Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min uppfödare ular inte, och som jag har förstått det på henne så är det inte för att hon är rädd att tiken ska resobera utan för att hon inte behöver. Hon behöver inte veta förrän "hon vet" och har inte bråttom. Hon brukar vara ganska negativt inställd till de som prompt ska ULa i vår ras vet jag. Eftersom jag aldrig varit med om att hon har fel kring dräktig/inte dräktig så kan jag förstå att hon tycker det är onödigt. I andra raser eller om man är ny eller tex för tävlingsplanering kan jag absolut förstå det själv :) Men om det blir någon kull här kommer jag sannolikt inte göra det, särskilt inte när min uppfödare kommer vara mentor och är emot det :p
 
Hur tänker ni kring ultraljud? Är det värt?
Uppfödaren vill inte ultraljuda - jag vill. Tidigt i v 5 blir det isf om det inte börjar synas på henne (då kan jag vara utan). Anledningen är att jag har tävlingar inbokade i augusti och vore inte så bra om det kom valpar då när hon är startad när hon inte får :angel:
Uppfödaren är främst rädd för att hon ska resorbera.

Vi ultraljudar alltid. Vill ha svart på vitt att tiken faktiskt är dräktig. Har blivit blåst två gånger där vi varit övertygade om att tiken var dräktig och så var hon tom.
Eftersom vi båda jobbar och behöver planera vardagen inför en valpning så vill vi veta.
Hos Schäfer så är det också mördande konkurrens om de bra valpköparna så man vill gärna hålla hoppet uppe hos dem så de inte blir läskade att snegla på andra kullar.
 
Tack för input!

Jag tycker väl innerst inne att man borde ULa. Men men. Jag är inställd på att hon är tom i o m att det bara blev en halvdan parning utan häng.
 
Tack för input!

Jag tycker väl innerst inne att man borde ULa. Men men. Jag är inställd på att hon är tom i o m att det bara blev en halvdan parning utan häng.
En kompis tik fick nyligen valpar. Hanen var typ inne och vände i några sekunder (utan häng), för sen sa tiken försvinn ;)
 
Mina misstankar stämde, Tassa är tom.
Pga en olyckshändelse (se utställningstråden) så fick Tassa akutopereras igår och veterinären passade på att lägga på en ultraljudsprobe när hon hade möjlighet, bara så att vi inte skulle behöva fundera kring mediceringar och så. Trist, men i sammanhanget tur i oturen.
 
Mina misstankar stämde, Tassa är tom.
Pga en olyckshändelse (se utställningstråden) så fick Tassa akutopereras igår och veterinären passade på att lägga på en ultraljudsprobe när hon hade möjlighet, bara så att vi inte skulle behöva fundera kring mediceringar och så. Trist, men i sammanhanget tur i oturen.

Beklagar. Även om det var tur i oturen så var det skit att oturen öht var framme :(
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Hur brukar vikten bete sig på era tikar efter löp? Brukar de gå upp i vikt i löpet? Om de är dräktiga när börjar de öka i vikt?

Igår var det 4 v sedan parning och hon har minskat 0,6 kg. Förvisso lite rund när hon åkte till hanen och det hon väger nu är vad hon normalt brukar väga. Uppfödaren andra tik som bara är någon dag längre sedan parning har ökat 0,6 kg och börjar få buk (henne är vi rätt säkra på är dräktig. Inte hennes första kull heller).
 
Vi har kullplaner. Mer än så är det väl inte i nuläget.
Nya tiken Helga är nu 2,5 år. Under hösten ska maken försöka köra upp henne i IPO1. BH-provet har hon redan gjort.
Vi vet inte när hon löper men hon har inte löpt under de 2 mån hon har varit i Sverige så det kan ju vara nära. Men vi vill inte para så här tidigt utan väntar till nästa löp isf.
Hane blir den ljuvliga kung vi använde sist på tiken som gick tom. Vi vet att det berodde på tiken och inte hanen.
Jag måstebehöver behålla en tik ur den kombon :angel:
 
Ja just det,jag har haft ett hemligt experiment (ihop med en annan uppfödare) som jag gärna vill visa upp och se vad ni tycker?

silver mops valp tik.jpg
 
Ja just det,jag har haft ett hemligt experiment (ihop med en annan uppfödare) som jag gärna vill visa upp och se vad ni tycker?

Visa bifogad fil 18011
Söt, men vad är det för sort? Ser ut som en vit brab, så antagligen en ung mops med klart längre nos än vad som är vanligt. Men. De finns väl inte i vitt?
Så: vad är inblandat? *nyfiken*
Gillar nosens längd (om vi nu tänker att det ska vara en mopsförbättring), och definitivt näsborrarna! Hade väldigt gärna velat höra den andas som vuxen också :) Mkt fin utifrån bilden. Spännande!
 
Under min banning (nä fråga inte) så har jag hunnit med att skaffa mig en garanterad plats på hispan o krama mig själv tröja.
3 tikar parade under loppet av 16 dagar,mellan dom 2 första kan det skilja 0 eller 4 dagar beroende på när dom tog sig (om dom tog sig)
Jag satt faktiskt och tänkte på dig igår, har undrat var du tog vägen :D Men då fick jag ju svar på min fråga :up:
 
Söt, men vad är det för sort? Ser ut som en vit brab, så antagligen en ung mops med klart längre nos än vad som är vanligt. Men. De finns väl inte i vitt?
Så: vad är inblandat? *nyfiken*
Gillar nosens längd (om vi nu tänker att det ska vara en mopsförbättring), och definitivt näsborrarna! Hade väldigt gärna velat höra den andas som vuxen också :) Mkt fin utifrån bilden. Spännande!
9v mopsvalp, mamma apricos o pappa silver (extremt ovanligt) vi har enbart avlat på andningsförbättring,ingen av oss förväntade os ett färgfel,om det nu inte är så att den är diluted på något vis, DNA färgprov ska skickas,dock är andningen suuuuuuuuuuuuuuuper.
 
9v mopsvalp, mamma apricos o pappa silver (extremt ovanligt) vi har enbart avlat på andningsförbättring,ingen av oss förväntade os ett färgfel,om det nu inte är så att den är diluted på något vis, DNA färgprov ska skickas,dock är andningen suuuuuuuuuuuuuuuper.
Kul!
Luftvägsmässigt har ni då definitivt lyckats, iaf på utsidan :) (mer går ju inte att bedöma utifrån en bild). Jag hoppas vi får fortsätta att följa underverkets utveckling 😍
Återkom med DNA-resultatet, färger är alltid spännande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 935
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 668
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 065
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp