Krubbitning!!

R

RebeckaKihlberg

Vet inte om tråden hamnar rätt,men jag provar!!

Flyttade pållen till ett nytt stall för ca 2veckor sedan...och hästen mittemot är krubbitare :crazy:..min fråga är nu hur pass "smittosamt" är krubbitning? :confused:...jag har hängt in lite "leksaker" till pållen som han kan pyssla med när han inte pillar i sin halm eller är ute...något annat man bör tänka på?? :confused:

Tacksam för tips!!

//Becky & Barre
 
tror inte attt dte smittar då vi har en krubbbitare i stallet, det ahr han gjort i många år och det e aldrig nån annan som har börjat krubbbita, men underhåll han mycket som du skrev!
 
Tror inte att det smittar. Krubbitning beror på tristess i de flesta fall. Att samma stall har många krubbitare kan bero på dåliga rutiner, för lite utevistelse osv.
 
krubbitning och andra stallovanor smittar inte, anledningen till att många tror att det gör det är för att dessa steriotypa betenden dyker upp i stall där hästarna inte får möjlighet att må bra, och då får de ju steriotypa beteenden.

Men du kanske ska fråga hästägaren om var hennes häst utvecklade krubbitningen, och om det var i stallet hästen står nu så kan du fundera på om det är något fel i stallmiljön.
 
det är inte stallägarens pålle,men dom som har den tar inte ut honom så mycket.,...så han är understimulerad.

Men jag har kvar "leksakerna" i boxen åt min pålle...så får vi hoppas han inte har efter!!
 
hmm min häst som vart 10 år i år och aldrig krubbitit fick en ny granne som är krubbitare och min häst tog efter :devil:jag har nu bytt box på min och han har slutat leka härmapa. :D
Så lite smittar det nog allt
 
Kan det inte vara så att din häst inte gillade kamraten då och blev stressad så att han var tvungen att sysselsätta sig med något?

Till trådskaparen:
Min häst har krubbitit ända sedan han flyttade till ridskolan för ca 10 år sedan. Har minskat avsevärt sedan jag köpte honom men han biter fortfarande när han äter/ätit något. Tror att det efter ett tag blir som rökning, att det blir ett beroende liksom.

Jag hävdar iaf att det inte är smittsamt då ingen utav lektionshästarna som stått brevid honom krubbitit och ingen granne i nya stallet har börjat heller.
 
tror inte det smittar.....
har stått i 5 månader med min ponny på ett stall o där finns en häst som oxå krubbiter, och min ponny verkar inte ha tagit efter,fast de står ju inte så nära varandra (typ 2 st stora hästboxar mellan dom)
prova snacka med ägaren och försöka få hästen att sluta,typ låta den stå ute dygnet runt eller nått, det är ju inte bra för någon häst som krubbiter. :bump:
 
Den här tråden skrev jag tidigare i höstas. Jag var dörädd eftersom min häst är en väldigt påhittig herre.

Nu har det gått fem månader och min häst har inte visat någon som helst tendens till att försöka krubbita.
 
Jag är inte lika orolig länge, tror inte han tar efter så länge han hålls igång å inte blir uttråkad eller understimulerad :) ...men det är nog ingen risk med honom :D
 
Har din pålle visat några tendenser till att börja ta efter med krubbitningen???


smile* :confused: :confused:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 958
Fritid Sedan min flytt i april förra året är jag begåvad med en ganska stor uteplats (ca 10 kvadrat). Förra sommaren placerade jag mina gamla...
2
Svar
21
· Visningar
2 115
Senast: Myrten
·
Foder & Strö Snart är det dags att flytta till nytt stall, finns lite funderingar hur lunchfodring ska lösas. I det gamla stallet som jag flyttar...
Svar
14
· Visningar
2 152
Senast: katja
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp