Krystvärkar

Tanja74

Trådstartare
Hej, har en fundering angående eftervärkar eller svaga krystvärkar.
min tik födde igår 5 fina valpar, hon är mops/fralla så det var en normalstor kull. När valparna började dia så fick hon små krystvärkar och det har hon idag med. Är det normalt eller bör jag oroa mig att det ligger nån valp kvar? Känner nån liten klump men det är förmodligen livmodern för när hon är avslappnad känner jag inget. Bara när hon liksom krystar.
 
Hej, har en fundering angående eftervärkar eller svaga krystvärkar.
min tik födde igår 5 fina valpar, hon är mops/fralla så det var en normalstor kull. När valparna började dia så fick hon små krystvärkar och det har hon idag med. Är det normalt eller bör jag oroa mig att det ligger nån valp kvar? Känner nån liten klump men det är förmodligen livmodern för när hon är avslappnad känner jag inget. Bara när hon liksom krystar.
Prata med veterinär.
 
Det kan vara eftervärkar. När valparna diar utsöndras oxytocin som driver på värkarbetet. Bra att du har kontakt med veterinär :) hur ligger hon i temp?
 
Det kan vara eftervärkar. När valparna diar utsöndras oxytocin som driver på värkarbetet. Bra att du har kontakt med veterinär :) hur ligger hon i temp?
Samma sa veterinären också😊 hon äter o dricker bra, vart på kiss o bajs rundor o har inga konstiga flytningar, intresserar sig för valparna, har inte tempat henne ännu men rummet som hon o valparna är i är säkert 26-27 grader varmt så hon är lite flåsig.
 
Ja eftervärkar är helt normalt, mina har alltid haft eftervärkar och även bäddat och hållt på efteråt.
Normal rumstemperatur med fleecefilt eller varm pläd brukar räcka :)
 
Har sänkt värmen i rummet, men Selma krystade ut en död valp för ett litet tag sedan, hon mår bra, tempade henne i em då låg tempen på 37,7 o hon har ätit o druckit bra men har ju haft små krystvärkar. Hade lite kalk i hennes mat nu på kvällen och undrar om det kanske hjälpte henne att få kraft i krystvärkarna. Men nu ser hon väldigt lättad ut iaf 🙏
 
Har sänkt värmen i rummet, men Selma krystade ut en död valp för ett litet tag sedan, hon mår bra, tempade henne i em då låg tempen på 37,7 o hon har ätit o druckit bra men har ju haft små krystvärkar. Hade lite kalk i hennes mat nu på kvällen och undrar om det kanske hjälpte henne att få kraft i krystvärkarna. Men nu ser hon väldigt lättad ut iaf 🙏
Jag skulle akta mig för extra kalk, det kan göra mer skada än nytta.
 
Har sänkt värmen i rummet, men Selma krystade ut en död valp för ett litet tag sedan, hon mår bra, tempade henne i em då låg tempen på 37,7 o hon har ätit o druckit bra men har ju haft små krystvärkar. Hade lite kalk i hennes mat nu på kvällen och undrar om det kanske hjälpte henne att få kraft i krystvärkarna. Men nu ser hon väldigt lättad ut iaf 🙏
har du känt igenom henne nu? Slutat flåsa?
 
Enda gången jag haft en tik som haft små krystvärkar efter en valpning så fanns det en valp kvar och den fick hjälpas ut hos veterinär. Tyvärr var den död. Nu verkar det ha varit samma sak i detta fallet, så man ska nog inte ta för givet att det bara är eftervärkar. Har man otur så kommer inte den sista valpen ut alls och då kan det bli riktigt allvarligt.
 
Enda gången jag haft en tik som haft små krystvärkar efter en valpning så fanns det en valp kvar och den fick hjälpas ut hos veterinär. Tyvärr var den död. Nu verkar det ha varit samma sak i detta fallet, så man ska nog inte ta för givet att det bara är eftervärkar. Har man otur så kommer inte den sista valpen ut alls och då kan det bli riktigt allvarligt.

Jag har råkat ut för samma. Det kom en död ca ett halvt dygn efter.
Dock viste jag att den fanns där då jag gjort UL så jag var beredd att åka in med tiken. Gav extra kalk först vilket fick ut valpen.
 
Extra kalk kan man som sagt ge när krystvärkarna kommit igång, det ger starkare värkar.
Enligt min veterinär är det i regel ingen fara om det blir en död valp kvar, tiken kan så klart bli sjuk om man har otur men oftast kommer den ut. På ett eller annat sätt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 530
Hundhälsa Hej Vi ska kontakta veterinär direkt på måndag men tänkte om du någon som känner igen detta 😊. Har en 2,5 årig staffe tik som börjat...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 087
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp