Bukefalos 28 år!

Krux...vill inte luras men vad ska man göra ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Re: Var söker man då?

Du bryr dig med andra ord inte om vad som händer med hästen efter du sålt den då.
För stackars pållis kanske hamnar i samma situation om ngt år igen. När näste köpare resonerar som du & oxå säljer " oärligt".
 
Kan bara säga som alla andra här, 150.000:- för en 8-åring som inte presterat något tror jag du får väldigt svårt att få ut oavsett stam och att den hoppar bra på träning.

Att få fram resultat genom Ridsportfärbundet är inte så svårt, det kostar 150:- så det är inte bara internet som finns att tillgå för ev köpare, men det borde väl du veta som är "inne i branchen", OK de har inte resultaten från klubbtävlingar och liknade, men för 150.000:- så skulle iallafall jag kräva att en 8-åring hade lite mer att komma med.

Uppenbalrigen har du själv gått på en blåsning, rättfärdigar det dig att blåsa nästa köpare??

Måste säga att jag ifrågasätter ditt omdöme att köpa en häst 6-7 år för 150.000 helt utan resultat, lite blåögd själv kanske och hoppas på att du hittar någon lika blåögd??
 
MEN JAG BEHÖVER JU PENGARNA FÖR ATT KUNNA KÖPA EN NY HÄST !!ärligt skulle DU ha sagt att den inte funkar på tävling ?

Det är väl klart...
herregud.. :eek:

Det är väl inte den blivande köparens fel att du köpt en häst som inte passar dig?
 
Varför inte lägga ner tid på att träna hästen?
Anordna en låtsas tävling med kompisar, folk får stå på läktaren, gör att det ser ut som en tävling. Börja på hemmaplan. Klä upp dig och knoppa hästen som vanligt (om du knoppar).
Då kan du hoppa ett hinder tills hon hoppar det, och så kan ni gå vidare. Då har ni chans att verkligen träna! =)
 
Eller be någon annan träna och tävla den, annars kan hon se sig i månen efter de pengarna.
 
Jag har en känsla av att hon inte vill lägga ner det jobbet på hästen.
Hon vill sälja den NU och få 150000 NU :smirk:
 
Jag hade en gång en häst jag inte alls kunde rida.
Hästen hade kapacitet, det stod bortom allt tvivel tyckte jag.
Och jag ville ha mkt pengar för den när jag bestämt mig för att sälja.
Men klarade själv inte av att få den gå så bra att jag ens tog mig till en "riktig" tävling.

Så jag lämnade hästen till en jätteduktig tjej som hade som "deltidsjobb" att "rida upp" och sälja hästar.
Hon skulle ha 10% av försäljningspriset, och uppstallningskostnaden var inte mkt högre än det jag betalade för hästen i uppstallning.

Efter några månader fick jag "bud" på hästen på den summa jag ville ha.
Tjejen som red hästen sa att om jag behöll den och hon tävlade en säsong till, så kunde jag få ÄNNU mer trodde hon.

Så det är ju en variant tycker jag, om man vill få ut mer för hästen!
Lämna den till ngn skickligare än en själv! Om det nu är så att man har en häst som faktiskt har kapacitet, men att man själv inte kan få fram den.
 
Är det hästen som det är fel på? Nja.. tror inte det. Hur är det med dina tävlingsnerver? Rutin? Har du låtit någon annan tävla henne? Har du bråttom?
Utan att ljuga kan du ju ta på dej ansvaret. "Dina tävlingsnerver och brist på rutin" passar inte den hästen eller att ni inte passar ihop alls. Kemin mellan dej och hästen stämmer dåligt.
Oavsett så tycker jag att du ska ta problemet "på dej". Berätta att hästen behöver mer rutin ... och att du inte kunnat matcha henne.
Genom att göra det så låter du betydligt proffsigare!
 
Ja, jag hade sagt att den inte fungerar på tävling. Det är ju plättlätt att kolla upp resultaten - finns det inte några resultat så får de ju reda på att du ljuger iallafall.

Är det inte bättre att du hittar en ny ägare som passar bättre med hästen och som är en skickligare ryttare än vad du själv är som då också kan få hästen att fungera på tävling. Det kanske är då att felet är hos dig inte hos hästen.

För övrigt så anser jag inte att det är moraliskt berättigat att lura andra bara för att man själv gjort en missbedömning
 
Jag blir också helt paff när man läser såna här inlägg! Hur kan man ljuga om något så uppenbart att man kanske inte klarar av hästen på tävling????När jag sålde min gamla häst gick jag ner i till HÄLFTEN av vad han hade kostat bara för att jag skulle få rätt köpare, och då var han ändå värd mera för att jag utbildat honom mer. Handlar allt bara om pengar??Tänker man inte på hästen???? Jag fattar ingenting av vissa sk hästmänniskors beteende. :mad:
 
Lagt ut?

Vad menar du med att du har lagt ut 150000:- på hästen?

Är det stallplats, foder o.dyl, så kan du ju knappast räkna in det i försäljningspriset. :confused:

Det är ju som att sälja en gammal bil och få igen pengar för bensin, däck, garage osv..
 
Okej har bestämt mig nu, kommer inte att säga nåt, men ska säga att hon knappt är tävlad nåt (vilket iofs inte är helt fel heller) altså jag säljer henne endast på stam och den kapasitet hon visar upp
Då kan dom iaf inte komma och säga nåt sen...

Jag tycker ta mig 17 inte att du är klok. Sådana resonemang får mig att känna att det överhuvudtaget inte går att köpa en vuxen häst. Vem ska man lita på? Är det så du vill bli behandlad när du (eventuellt) tittar på ny häst??? Dessutom, 150 000 för en sjuåring som knappt är tävlad????????
 
kostar shon 150 tusen?? tycker det låter dyrt på en 7 åring som inte vill hoppa! vad den gör i löshoppning är ovesäntligt.
 
Estelle verkar ha lagt ner detta eftersom alla är emot henne. Vilket jag håller med om. Tänk på att om ni köper en häst för att tävla så skriv i kontraktet, användningsområde, tävlingshäst... osv. Då slipper ni Estelle-problemet, om det skulle visa sig att hästen verkligen inte fungerar på tävling. Nu kanske det är så att det är ett ryttarproblem, men om det skulle vara hästen, så självklart har hon upplysningsplikt om det varit problem. Tyvärr är det upp till köparen att bevisa att det varit problem, eftersom man har undersökningsplikt som köpare. men man kommer inte undan med Estelles resonemang! Och kom ihåg, man rider inte på stamtavlan!
 
Tror redan att hon fått sålt hästen. Om jag inte har fel för mig fick hon 120 000:- för den. Som sagt TROR jag! :crazy:
 
nu sitter jag här och innerligt hoppas att du Inte får hästen såld! :devil:

fast det vore ju förståss synd om hästen som förtjänar bättre än så! :devil:
 
Har läst igenom alla inläggen i tråden... vilket är många nu.

Och jag får säga att jag blir lika bestört som många andra här, över hur du kan resonera på det sättet att det är okej att undanhålla såpass viktig information, bara för att få ut mer pengar! :( :confused: :eek:

Kan bara säga att det är sådana oseriösa affärer, som gör att spekulanter och köpare blir misstänksama mot säljare, många gånger helt i onödan! Men då det finns oärliga säljare som ger branchen dåligt rykte, skapas en sämre affärsstämning!!! :(

Det är sådant som förstör för oss som är seriösa och ärliga i "branchen"!!! Vilket gör mig både ledsen och för**ad!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp