Bukefalos 28 år!

Krossad havre

A

ang

hur pass mycket lättare blir det för hästen jämfört med helhavre? Och - när jag ändå frågar; krossat korn, innehåller det lika mycket eller vad är värdena för det?

Vet att hållbarhetstiden är ganska kort, finns något mera att tänka på?
 
Lättare? Att tugga menar du? Är det en gammal häst du ska utfodra?

Hel havre och krossad havre, helt korn och krossat korn, har samma värden, det blir bara olika volymmängd man får ge.

Korn har ca 11 MJ och 90 SMRP, 0,5 Ca och 3,5 P.
 
Jeps, det är "spöket" som du sett bilder på tidigare... En 23 år gammal islänning som verkligen fortfarande behöver öka i vikt.

Tandstatus ok och kollad, men det börjar bli lite dåligt med emalj. Han äter dock hö utan större problem. Men just helhavre, då kommer mycket ut osmält om man jämför med min andra häst t ex.
 
I normalfallet är krossad havre mest "lyx", friska hästar med normala tänder behöver inte den hjälpen att tugga.
Men i ditt fall med en äldre häst kan det hjälpa till litegrann.
Kornet har en hårdare kärna än havren och är därför kanske inte det bästa valet ens som krossat...

Behövs viktuppgång och lätt-tuggad mat är uppblötta pelletsar bra, de är ju nästan färdigtuggade redan... :D Du kan ju ge en del av kraftfodret i denna form i alla fall.
(det var för övrigt vad osm häll min lille ponnyhingst mätt och i okej hull medan hans käkfraktur läkte ihop - "lusern- och krafft ponny-gröt")
 
Tack Ameo. Då blir det en del krossad havre - för herrn älskar just havre.

Som uppblött gröt får han dessutom Krafft Breed och soja just nu för att maximera proteinerna vilket verkar vara smaskens. Dessutom fungerar det bra för viktökningen :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 466
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 603
Senast: skiesabove
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 490
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp