. Gissningsvis får han pengar för att vara målvakt?





Samma här.......målvakterna jobbar väl inte gratis??
Väldigt ofta är de något äldre missbrukare med alkoholskador som sitter fattiga men några flaskor rikare på ett hem någonstans. Det är ofta mellanhänderna som tjänar på det, inte själva den som står på bilarna
 
Tycker det låter konstigt att någon på verkstaden kör en bil som är inlämnad på service, möjligen för att leta fel men inte på vanligt service mer än köra ut och in bilen från verkstaden.
Inte helt ovanligt ändå, vissa lyxbilsmärken inkluderar hämtning och lämning på annan plats än verkstaden.
 
Tycker det låter konstigt att någon på verkstaden kör en bil som är inlämnad på service, möjligen för att leta fel men inte på vanligt service mer än köra ut och in bilen från verkstaden.
Enligt texten skulle den levereras till kunden efter avslutad service så inget konstigt alls. Inte direkt ovanligt att den provkörs efter reparation heller, det har jag varit med om många gånger om jag haft något missljud eller annat som spökat när jag lämnat in den för åtgärd.
 
Tycker det låter konstigt att någon på verkstaden kör en bil som är inlämnad på service, möjligen för att leta fel men inte på vanligt service mer än köra ut och in bilen från verkstaden.
Om du läser artikeln så framgår det att verkstadspersonalen skulle leverera bilen till kunden och det var då han stoppades.
 
I artikeln står det att man hade överenskommet med bilfirman om att bilen skulle levereras hem till ägaren, som är handikappad med dubbla benproteser....
Ja, helt befängd hantering från KFM skulle jag säga. Om man kan uppvisa 1) offert, 2) anställningsavtal och 3) övriga handlingar som ägaren har givit in så kan jag inte för mitt liv begripa hur KFM inte kan ompröva sitt beslut utan tvinga ägaren att invänta tingsrättens hantering.

Jag blir helt beklämd, ska skuldsatta nu inte heller få lov att utföra arbete som involverar andras kapitalvaror?

Spontant tänker jag att jag som avtalspart i form av serviceverkstad bör kontakta mitt försäkringsbolag, om ägaren blir av med bilen tänker jag att det inte är alltför långsökt att behöva aktivera sin ansvarsförsäkring kanske?
 
Inte helt ovanligt ändå, vissa lyxbilsmärken inkluderar hämtning och lämning på annan plats än verkstaden.
Enligt texten skulle den levereras till kunden efter avslutad service så inget konstigt alls. Inte direkt ovanligt att den provkörs efter reparation heller, det har jag varit med om många gånger om jag haft något missljud eller annat som spökat när jag lämnat in den för åtgärd.
Om du läser artikeln så framgår det att verkstadspersonalen skulle leverera bilen till kunden och det var då han stoppades.
I artikeln står det att man hade överenskommet med bilfirman om att bilen skulle levereras hem till ägaren, som är handikappad med dubbla benproteser....
Har väl för skruttiga bilar för något sådant :rofl:.
Nä kan inte läsa den artikeln då den är låst för mig.
 
Ja, helt befängd hantering från KFM skulle jag säga. Om man kan uppvisa 1) offert, 2) anställningsavtal och 3) övriga handlingar som ägaren har givit in så kan jag inte för mitt liv begripa hur KFM inte kan ompröva sitt beslut utan tvinga ägaren att invänta tingsrättens hantering.

Jag blir helt beklämd, ska skuldsatta nu inte heller få lov att utföra arbete som involverar andras kapitalvaror?

Spontant tänker jag att jag som avtalspart i form av serviceverkstad bör kontakta mitt försäkringsbolag, om ägaren blir av med bilen tänker jag att det inte är alltför långsökt att behöva aktivera sin ansvarsförsäkring kanske?
Så var det även innan, du fick inget jobb som väktare om det var pengar eller värdesaker inblandade om du hade skulder till kronofogden. Minst 2 ytliga bekanta som inte fick jobb som väktare pga skulder till kronofogden.
 
Så var det även innan, du fick inget jobb som väktare om det var pengar eller värdesaker inblandade om du hade skulder till kronofogden. Minst 2 ytliga bekanta som inte fick jobb som väktare pga skulder till kronofogden.
Det gäller fortfarande och inom många andra yrken. Vid min senaste säkerhetskontroll när jag bytte jobb fick jag redovisa min ekonomi, hade KFM varit inblandade hade jag inte fått tjänsten.
 
Tycker det låter konstigt att någon på verkstaden kör en bil som är inlämnad på service, möjligen för att leta fel men inte på vanligt service mer än köra ut och in bilen från verkstaden.

Min verkstad, franchise under en av de större "hyfsat billiga" kedjorna, körde min 17-åriga pegga från östra gbg till Mölndal för besiktning när en reparation dragit ut på tiden och körförbud närmade sig. De sa att de ofta får besiktning avklarad åt kunder som av olika anledningar har svårt att pussla in det. Tror också att alla jag varit hos har kunna erbjuda hämtning/lämning inom rimliga avstånd om man är beredd att betala lite för det.

Det är ju inte ovanligt att ledig tid från jobbet kostar mer än vad det gör att få en tjänst utförd, om man räknar in tid för logistik och inte har så mycket möjlighet att flexa.
 
Jag tycker att det ar skrammande att sa manga verkar tycka att det ar helt okay att betraktas som skylldig till brott ... utan att ha gjort nagot annat an att aga en bil som nagon annan kor. Och sager inte Svenska lagen att man ar oskyldig tills man ar motbevisad?
 
Jag tycker att det ar skrammande att sa manga verkar tycka att det ar helt okay att betraktas som skylldig till brott ... utan att ha gjort nagot annat an att aga en bil som nagon annan kor. Och sager inte Svenska lagen att man ar oskyldig tills man ar motbevisad?

Jag håller med i princip, men i många av de fall som dragits upp i media har det varit mer än en hund begravna - och vi har ett stort problem med bilmålvakter och personer som utnyttjar systemen i att aldrig betala sina skulder. Det måste finnas sätt att komma åt dessa också, samtidigt som man måste fila bort rättsosäkerheten också.
 
Min verkstad, franchise under en av de större "hyfsat billiga" kedjorna, körde min 17-åriga pegga från östra gbg till Mölndal för besiktning när en reparation dragit ut på tiden och körförbud närmade sig. De sa att de ofta får besiktning avklarad åt kunder som av olika anledningar har svårt att pussla in det. Tror också att alla jag varit hos har kunna erbjuda hämtning/lämning inom rimliga avstånd om man är beredd att betala lite för det.

Det är ju inte ovanligt att ledig tid från jobbet kostar mer än vad det gör att få en tjänst utförd, om man räknar in tid för logistik och inte har så mycket möjlighet att flexa.
ja, efter en eller innan reparationer kan det ju behövs kontrollera men efter en service.
 
Alltså jag fattar inte, Kenneth hade väl ändå lämnat in sin bil till ett företag, inte till bilmekanikern personligen? Om mekanikern är ute och kör i tjänsten på arbetstid så är det väl rimligen i praktiken företaget som är ute och kör? Som jämförelse så nämns trängselbommar i artikeln som bevis. Om dessa istället inte hade betalts hade det väl blivit företaget, inte mekanikern personligen som var betalningsskyldig.

Det är lite otydligt i artikeln men kan det vara så att hemkörningen inte ingick i verkstadens åtaganden utan var något som den enskilde bilmekanikern och Kenneth kom överens om vid sidan om? Bara en gissning men annars kan jag inte begripa varför mekanikens privatekonomi öht skulle bli inblandad 🤷‍♀️
 
Alltså jag fattar inte, Kenneth hade väl ändå lämnat in sin bil till ett företag, inte till bilmekanikern personligen? Om mekanikern är ute och kör i tjänsten på arbetstid så är det väl rimligen i praktiken företaget som är ute och kör? Som jämförelse så nämns trängselbommar i artikeln som bevis. Om dessa istället inte hade betalts hade det väl blivit företaget, inte mekanikern personligen som var betalningsskyldig.

Det är lite otydligt i artikeln men kan det vara så att hemkörningen inte ingick i verkstadens åtaganden utan var något som den enskilde bilmekanikern och Kenneth kom överens om vid sidan om? Bara en gissning men annars kan jag inte begripa varför mekanikens privatekonomi öht skulle bli inblandad 🤷‍♀️
Som jag fattat det, så är det för att mekanikern var den som körde bilen, och eftersom lagen är skriven på så sätt att det ska vara lätt att plocka bilar av de med skulder, även när de försöker använda målvakter, så finns risken att sådant här händer.

Nu tycker jag helt klart att det låter som att i just det här fallet, finns det tillräckligt mycket som pekar på att det inte är mekanikern som är den ordinarie brukaren av bilen, att man kan tycka att det vore lämpligt att KFM tar och återlämnar bilen till registrerad ägare omgående. Tidigare fall som tagits upp här, har helt klart varit mer gråzon och/eller oklart vad som varit sanning eller lögn dock.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
194
· Visningar
26 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp