Bukefalos 28 år!

Krubbskrammel= MASH?

Amelia

Trådstartare
Har just fått analysen på höensilaget. Oerhört bra värden:
TS:75.5
MJ /kg :7.9
SmP /kg:62
ca. g/kgTS:5.5
p. g/kgTS:2. 6
mg/kgTS:3.5

Men på min lilla stora häst blir det lite väl bra. ;) Enligt foderstatsprogrammet behöver hon ca 8 kg höensilage vilket är oerhört lite i min värld. Så jag får tillskottsfodra med halm för att tillgodose tuggbehov och mage.
Dock är jag troligtvis den enda i stallet som inte behöver ge något annat än lite fosforbalans (= inte gott alls) och för att hon också skall få lite i krubban (någon näve) undrar jag om krafft mash kan vara ett bra alternativ. Både näringsmässigt, för magen och smakmässigt.
Vad kan annars vara ett alternativ?
 
Har just fått analysen på höensilaget. Oerhört bra värden:
TS:75.5
MJ /kg :7.9
SmP /kg:62
ca. g/kgTS:5.5
p. g/kgTS:2. 6
mg/kgTS:3.5

Men på min lilla stora häst blir det lite väl bra. ;) Enligt foderstatsprogrammet behöver hon ca 8 kg höensilage vilket är oerhört lite i min värld. Så jag får tillskottsfodra med halm för att tillgodose tuggbehov och mage.
Dock är jag troligtvis den enda i stallet som inte behöver ge något annat än lite fosforbalans (= inte gott alls) och för att hon också skall få lite i krubban (någon näve) undrar jag om krafft mash kan vara ett bra alternativ. Både näringsmässigt, för magen och smakmässigt.
Vad kan annars vara ett alternativ?
Jag har aldrig använt mig av mash, brukar ge betfor vid sådana tillfällen, men är det bara nån näve så spelar det väl inte så stor roll vad man ger?:)
 

Liknande trådar

L
Foder & Strö ..till förslag på foderstat till 5-årig shettishingst. ska ut o tävla lite körning i sommar (ej trav). han tränas nu fem dagar i veckan...
2
Svar
24
· Visningar
1 482
Senast: gonkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Avla utan fullständig stam?
  • INK
  • IRAP vid hornhinnesår?

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp