Bukefalos 28 år!

Krux...vill inte luras men vad ska man göra ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
så länge det finns folk med pengar..

Ja men ofta har dessa människor krav, och köper inte grisen i säcken. Har du otur får du istället en tvist på halsen, eller i sämsta fall en anmälan på bedräligt beteende.

Kruxet är nämligen den att hästvärlden inte är så stor, även om jag inte rör mig i tävlingsammanhang på tex dressyr eller hopptävling. Innebär det inte att jag missar info, om jag tillhör sfären hästmänniska.

Tyvärr är det nämlligen de dåliga ryktena som rör sig snabbast, dom bra tenderar till att ta tid på sig. Så vem vet kanske har ryktet redan spridit sig om din häst, så du behöver inte säga något trots allt.

Det bästa vore nog att annonsera hästen som en trevlig ridhäst, alternativt avelshäst. Eller så hamnar pållan hos någon som kan klara av att tävla, sådant har hänt förr.
 
Jag tycker du är taskig mot hästen och du är taskig mot ev blivande köpare.

Desutom så blir du en förlorare! Just för att du har gett upp, Skickar hästen till ett okänt öde, ljuger för de blivade köparna, det måste även finnas en del folk som vet hur din häst är, så du lär bli stämplad som en oärlig människa.
När nästa människa ger upp att få hästen att hoppa på tävling, kanske efter bara någon gång, så lär de kanske köra hård metod på hästen, hjälper inte det så säljs den vidare osv.osv!

Du är inte inne i den här branschen hör jag
Nä, men min tränare är! Och han har stor koll på många hästar.
Och det är så att rycktet om en dyr, men ofta skadad/ej vill hoppa m.m sprids fort!

Jag kan ärligt säga, jag hade aldrig köpt en 8 åring för 150 000 kr om den inte har visat något tävlingsresultat. Om en 8 åring ska vara intressant så bör den vara tävla i alla fall 1,20 med BRA resultat.

Du är inte inne i den här branschen hör jag
Ja du känner ju mig :crazy:. Konstig! jag har ju inte en anning om vem du är!
 
När man säljer en häst har man upplysningsplikt. Det betyder att du måste vara ärlig mot köparen och svara sanningenligt på de frågor som köparen säljer.

Om du ljuger och köparen sen får problem på tävlingar kan du hamna i problem. De kan kräva att köpet går tillbaka eftersom du inte varit ärlig och då kan du bli tvingad att återbetala köpesumman + ersättning för uppstallning, träning och tävling till köparen. Det kan tom gå till domstol.

Låter väl inte så kul? Mitt tips; var ärlig men säg som sagt att det kanske beror på dig själv, att du blir nervös och att det är en träningssak. Det kan ju lösa sig med en annan ryttare, vem vet?
 
Gud så ruttet :mad:
Vad ska du säga då dom frågar hur det gått på tävlingarna?
 
Fast jag tror inte man kan lämna tillbaka en häst för att den inte fungerar på tävling :confused:

Det kan ju tex ha med ryttaren osv att göra och det är nog svårt att bevisa.

Du köpte hästen när den var 6 år? Den måste ju ha tävlat innan för dom pengarna (150.000)?

Hur har det gått, det kan ju bero på dig oxå!
Annars har du ju blivit lika lurad som den personen du tänker lura :idea:

Och hur roligt har du det nu då?? Tänk på det innan du gör samma sak mot någon annan :mad:

Lämna bort den till ett proffs som inte är nervös på tävling för den kan ju smitta av sig rejält på hästen och kolla hur det går!
 
jag är glad att jag inte köpt häst av dig!
Fy fan vad dålig stil! :mad:
 
skulle du vilja bli lurad när du köper häst :confused:
Trodde väll inte det :smirk:
Var ärlig!
 
Har läst alla dina svar.
Jag kan bara säga en sak!
Hoppas att DU blir lurad när du köper ny häst :mad:
 
Jag skulle vara ärlig, vilket jag läste att du inte tänker vara...Även om det finns folk som har gott om pengar så har jag svårt att tro att du får 150.000 kr för en häst som inte presterat någonting på tävlingsbanan.

Skulle du själv tycka att det är ok att säljare undanhåller väsentlig information om du skulle köpa häst?
 
Jag hade gjort en veterinärundersökning på hästen, för säkerhets skull. Även om hon hoppar på träning.
Så har du uteslutit det i alla fall....

Sen hade jag tagit hjälp av en tränare som kunde vara med och coacha på tävlingarna.
Jag hade aldrig låtit det gå så lång tid med dåligt resultat som du har gjort.

Om inte det hade funkat, så hade jag lämnat hästen till en duktig hoppryttare (beridare) för att träna/tävla hästen under en period.

Sen måste du rannsaka dig själv också? :smirk:
Är du säker på att det är ett problem som hästen har?
Kanske du blir spänd och rider annorlunda på tävling?
Ni har säkert kommit in i en ond cirkel som du inte kan bryta själv utan hjälp.

Tänk om det blir likadant med nästa häst? :eek:
Vad gör du då? :confused:

Jag hade inte sålt hästen förrän jag hade "gjort klart" och fått det att fungera någorlunda på tävling.
Dels är det inte schysst mot hästen och de nya ägarna.
Sen tror jag faktiskt inte det är bra för självförtroendet att "ge upp" och "lura" någon annan heller.
Jag skulle nog känna mig väldigt missnöjd med mig själv i ett sånt läge.
 
Jag råkade ut för en säljare som påminde lite om dig.
Den säljaren ångrade sig grovt efter att vi förstod att något var fel och farmor åkte hem till säljaren :devil:...
 
Har läst alla inlägg och svar. Och jag är helt paff. Inte tusan kan du vara en seriör hästmänniska iallafall.....
Fy för sådana människor som du :mad:
Jag har varit i samma sits som du men inte fasen lurades jag för det....
 
luras, skulle inte tro det va?? Skulle då inte vilja köpa häst av dig. Och för det andra skulle jag aldrig köpa en 8 åring för 150 000 kr som inte gjort något. Och speciellt då man inte fått veta grunden till varför den inte gjort något. Är det bara pengarna du är ute efter ska du nog inte ha häst alls, för hästar är inte pengar, de är djur som har liv, liv som är värda att värna om. Så om du inte kan hålla dig till sanningen och inte kan nöja dig med lite mindre pengar är det nog inte rätt att ha häst.

Undersök problemet, det finns några vanliga orsaker till varför det inte funkar på tävlingar; hästen kan vara skadad. Oavsett hur bra den hoppar hemma så vet jag flera som hoppat fantastiskt hemma och sedan vägrat ut sig på första hindret på tävling, dessa har sedan kommit hem sprutade i kotor och knän... sen kan det ha med att ryttaren saknar rutin och spänner sig, är nervös på tävling och därmed går det sämre. Det kan sedan vara hästen som är orutinerad och allt den behöver är att komma ut på tävlingar och skaffa rutin.

För mig är det faktiskt otänkbart att undanhålla sanningen. Visst behöver du inte berätta allt i annonser, men om de frågar så måste du väl ändå svara ärligt??! :confused:
 
Jag hade varit helt ärlig och berättat hur det låg till.. varför ska man var oärlig och ljuga, det blir inte bättre för hästen! Om det slutar med att du inte får 150 000 kr för hästen utan ett par tusen mindre, spelar det någon roll!?! Måste du köpa en så dyr häst?

Jag sålde en häst för några år sedan som jag inte passade ihop med, jag var helt ärlig och berättade alla brister å problem som den hästen hade. Allt från att det inte gick att rycka manen på henne till att hon kunde vara svår att lasta. Jag fick sålt henne till en yngre tjej som inte har haft några problem med henne..
Hade jag varit oärlig och ljugit om hästen så hade det bara varit synd om hästen. Då hade hon blivit utsatt för allt som hon inte gillade! När jag köpte den hästen så ljög förra ägaren för mig å kolla hur bra det blev. Jag hade problem med hästen från första början till slutet, trodde att jag hade köpt en problemfri häst!!!

Vad är det för toppstam hästen har om hon är värd så mkt pengar? Jag hade aldrig betalat så mkt för en häst som inte har tävlat något..
 
Jag skulle säga att "jag säljer för att jag klarar inte av hästen på tävlingar".

Att jag uppenbarligen inte har rutin nog att klara av att få en så känslig häst avspänd på tävling, så den går bra.

Bättre att "skriva ner sig" som ryttare, eftersom anledningen ju KAN vara att du och hästen inte passar ihop till 100% på tävling!
Chansen är ju stor att med en ny ryttare så existerar inte de problem du haft!

Jag har också en gång sålt en häst som hoppade HUS.
Vill minnas att nya ägaren red allsvenskafinal på Strömsholm bla.
Men jag fick INGET att funka på honom, och tävlade gjorde jag bara en gång, en sketen 0,90 hoppning på klubbnivå.
Med ny ägaren så hade de INGA av de hiskeliga problem jag haft! Inga!

Nu har jag en häst jag funderar på att starta 1,30 med nästa säsong.
Som jag själv ridit in och utbildat.
Men tävlingshästen jag sålde, passade jag inte alls med, trots att han faktiskt var utbildad när jag köpte honom!
 
Bra sagt kopparberg!

Det roliga med dig Estelle är att du verkar tro det är nån slags rättighet att få tillbaka pengarna? Att köpa häst är alltid en chansning, ingen kan ge dig några garantier för hur högt eller mycket denna häst kommer klara.

Vad hade denna hästen gjort innan? Du måste ju ha varit medveten om att det inte fanns några som helst garantier för att hon skulle hoppa på tävlingar utan du chansade. Då kan man förlora..
 
Borde det inte rimligtvis KUNNA gå (är långt ifrån säker - men det handlar väl mycket om fall till fall också antar jag) om man skrivit i kontraktet att hästen skall användas till tävling - och hästen sedan absolut inte fungerar.

Krävs väl antagligen att nya ägaren hittnar vittnen som kan verifiera att problemen fanns innan ägarskiftet - men då BORDE det väl gå??? :crazy:

/Sara - som vägrar sluta tro på rättvisa ;)
 
Urk! Jag Avskyr oärliga människor! :mad: Spelar ingen roll om det gäller att sälja en häst eller inte.
Men du, har du inte något ansvar mot din häst? :confused: En gnutta ånger för att du säljer din häst som uppenbarligen inte mår bra vid en tävlingsplats - och så i princip tvingar du henne ändå, genom att inte säga något till den nya köparen? Har du inget samvete människa!

Och sen, hur kan man prioritera pengar framför en glad och villig häst?
Hoppas jag inte träffar på dig någon gång :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp