Kubiktank/ibc + alger?

chiiliacanth

Trådstartare
Bästa buke,

senaste diskussionen i stallet - om vi ska köpa en ibc/kubiktank istället för att köra dunkar. Hur är det med algtillväxt/bakterier i dem sommartid eller soliga dagar? Ni som har det - vad är era upplevelser?

tack på förhand!
 
Beror väl väldigt mycket på hur mycket vatten som går åt dvs hur länge den behöver hålla god kvalité. Jag upplever att vårt vatten i vår tank håller sig bra i 5-10 dagar beroende på väder och att den inte står i solen. Den får lite morgonsol men annars står den väl placerad, skyddad i skugga. I de hagar den står mer i solen med kombination varmt och soligt väder, fyller vi inte hela utan oftare så att vattnet går åt på ca 3-5 dagar istället!

En ny tank, med ingen tidigare algtillväxt eller smuts håller också betydligt bättre än om det någon gång fått växa/blivit stående (precis som i vanliga vattentunnor). Det är i alla fall min personliga erfarenhet :)
 
Beror väl väldigt mycket på hur mycket vatten som går åt dvs hur länge den behöver hålla god kvalité. Jag upplever att vårt vatten i vår tank håller sig bra i 5-10 dagar beroende på väder och att den inte står i solen. Den får lite morgonsol men annars står den väl placerad, skyddad i skugga. I de hagar den står mer i solen med kombination varmt och soligt väder, fyller vi inte hela utan oftare så att vattnet går åt på ca 3-5 dagar istället!

En ny tank, med ingen tidigare algtillväxt eller smuts håller också betydligt bättre än om det någon gång fått växa/blivit stående (precis som i vanliga vattentunnor). Det är i alla fall min personliga erfarenhet :)
Tack för svar! Hur många hästar har ni för att den ska räcka så länge? Då kanske det är klokare att köpa en helt ny än att överta någon gammal då hmm..
 
Tack för svar! Hur många hästar har ni för att den ska räcka så länge? Då kanske det är klokare att köpa en helt ny än att överta någon gammal då hmm..

Vi har bara 3. Går under perioder när det är varmt och torrare ca 100-110 l/dygn och lite svalare eller med mer regn ca 50-70 l/dygn. Vi gör dock rent våra tunnor löpande, typ en utav två varje dag så ingen står mer än 2 dgr, vilket gör att det absolut är lite spill inräknat!

Jag hade hellre köpt ny, men framförallt av anledningen att jag vill vara 100 på att det endast varit vatten i den sedan tidigare :) men annars om den ser ren ut och inte ser missfärgad ut är det säkert helt okej med en begagnad också. Speciellt om ni har många hästar så vattnet kommer gå åt på 3-6 dagar. :)
 
Vi har bara 3. Går under perioder när det är varmt och torrare ca 100-110 l/dygn och lite svalare eller med mer regn ca 50-70 l/dygn. Vi gör dock rent våra tunnor löpande, typ en utav två varje dag så ingen står mer än 2 dgr, vilket gör att det absolut är lite spill inräknat!

Jag hade hellre köpt ny, men framförallt av anledningen att jag vill vara 100 på att det endast varit vatten i den sedan tidigare :) men annars om den ser ren ut och inte ser missfärgad ut är det säkert helt okej med en begagnad också. Speciellt om ni har många hästar så vattnet kommer gå åt på 3-6 dagar. :)
Okej men det är ju helt OK åtgång ändå. Har ni den stående på flak eller liknande under tiden eller direkt på marken? Vi har 6 hästar så lär ju gå åt en del men ändå bättre än att bära dunkar som i dagsläget. 😅
 
Okej men det är ju helt OK åtgång ändå. Har ni den stående på flak eller liknande under tiden eller direkt på marken? Vi har 6 hästar så lär ju gå åt en del men ändå bättre än att bära dunkar som i dagsläget. 😅

Den står inte på ett släp utan endast uppställd på ett gäng ihopmonterade EU-pallar. Det för att komma upp från marken. Annars blir trycket dåligt så för att få ut vatten på ett bra sätt och i ett inte allt för långsamt tempo behöver den ju upp :) Vi flyttar och fyller den med hjälp av en hjullastare eller en traktor!
 
Okej men det är ju helt OK åtgång ändå. Har ni den stående på flak eller liknande under tiden eller direkt på marken? Vi har 6 hästar så lär ju gå åt en del men ändå bättre än att bära dunkar som i dagsläget. 😅
Min stallägare har en på flak som hon fyller och sedan kör runt Med fyrhjuling för att fylla i alla hagar. Sommartid har de hagar som ligger längre från stallet egna tankar som står på ett gäng pallar och sedan körs med traktor när de behöver fyllas.
 
Det är ett stort problem med algtillväxt och mikroorganismer i IBC-tankar som står länge i solen. Skulle jag ha en till dricksvatten för djur så skulle jag inte vilja att vattnet står längre än en vecka om det inte är tänkt att behandlas med någon form av vattenreningsmedel.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
512
Senast: Gimlan
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
854
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp