Krustor som inte är mugg?

Vår ponny som var skimmel och dessutom hade vita ben (alltså rosa hud på benen) fick så när det var lerigt och hon tvättades varje dag av stallägarna vid insläpp. Nån sorts fuktexem. Blev bra med klorhexidin och att jag såg till att de inte spolade utan att jag fick borsta torr lera på kvällen istället.
 
Ja hästen har gått från att stå på box till att nu gå på lösdrift. vi har haft snö och slask sen jag hämtade den, så att det beror på fukt känns rimligt. Får se vad vet säger imorgon. :)
 
Om det är en hovskäggsras så kolla upp att den inte har skabb.
Det är en hovskäggras , med klippt hovskägg... Men den är helt stilla inne på gången, aldrig sett den lyfta ett bakben eller ens försöka klia sig mot något så jag tror inte att det är skabb, men bra att ha i bakhuvudet såklart ! :)
 
Det är en hovskäggras , med klippt hovskägg... Men den är helt stilla inne på gången, aldrig sett den lyfta ett bakben eller ens försöka klia sig mot något så jag tror inte att det är skabb, men bra att ha i bakhuvudet såklart ! :)

Det behöver inte ge symtom även om dom r drabbade av hovskabb.
 
Har en häst hemma på prov, som har några krustor vid karleden bak. Ägaren har sett det och haft ute vet som inte visste vad det var, men konstaterade att det är inte mugg. Ägaren har smörjt och hållit det mjukt, men nu har jag insett att om jag inte smörjer så sticker det iväg uppför benet. Det är vitt som krustor och är som en större nästan utväxt nere vid kotan.

Vad kan det vara? Tänker om det är något jag ska ta ut vet för att behandla eller smörja oftare för att se om det går till sig. Upplever att hästen är lite öm bak men inte varm eller svullen.


Jag tänker på hovskabb. Kliar det på hästen? Fråga veterinären. Trist att köpa en häst med problem. Försök att få bukt med krustorns först.
 
Jag tänker på hovskabb. Kliar det på hästen? Fråga veterinären. Trist att köpa en häst med problem. Försök att få bukt med krustorns först.
Jag har redan köpt henne, och hade gjort det oavsett krustorna.
Vet har bedömt det som rasp och det behandlas därefter, det är lindrigt och jag hoppas att det snart är borta. Tack för omtanken!
 
Jag har redan köpt henne, och hade gjort det oavsett krustorna.
Vet har bedömt det som rasp och det behandlas därefter, det är lindrigt och jag hoppas att det snart är borta. Tack för omtanken!

Dessvärre blir skabb ofta diagnostiserat som rasp/mugg (vilket ofta är sekundärt). Värt att ha i bakhuvudet om man har en hovskäggsras. De typiska symtomen är inte alltid synliga. Så OM den inte blir bra enligt plan, så ta upp diskussionen med behandlade veterinär :)
 
Dessvärre blir skabb ofta diagnostiserat som rasp/mugg (vilket ofta är sekundärt). Värt att ha i bakhuvudet om man har en hovskäggsras. De typiska symtomen är inte alltid synliga. Så OM den inte blir bra enligt plan, så ta upp diskussionen med behandlade veterinär :)
Vet tog skrapprov och tittade i mikroskop för att utesluta skabb. Det är redan bättre. Men bra att vara uppmärksam, är ett kbl så det hade absolut kunnat vara skabb.
 
Jag har redan köpt henne, och hade gjort det oavsett krustorna.
Vet har bedömt det som rasp och det behandlas därefter, det är lindrigt och jag hoppas att det snart är borta. Tack för omtanken!


Hoppas krustorna går bort fört! Grattis till din nya vänn!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 178
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: aramis
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 917
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp