Krossad armbåge

Anonym94

Trådstartare
Hej jag undrar om någon vet vart man kan vända sig, vilken klinik som är duktiga på kirurgiska ingrepp. Jag skadade min armbåge när jag var runt 11år i en moped olycka och kan inte böja ut den helt. Allmän vården kan inte hjälpa mig mera dom säger att det inte går att göra mera. Men jag misstänker mera att det är en penga fråga, då jag inte har ont så vill dom inte lägga mera pengar på mig. Så min fråga är om någon vet en bra privat klinik där dom kan skulle kunna fixa en "trasig" armbåge.
 
Andra kommer att kunna svara mer ingående, men rent allmänt... det är väldigt sällan som ekonomiska aspekter styr vad som kan göras i efterhand. Men alla skador går tyvärr inte att reparera till 100%, och det gäller hela kroppen. Det kan också vara så att riskerna att förvärra läget - med smärta eller ytterligare minskad rörlighet, eller infektion - är större än sannolikheten att åstadkomma en påtaglig förbättring.
(Privata kliniker har inte heller nödvändigtvis bättre förutsättningar än den offentliga vården, eftersom det inte sällan är samma läkare som arbetar på båda ställena.)

Med det sagt kan du förstås be om en second opinion av annan läkare än den/de som behandlat din armbåge hittills, på samma eller annat sjukhus.
 
Andra kommer att kunna svara mer ingående, men rent allmänt... det är väldigt sällan som ekonomiska aspekter styr vad som kan göras i efterhand. Men alla skador går tyvärr inte att reparera till 100%, och det gäller hela kroppen. Det kan också vara så att riskerna att förvärra läget - med smärta eller ytterligare minskad rörlighet, eller infektion - är större än sannolikheten att åstadkomma en påtaglig förbättring.
(Privata kliniker har inte heller nödvändigtvis bättre förutsättningar än den offentliga vården, eftersom det inte sällan är samma läkare som arbetar på båda ställena.)

Med det sagt kan du förstås be om en second opinion av annan läkare än den/de som behandlat din armbåge hittills, på samma eller annat sjukhus.

Ja det väl vara så att det faktiskt inte går att göra något och riskerna är för höga. Jag får dock lite känslan av att det i dags läget är mycket prioriteringar. Om man har någon som jag som inte har ont och egentligen inte är så "limiterad" så föredrar dom nog att operera någon som verkligen behöver hjälp. Och det kan jag förstå, tråkigt bara att det inte finns mer resurser. Men där av min fråga om någon känner till någon klinik (överhuvudtaget) där dom t.ex. kan operera en armbågsled...

Tack för ditt svar.
 
Ja det väl vara så att det faktiskt inte går att göra något och riskerna är för höga. Jag får dock lite känslan av att det i dags läget är mycket prioriteringar. Om man har någon som jag som inte har ont och egentligen inte är så "limiterad" så föredrar dom nog att operera någon som verkligen behöver hjälp. Och det kan jag förstå, tråkigt bara att det inte finns mer resurser. Men där av min fråga om någon känner till någon klinik (överhuvudtaget) där dom t.ex. kan operera en armbågsled...

Tack för ditt svar.
Jag tror det är enklast att försöka hitta en klinik utomlands och bekosta det själv isf.
 
Är dom duktigare utomlands på privata kliniker? Och vars rekommenderar du mig att söka då?
Jag vet inte om de är skickligare men det är nog lättare att hitta, du googla helt enkelt. Jag har bara opererat mig en gång och då var det akut så inget att fundera på.
 
Ja det väl vara så att det faktiskt inte går att göra något och riskerna är för höga. Jag får dock lite känslan av att det i dags läget är mycket prioriteringar. Om man har någon som jag som inte har ont och egentligen inte är så "limiterad" så föredrar dom nog att operera någon som verkligen behöver hjälp. Och det kan jag förstå, tråkigt bara att det inte finns mer resurser. Men där av min fråga om någon känner till någon klinik (överhuvudtaget) där dom t.ex. kan operera en armbågsled...

Tack för ditt svar.

Fast vad är problemet om du inte har ont och inte är särskilt begränsad/hindrad?
Att du inte kan sträcka armbågen rakt ut?
Varför är det ett problem?

Det är klart att sjukvården ska hjälpa dem först som har störst problem och allvarligast åkomma.
Men det finns ju risker med alla ingrepp. Och att ge sig på att operera en arm som fungerar ganska bra och riskera att få sämre resultat än ursprungläget verkar ganska dumt.
Oavsett prioriteringar.
 
Är dom duktigare utomlands på privata kliniker? Och vars rekommenderar du mig att söka då?

Nej, de är inte generellt sett duktigare utomlands än i Sverige.
Men ibland är de utomlands villigare att utföra ingrepp med tveksam nytta (exempelvis viktreducerande kirurgi till personer som i Sverige inte anses tillräckligt överviktiga, eller plastikkirurgiska ingrepp).
Eftersom pengar styr på ett annat sätt än det gör i Sverige.
Här styr pengarna på så sätt att man vill ha maximal nytta av skattepengarna (nåja, det finns en del förbättringspotential).
I en del länder styr pengarna på så sätt att bara du betalar så får du beställa nästan vad du vill. Inte alltid till nytta för den som betalar.
 
Jag tror det är enklast att försöka hitta en klinik utomlands och bekosta det själv isf.
Min sambo behöver en knäatroskopi, och efter att ha bollats runt i vården i fem månader så är vi helt beredda att betala privat. Men det verkar inte vara helt enkelt att hitta, jag blev faktiskt förvånad över det. Det är nog som du säger, att det kanske är lättare utomlands. Men den djungeln vågar man ju sig inte in i... :crazy:
 
Hej jag undrar om någon vet vart man kan vända sig, vilken klinik som är duktiga på kirurgiska ingrepp. Jag skadade min armbåge när jag var runt 11år i en moped olycka och kan inte böja ut den helt. Allmän vården kan inte hjälpa mig mera dom säger att det inte går att göra mera. Men jag misstänker mera att det är en penga fråga, då jag inte har ont så vill dom inte lägga mera pengar på mig. Så min fråga är om någon vet en bra privat klinik där dom kan skulle kunna fixa en "trasig" armbåge.
Armbågar är riktigt knepiga leder att laga, jag har nog aldrig träffat någon som haft en större fraktur som fått tillbaka full rörlighet efteråt, oavsett hur skicklig ortopeden eller rehabvillig patienten än varit.
Jag skulle göra allt jag kan för att undvika fler ingrepp om jag var du, och vara glad över att inte ha ont. Och jag har svårt att tänka mig någon i sverige som skulle vilja operera, de flesta (alla) inom vården vill ju göra saker som ger nytta för patienten, och i ditt fall tror jag inte någon skulle se att det gick att göra nytta utan enbart riskera andra komplikationer.
 
Jag anser att om kroppsdelen fungerar, inte gör ont eller några övriga problem så bör man inte operera. Det innebär lidande och resultatet blir kanske inte vad man förväntar sig.
Leder är komplicerade, inte omöjliga men fundera på konsekvenserna noga. Vad händer om det inte blir bra utan sämre?

/ My med ett komplicerat armbågsbrott, kärlskada och ärrprydd arm i bagaget.
 
Min sambo behöver en knäatroskopi, och efter att ha bollats runt i vården i fem månader så är vi helt beredda att betala privat. Men det verkar inte vara helt enkelt att hitta, jag blev faktiskt förvånad över det. Det är nog som du säger, att det kanske är lättare utomlands. Men den djungeln vågar man ju sig inte in i... :crazy:
Kanske litet OT i den här tråden, men hur kommer det sig att det inte blir gjort om det har bedömts nödvändigt av behandlande läkare?
 
Hej jag undrar om någon vet vart man kan vända sig, vilken klinik som är duktiga på kirurgiska ingrepp. Jag skadade min armbåge när jag var runt 11år i en moped olycka och kan inte böja ut den helt. Allmän vården kan inte hjälpa mig mera dom säger att det inte går att göra mera. Men jag misstänker mera att det är en penga fråga, då jag inte har ont så vill dom inte lägga mera pengar på mig. Så min fråga är om någon vet en bra privat klinik där dom kan skulle kunna fixa en "trasig" armbåge.

Vill du definiera krossad armbåge? Vad säger röntgen? Jag skadade mig när jag var liten med och har sedan dess haft lite problem med min armbåge, tills för 3 år sedan gick det bra, men då någon gång låser sig armen i 90 grader nu och då och klarar inte någon nämnvärd belastning. Röntgen visar en stor benbit (brosk?) som rör sig och låser fast leden. Har operationstid snart men är livrädd! :nailbiting:
 
Hej jag undrar om någon vet vart man kan vända sig, vilken klinik som är duktiga på kirurgiska ingrepp. Jag skadade min armbåge när jag var runt 11år i en moped olycka och kan inte böja ut den helt. Allmän vården kan inte hjälpa mig mera dom säger att det inte går att göra mera. Men jag misstänker mera att det är en penga fråga, då jag inte har ont så vill dom inte lägga mera pengar på mig. Så min fråga är om någon vet en bra privat klinik där dom kan skulle kunna fixa en "trasig" armbåge.

Har man krossat armbågen och endast har en mindre sträckdefekt som men så ska man väl vara glad..? Obs ej ortoped.
 
Hej jag undrar om någon vet vart man kan vända sig, vilken klinik som är duktiga på kirurgiska ingrepp. Jag skadade min armbåge när jag var runt 11år i en moped olycka och kan inte böja ut den helt. Allmän vården kan inte hjälpa mig mera dom säger att det inte går att göra mera. Men jag misstänker mera att det är en penga fråga, då jag inte har ont så vill dom inte lägga mera pengar på mig. Så min fråga är om någon vet en bra privat klinik där dom kan skulle kunna fixa en "trasig" armbåge.

Nu vet jag inte hur du bröt armbågen, men det är väldigt sällan man får tillbaka full sträckförmåga efter en armbågsfraktur.
Om du inte har ont och armbågen fungerar då är det faktiskt bästa möjliga resultat, och en eventuell ny operation skulle bara göra det sämre.
Det har absolut inte med pengar att göra, utan det skulle helt enkelt inte göra någon nytta.

Jag har jobbat som ortoped i över 20 år och är överläkare i traumaenheten. Har opererat många brutna armbågar.
 
Hej jag undrar om någon vet vart man kan vända sig, vilken klinik som är duktiga på kirurgiska ingrepp. Jag skadade min armbåge när jag var runt 11år i en moped olycka och kan inte böja ut den helt. Allmän vården kan inte hjälpa mig mera dom säger att det inte går att göra mera. Men jag misstänker mera att det är en penga fråga, då jag inte har ont så vill dom inte lägga mera pengar på mig. Så min fråga är om någon vet en bra privat klinik där dom kan skulle kunna fixa en "trasig" armbåge.
Min bror blev misshandlad för flera år sedan och fick armbågen förstörd, han fick någon form av platta (som han beskrev det) inopererad istället för det som skulle varit armbågsled. Han kan inte räta ut armen helt men funkar bra att använda den ändå. Han fick hjälp på sjukhuset direkt han kom in, iof kom han in akut då.
Men du borde kunna få remiss från vc till ortoped för en bedömning
 
Min bror blev misshandlad för flera år sedan och fick armbågen förstörd, han fick någon form av platta (som han beskrev det) inopererad istället för det som skulle varit armbågsled. Han kan inte räta ut armen helt men funkar bra att använda den ändå. Han fick hjälp på sjukhuset direkt han kom in, iof kom han in akut då.
Men du borde kunna få remiss från vc till ortoped för en bedömning

Nu vet vi ju inte riktigt vad TS syftar på med "Allmän vården" (min tolkning var "den allmänna hälso- och sjukvården och där ingår ju ortopedkliniker) men jag håller inte med dig, oavsett.
Jag tycker att TS, om det inte redan är gjort, bör bedömas av en fysioterapeut. Och till fysioterapeut behöver man ingen remiss.
 
Först en massa väntande, och det finns också medicinska skäl som handlar om eftervården.
Ok. Så... om det inte skett kanske den samlade bedömningen är att han faktiskt inte bör artroskoperas, tänker jag?

En artroskopi, oavsett om den bara är undersökande eller något skall göras i leden, är normalt inte särskilt riskabel. Men den är inte riskfri. Vore det mitt eget knä skulle jag vilja att alla noninvasiva undersöknings- och behandlingsalternativ vore uttömda först.
 

Liknande trådar

Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 809
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hej Har lite känsliga frågor jag känner jag skulle behöva ventilera lite. Triggervarning på grund utav det handlar om kropp & vikt...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp