Krubbitare!?

Sv: Krubbitare!?

Just i och med att han är så påverkbar och inga rutin"fel" finns i vårt stall gör att jag tror på att han härmar. Och när möjligheten fanns så valde jag att flytta. Tänkte bara höra ifall ni hade någon egen erfarenhet med att någon av era hästar har härmat ett beeende? måste inte vara krubbitning, utan kan vara något annat som de plockat upp.

Något? :)
 
Sv: Krubbitare!?

Som andra redan sagt så kommer "olater" av dålig miljö och inte av andra hästar. Har man en häst i ett stall med mycket stress så är det lättare att de utvecklar ett stereotypt beteende pga att de mår dåligt, inte för att de råkar dela hage eller boxvägg med en krubbitare/vävare.
 
Sv: Krubbitare!?

Det mest typiska härmbeteendet är väl det ranghöga stoets föl, om mamma hutar åt nån så ser man ofta fölet göra likadant (och snabbt gömma sig bakom mamma)

Har en unghäst som för allt i världen är företagsam på egen hand, men har gammelman som läromästare för flera hyss, tex kolla om elen är på, öppna boxdörrar, ovilja att gå på släp, omotiverad rädsla för älgar. De har gått ihop sen hon var 1 år ca, inte konstant men i perioder. Hon har inte tagit efter några andra hästars beteende på samma sätt, har en som är väldigt skygg tex, men gammelman är på nåt sätt en idol.

Så jag tror absolut att vissa individer lär sig både bra och dåliga saker av varandra, men vet inte hur vanligt det är att de kan lära sig mer avancerade saker.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 128
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 081
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp