shettis: höanalys färdig .. önskar hjälp

Jessicas förslag var väl fint?

Ett annat förslag:

4 kg hö
300 g hippo alfa
25 g miner blå
1 dosmått fosforbalans

35 MJ
221 g smb rp
smb rp/MJ: 6,2
ca/p: 1,5
ca/mg: 2,7
 
Lite slarvigt, jag brukar nämligen alltid säga "hö" men jag menar ju självklart torrsubstans. Halmen är till för att täcka tuggbehovet.
Sedan så är mitt inlägg ett lite mer generellt inlägg om shettisars utfodring och inte avpassat efter, enstaka, hårdpresterande shettisar.

Sedan så tror jag att problemet inte direkt ligger i att folk inte vågar fodra på sina shettisar...
De flesta shettisar som folk har som leksaker åt sina barn är superfeta.
 
Jag tycker inte att du ska ge din shettis kraftfoder alls. Även om du hade haft dåligt hö så behövs det inte, allt för många shettisägare ger sina hästar för mkt foder.

Det låter ju inte som att du skriver om shettisar i allmänhet, utan som att du vänder dig till just den här shettisägaren, som ju redan talat om att hon har en tävlingshäst. Du har helt rätt i att det finns massor av jättefeta shettisar, och jag tror att de skulle må mycket bättre om deras ägare satte sig in lite bättre i hästars utfodring. Sen är det ju svårt med de små eftersom man som sagt har så små marginaler.
 
har du sett alla feta halvblod också då som får för mycke mat utan att göra något finns faktiskt gott om de också ska jag säga dig.. blir så himla irriterad när jag läser dina inlägg här brukar int elägga mig i så mycket annars just om mat men detta kunde jag inte låta bli , sen är det ju så att de är individer precis som vi människor en del behöver mer än andra men alla msåte ju ha så de orkar leva och ta sig till hagen bara .....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 649
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 528
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 201
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp