Krosskada på griffelbenet

L

LivJ

Jag undrar om någon har erfarenhet av en krosskada eller fraktur på griffelbenet? Jag har just fått konstaterat att min hästs spricka på griffelbenet har utvecklats till en krosskada. Han har gått själv i hagen sen sista röntgen, så detta har han gjort själv. Vore fint och veta om man inte är ensam... Vad har ni i så fall fått för konvalecensråd? Min häst ska stå i en paddockstor hage och ska vila i 4 månader.
 
En häst där jag jobbar fick en smäll på griffelbenet så det bröts. Det opererades bort och hänger inne i en plastpåse (man kan ju alltid göra om det till smycke :smirk:) hon skulle vara bra på några veckor tror jag och precis när hon hade satts igång i drög så blev det en skentur och en pajad böjsena och det skulle ta betydligt längre tid så nu är hon dräktg.

Cissi :bump:
 
vår unghäst blev sparkad av mitt sto så det blev en rejäl fraktur på griffelbenet,efter röntgen konstaterades att det läkte så fint att det i princip bara var att fortsätta med inkörningen av henne,dock lite lugnare. Personligen tyckte jag och gubben att hon lika gärna kunde få gå på riktigt bete istället så nu börjar det väl bli dags.... Detta skedde i juni,fint :smirk: överben har hon fått men är helt OK och ohalt på benet. Tilläggas skall att hon är drygt ett år och sådana skador läker bättre på unga hästar...
 
Mitt förra sto hade en fraktur på griffelbenet, där griffelbensspetsen opererades bort. Hon skulle ha boxvila i några veckor och sen sättas igång som vanligt, men - i likhet med andra - hon lyckades få ett spiktramp (tack vare klantig hovslagare, det var innan jag själv hade börjat sko...) som gjorde att hon var halt i ett halvår efteråt... :crazy:
Efter tillfrisknandet från spiktrampet hade hon aldrig några problem som kunde relateras till griffelbensfrakturen.
 
Min häst fick två frakturer på griffelbenet (dvs både in och utsida). Hon opererades och fick sedan ordinerat boxvila i 6 veckor, dock stod hon inne i 2-3 veckor och boxhage resten. Hon fick åka hem på eftermiddagen efter operationen, bandagebyte efter två dagar, zincaband i 10 dagar, sedan togs stygnen hemma och nytt zincaband i 10 dagar.
Jag fick även Diluendum (har jag för mig) att spä ut med vatten och dränka in linda + padd efter ridning, det drar ur svullnaden ur benet.

Hon är friskkförklarad på klinik på återbesöket och benet har sakta men säkert återgått till att bli ganska smalt, men förmodligen kommer det inte bli riktigt lika "tunnt" som det andra.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: ufot
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 652
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 058
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp