Broddskador vs fläkskador?

Bukefalos 30 år!

Tinnietoy

Trådstartare
.
Att utgå ifrån det ena eller det andra är kan verka enkelspårigt.

Vi har erfarenhet av allvarliga broddskador där veterinären kunnat konstatera att det är brodden som orsakat skadan.

En häst fick spiralfraktur i ett framben. Det blev hängmatta men den hästen blev aldrig helt bra och fick slaktas efter några år.

En annan häst blev sparkad så illa att den fick en uppfläkt rivskada på bakbenet som blev infekterat och var svårbehandlat. Det tog tid att läka även om den så småningom blev bra.

Den tredje hästen har fått tre tänder utsparkade/ bortopererade då veterinären konstaterat att broddarna träffat illa på munnen vid en hästspark.

Vi har dock aldrig haft någon fläsksida i hagen på 15 år...

Det är också så att om en häst har brodd och de andra är utan samt att broddspsrk kan konstateras (dvs vilken häst som orsakat skadan med tex broddspräckt ben vid röntgen) så är den sparkande hästens ägare skyldig att stå för kostnaderna av skadan.

Ytterligare en aspekt handlar om blindbrodd vs vanlig brodd. Om du jämför dem så är de lika stora och vassa runt om. Skillnaden är den mittersta spetsen som finns på vanliga brodd men inte på blindbrodd. Båda kan således ge grepp på de flesta frysta marker även om spetsen ger bättre fäste på isgata.
Hagens beskaffenhet har betydelse.
Blindbrodd ger också tydliga revor i stallgolvet så ingen kan påstå att de inte har fäste och kan ge skador på andra hästar. (Både vanliga broddar och blindbrodd är utstickande fyrkantiga metallbitar som kan spräcka ben (och tänder) om de träffar illa och hårt. Bakut-sparkar är kraftfulla, det vet alla hästmänniskor.

Frågan handlar således om ifall man ska riskera att skada sin egen häst (fläkskada) eller någon annans häst (broddsparkar och dess följder) samt hur allvarliga skadorna kan komma att bli samt hur sannolikt det är att det kan hända.

Vi har vi olika erfarenheter.
Vad säger forskningen?
Vad säger plånboken?

Bifogade filer

• collage_export_73D679F8-5F67-45DA-B116-DF7366758709.webp
    collage_export_73D679F8-5F67-45DA-B116-DF7366758709.webp
    67,5 KB · Visningar: 2 026
Oj, för mig har det alltid varit en ickefråga. Minst 4 brodd per hov, haft ett par balltramp på de 30 år vi har haft hästarna. Däremot har vi haft inte fläkskador men halkrelaterade skador på ett par som varit barfota vid snabba väderbyten där man inte hunnit med att sko på.

.

Vi har erfarenhet av allvarliga broddskador där veterinären kunnat konstatera att det är brodden som orsakat skadan.

En häst fick spiralfraktur i ett framben. Det blev hängmatta men den hästen blev aldrig helt bra och fick slaktas efter några år.

En annan häst blev sparkad så illa att den fick en uppfläkt rivskada på bakbenet som blev infekterat och var svårbehandlat. Det tog tid att läka även om den så småningom blev bra.

Den tredje hästen har fått tre tänder utsparkade/ bortopererade då veterinären konstaterat att broddarna träffat illa på munnen vid en hästspark.

Det är också så att om en häst har brodd och de andra är utan samt att broddspsrk kan konstateras (dvs vilken häst som orsakat skadan med tex broddspräckt ben vid röntgen) så är den sparkande hästens ägare skyldig att stå för kostnaderna av skadan.

Ytterligare en aspekt handlar om blindbrodd vs vanlig brodd. Om du jämför dem så är de lika stora och vassa runt om. Skillnaden är den mittersta spetsen som finns på vanliga brodd men inte på blindbrodd. Båda kan således ge grepp på de flesta frysta marker även om spetsen ger bättre fäste på isgata.
Blindbrodd ger också tydliga revor i stallgolvet så ingen kan påstå att de inte har fäste och kan ge skador på andra hästar. (Både vanliga broddar och blindbrodd är utstickande fyrkantiga metallbitar som kan spräcka ben (och tänder) om de träffar illa och hårt. Bakut-sparkar är kraftfulla, det vet alla hästmänniskor.

Frågan handlar således om ifall man ska riskera att skada sin egen häst (fläkskada) eller någon annans häst (broddsparkar och dess följder) samt hur allvarliga skadorna kan komma att bli samt hur sannolikt det är att det kan hända.

Vad säger forskningen?
Vad säger plånboken?
Men om ni har haft broddskador så är det väl inte konstigt om ni inte har haft fläkskador, hästarna har ju varit broddade.

Nej det finns ingen lag som säger att man har skyldighet att stå för skadorna som en broddspark orsakar.

Jag säger broddade varje gång. En fungerande flock håller inte på o sparkar varandra. Har man det problemet så behöver man se över resurserna i hagen och potentiellt individerna.

Skillnaden i grepp med blindbrodd och riktig brodd är ENORM. Har jag ett val så använder jag aldrig någonsin blindbrodd. Ja, jag har provat. Med blindbrodd så är det bättre att ta av barfota. Jag har fått märken av sömmen på betonggolv också, inte betyder det att de har fästa på is för det.

Där jag bor är det inte ens ett val att göra, brodd är ett måste. Har fått spark en gång, var arg och ledsen men det var aldrig aktuellt att kräva något av hästägaren, flyttade min häst istället.

Om en spark träffar illa så spelar det ingen roll om det är brodd eller bara en skodd hov och visst har jag varit med om att få en häst sparkad så hon blödde när hon var ny i en flock, men obroddad och halka är aldrig ett alternativ för mig. Sen som de andra säger, du är inte skyldig att ersätta någon annan hästägare om deras häst blir sparkad oavsett om de är broddade eller inte.

Bara haft en broddskada so far på mina sista åren (peppar peppar..), och de va innan jag fått på gummibootsen 🤷‍♀️
Bägge har boots fram ute, visst, går åt lite boots, men hällre det än balltramp liksom.
Hade velat ha boots bak oxå, men ena uppför sig som att han haft 10kg skor innan, och den andra har jag haft svårt hitta nått som sitter bra.
Inga tappskor heller, men de har jag inte sommartid heller.

När jag va liten så hade vi aldrig gummiboots, men då va de ju en del balltramp å hål i framsidan bakhoven så..

Har alltid broddat själv när det är halkigt, tar så ont i ryggen när man spänner sig, är nog lika för pållarna.

• Gilla
Reactions: Sel
Kan tillägga att jag bor i västerbotten, så mestadels djupsnön som skapar problem och nöter boots imo.

.

Vad säger forskningen?
Vad säger plånboken?
Det fördes väl statistik hos försäkringsbolagen som visade att fläkskador var överrepresenterade gentemot broddskador.

Jag har alltid haft brodd vintertid på skodda hästar.
Om man har hästar som funkat ihop bör de inte hålla på och sparka varann.
Visst kan de uttrycka åsikter gentemot varann och leka runt etc. Men det bör inte bli en massa skador a la broddsparkar i munnen etc.

Min och hagkompisen har broddar runt om, det var självklart att kompisen hade det även när min fortfarande var barfota. Just nu tyvärr bara traktbrodd vilket är lite i isigaste laget på vägen så det gör ju att jag inte rider något just nu, brukar annars ha 4-brodd. Peppar peppar hitills aldrig haft broddskada. Däremot en häst med förmodad fläkskada; en foderhäst jag hade och var ute på grusvägen och tämkörde. Barfotahäst och vi gick i snön, fanns INGEN is! Hästen halkade på den packade snön (som kunde hänt i hagen i gångarna gammelgubbarna höll sig till om jag inte hade sprungit o grusat) och föll så illa att räddningstjänst kom ut. Veterinär kunde inte hitta några skador men något hade ju garanterat hänt då han senare fick avlivas akut i hagen pga kunde inte resa sig. Med den erfarenheten är jag nolltolerant mot halka och blir fan förbannad när det finns folk i min omgivning som anser att jag överdriver min oro för halka på ren is med knapp grusning alls.

Det beror på omständigheterna, tänker jag. Jag har mina oskodda men då är det två lugna hästar och en skogshage där det inte blir isgata. Den lilla bit mellan stallet och hagen isbekämpar jag så ingen kan halka.

Jag hade nog tänkt över varför det är så mycket konflikter och olyckor. Låter inte som om hästarna har tillräckligt med plast. Veterinären häromkring gick förra året ut och varnade för fläkskador så jag har stor respekt för dem. I eran situation hade jag satt på brodd och sett över hagsituationen i stort för att eliminera utrymmen där hästarna känner trängda.

Min och hagkompisen har broddar runt om, det var självklart att kompisen hade det även när min fortfarande var barfota. Just nu tyvärr bara traktbrodd vilket är lite i isigaste laget på vägen så det gör ju att jag inte rider något just nu, brukar annars ha 4-brodd. Peppar peppar hitills aldrig haft broddskada. Däremot en häst med förmodad fläkskada; en foderhäst jag hade och var ute på grusvägen och tämkörde. Barfotahäst och vi gick i snön, fanns INGEN is! Hästen halkade på den packade snön (som kunde hänt i hagen i gångarna gammelgubbarna höll sig till om jag inte hade sprungit o grusat) och föll så illa att räddningstjänst kom ut. Veterinär kunde inte hitta några skador men något hade ju garanterat hänt då han senare fick avlivas akut i hagen pga kunde inte resa sig. Med den erfarenheten är jag nolltolerant mot halka och blir fan förbannad när det finns folk i min omgivning som anser att jag överdriver min oro för halka på ren is med knapp grusning alls.
Har också haft en fläkskada när det blev blixthalka och vi var oförberedda, benen bara försvann under henne och det tog en jäkla tid och mycket jobb innan hon var ok igen, vill absolut inte vara med om det igen. Det var dessutom så mycket värre än den rätt rejäla spark jag fått på annan häst som läkte på några veckor.

Solklart brodd på när det är halt, däremot tycker jag att det bästa är att brodd tas bort under perioder då de inte behövs.
Men om man har så mycket sparkskador kanske man ska se över flocksammansättning och/eller rutiner? Sparkar kan ju sluta illa oavsett brodd eller ej.

Jag tar hellre broddskada än fläkskada. Har varit förskonad och endast haft enstaka fall av broddtramp genom åren.

Sen är det ju givetvis viktigt att hästarna som går i samma hage funkar ihop, särskilt när de är broddade.

Det beror till stor del på flocken. I de allra flesta hagar jag har haft häst i så sparkas det inte, eller leks inte stort och vilt, och har aldrig varit med om broddskada på häst pga det. Däremot att hästar trampat sig själva men tack o lov aldrig illa. Däremot fläkskador händer så för mig gäller broddar på. Plus att vissa hästar spänner sig rejält när de inte har fäste så det uppstår onödiga spänningar/låsningar som behöver hanteras.

Om det sparkas, bråkas, mycket i hagen skulle jag göra något åt den situationen.

Det är helt felaktigt att den sparkande hästens ägare ska betala den andra hästens veterinärkostnader! En hästägare kan bli betalningsskyldig om man varit grovt oaktsam, men det är man inte om man släppt in en häst med brodd i hage med andra hästar. Ett eventuellt undantag skulle kunna vara om man broddat hästen trots att det är emot stallets regler.

För tre år sedan blev min egen häst sparkad av en annan häst i hagen, fick senskador, tillbringade nästan två veckor på klinik och sedan flera månaders rehab.

Trots det är det självklart för mig med broddar i hagen. Jag har sett andra hästar utan brodd halka illa. En av mina uppfödningar halkade som unghäst och skadade sig. Året efter fick båda mina unghästar skor fram för att kunna ha brodd.

Vi hade i början av vår hästägartid häst i hage där brodd inte fick användas i hagen (tidigt 1990 tal) då köpte vi skor med kanter av små "brodd" (vi kallade dem guldskor)

1768996582478.webp

Dessa hade vi under hela vintern, de slits inte som vanliga skor iom hårdheten i dem, så hon skoddes bara om med dessa. INTE billiga men iom att vi inte fick ha brodd DÅ, så var det de vi använde.

Sen hände det som inte får hända, en häst fläkte sej och behövde avlivas på plats i hagen. Efter det var brodd ett MÅSTE i stället. Så då behövdes ju inte de skorna köpas på samma sätt, men skulle om jag hade "för mkt pengar" hellre ha "guldskorna" än brodd iom den mkt jämnare hovfunktionen.

Vi hade i början av vår hästägartid häst i hage där brodd inte fick användas i hagen (tidigt 1990 tal) då köpte vi skor med kanter av små "brodd" (vi kallade dem guldskor)

Visa bifogad fil 180266

Dessa hade vi under hela vintern, de slits inte som vanliga skor iom hårdheten i dem, så hon skoddes bara om med dessa. INTE billiga men iom att vi inte fick ha brodd DÅ, så var det de vi använde.

Sen hände det som inte får hända, en häst fläkte sej och behövde avlivas på plats i hagen. Efter det var brodd ett MÅSTE i stället. Så då behövdes ju inte de skorna köpas på samma sätt, men skulle om jag hade "för mkt pengar" hellre ha "guldskorna" än brodd iom den mkt jämnare hovfunktionen.
sådana där har jag haft förr om åren men inte längre. Vintrarna här är inte lika långa som för bara 10 år sedan.
Men då med fasta 6 broddar

Liknande trådar

• Farlig ponny, råd och stöd!
  • Gasig häst
  • Stor mage vs överviktig
  • Beslut

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?