shettis: höanalys färdig .. önskar hjälp

L

lul

..till förslag på foderstat till 5-årig shettishingst. ska ut o tävla lite körning i sommar (ej trav). han tränas nu fem dagar i veckan, med ca 3 dagar framför vagn. lättfödd och med mkt krut i sig (det är positivt).

höanalys:
smb protein 45 g/kg foder
energi 8.1 MJ/kg foder
Ca 2.4
P 1.4
Mg 0.9
K 13.8

som kraftfoder ger jag eggermanns equichamp:
smp protein 58
energi 13.2
Ca 13
P 5.5
Mg 5

plus lite havre har han fått. ger även eggermanns golden mineral:
Ca 10
P 3
Mg 4.8
skulle verkligen uppskatta om nån ville "ta sig an" och räkna lite på detta .. har ni förlsag på andra "bättre" alternativ till kraftfoder så uppskattas även detta.
tack på förhand!!!
 
Hur ser nuvarande foderstat ut och hur ser hästen ut på den i hullet?

Står han på halm och äter han av den isåfall?

Jag är osäker på Eggersmanns foder, deras tyska hemsida ger annorlunda värden än vad den svenska sidan gör och Eggersmann har tydligen inte kunnat svara på vilka värden som stämmer. Jag vet att Majola har forskat lite i det här.

mvh Jessica
 
han får nu 4 kg hö
3 dl equichamp
2 dl havre
1/2 dl mineraler
per dag

nu är han fin i hullet blank i pälsen o mår allmänt bra :) men det är antagligen för lite protein i fodret och jag vill inte att han ska bli "tunnare" utan han måste ha nått o bygga muskler av i vår ..
han står inte på halm utan får bara hö.

har också sett att de har olika värden på hemsidorna, skumt :/
 
Glömde fråga: Vad väger han?

Och vilka mineraler får han?

Jag räknar med ca 100 gr per dl, det borde bli ganska okej.

mvh Jessica
 
han väger ca 200-220 kg (rätt "stor" pojke) han får golden mineral -se första inlägget.
 
Ett förslag

4 kg hö
200 gr lucern
100 gr vetekli
0,75 dosmått biomineral
1 dosmått fosforbalans
+selen och vitaminer

MJ 35
Smrp/MJ 6,05
Ca/P 1,6
Ca/Mg 3,27

mvh Jessica
 
Jag tycker inte att du ska ge din shettis kraftfoder alls. Även om du hade haft dåligt hö så behövs det inte, allt för många shettisägare ger sina hästar för mkt foder.
Om jag hade haft shettis hade den fått hö exakt efter vad den vägde, 150 kg ponny=1,5 kg hö, och sedan halm, mineraler,kalk och salt.
Det minimerar risken för fång.
Sedan räcker det med att "hålla ett öga" på hullet och ev lägga på mer hö om det behövs.
 
:confused: Allt beror ju på vad grovfodret innehåller! ALLA shettisar behöver ju inte få fång, en välbalanserad foderstat minimerar riskerna. Tänk om alla resonerade som du! Då skulle mina hästar svälta ihjäl...
 
Ja men problemet är väl inte att shettisar inte får tillräckligt med mat utan att de övergöds!
 
Självklart måste även en shettis ha en väluträknad foderstat. Kan hålla med om att det flesta bara behöver hö och kanske lite betfor för att få i mineralerna. Men en hingst som dessutom skall tränas för att tävla i körning lär behöva en del kraftfoder.
Vi har haft ett 30 tal shettisar de sista 15 åren och endast haft en som fått fång och då i samband med fölning. Så räkna realistiskt efter hur mycket arbete ponnyn gör så blir det bra.
Lycka till
/M
 
Om jag hade haft shettis hade den fått hö exakt efter vad den vägde, 150 kg ponny=1,5 kg hö, och sedan halm, mineraler,kalk och salt.

Och vad grundrar du det på?
 
bara hö skulle inte på långa vägar räcka till min shettis! en sak om de bara går och "skrotar" men han är (ska bli) en tävlingsponny så då måste han ju få i sig nog med mat för att orka -precis som en stor häst. och om han bara skulle få 2 kilo hö skulle han ju jämt vara hungrig o sur ..

förresten miamiamia .. har räknat ut vem du är (hemsidan) vi syns nog på surf nästa gång :P
 
Jag tycker inte att du ska ge din shettis kraftfoder alls. Även om du hade haft dåligt hö så behövs det inte, allt för många shettisägare ger sina hästar för mkt foder.

Men snälla, vad grundar du detta på?
Mitt hö förra året var kanon med 79 g SMRP per kg TS. Då behövde jag inte komplettera med kraftfoder eftersom kvoterna var bra ändå. Givetvis hade de fri tillgång och var inte feta, åt ca fem kg hö per dygn var. Iår behöver jag komplettera mitt hö (34 SMRP per kg TS) med havre, mineraler och soja då värdena är sämre.

Du säger att du skulle ha gett en shettis på 150 kg 1.5 kg hö bara. :eek:. Det är många shettisar som har proteinbrist och magarna svullnar pga detta och följden blir att ägarna tror att deras ponnyer är feta och drar ner på fodret, så är en ond spiral igång. Barnen i Afrika har stora svullna magar men inte är de överviktiga!! Det är proteinbrist. Ge fri tillgång på ett analyserat hö och komplettera ev. med kraftfoder om kvoterna blir för låga. Mina tre shettisar mår utmärkt på enligt dig "förmycket mat". Tänk till innan du uttalar dig. :mad:
 
Oj, nu har jag lugnat ner mig ;).
Kika gärna in på min hemsida på min info. Där ser du välmående ponnyer med foderstaten jag just beskrev. Men den bruna är dräktig, därav magen :idea:
Hälsar Inelin.
 
Man kan inte dra alla över samma kant, dock håller jag med dig om att många små ponnyer OFTA får för mycket mat, men i detta inlägg menade jag shettisen som inlägget handlar om. ;)
 
Kanske skrev lite klantigt i ovanstående inlägg, vad jag menar är att shettisen får lagom med mat till det arbete han utför, tycker det är roligt o läsa om människor som inte är rädda för att ge "stora" mängder mat till sina shettisar. De ska ju trivas o må bra precis som alla andra hästar.
 
150 kg ponny=1,5 kg hö
Detta täcker ju inte ens grundbehovet för ponnyn! 1 kg TORRSUBSTANS per 100 kg häst är det som gäller, hö är bara 84% TS. Och varför i hela fridens namn HALM som inte har proteiner alls? Såklart ponnyn blir tjock om man fodrar så. Stackars häst.
 
ok, nu har vi kommit fram till att shettisar behöver foder efter vad de presterar .. så har nån nått mera exempel på foderstat till min pålle!? :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 649
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 528
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 201
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp