Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
9v mopsvalp, mamma apricos o pappa silver (extremt ovanligt) vi har enbart avlat på andningsförbättring,ingen av oss förväntade os ett färgfel,om det nu inte är så att den är diluted på något vis, DNA färgprov ska skickas,dock är andningen suuuuuuuuuuuuuuuper.
Grattis :)
 
Bara 0.8 kg från matchvikt och med beröm godkänd för både hull, hälsa och allmänt trevligt beteende :heart Så på lördag åker hon iväg på sexmester :D och sen börjar väntans tider :nailbiting: :cautious:

38820874_2347824175235035_8535823750736642048_n.jpg
 
Jag tyckte det var ganska nyss vår C-kull föddes och typ i går jag sålde tiken jag först sparade till mig själv. Calibra.
Men hon är lite över två år nu. Och vilken härlig hund hon har blivit. Godhjärtad, orädd, följsam. Hon och hennes ägare har så mycket kul ihop.
Alla tomma kullar, utgifter och motgångar osv glöms när man upplever detta :heart
Det är rätt kul att vara uppfödare ändå :p
i1klKdh.jpg

yAScbRF.jpg

rdsTb5I.jpg
 
Flirtande pågår för fullt, vilket tanten uppskattar ;) men än är det nån dag kvar innan höglöp och parning. Jag hoppas på en stor och fin kull igen, för kavaljeren är en äldre Fransk hane, som kom in till Sverige för ca 1½ vecka sen och jag tror inte han kommer gå så väldigt aktivt i avel, även om det nog blir nån fler kull än min efter honom :)
 
Hur ofta ser ni till att para tikarna och under hur många dagar? :) Vad ses som ultimat?
Har jag möjlighet så får dom para sig så många dagar dom vill (dock max morgon och kväll - nån måtta får det vara på det roliga). Haft fria parningar på 3 av 5 kullar och det har fungerat bra, men då har jag alltså haft möjlighet att ha både hane och tik tillsammans hela höglöpet :)
Annars försöker jag väl gärna få dom att para sig åtminstone två gånger med 1-2 dagars mellanrum - allt beroende på avstånd till hane osv.
 
Hur ofta ser ni till att para tikarna och under hur många dagar? :) Vad ses som ultimat?

Vad som ses som ultimata parningsdagar är nog olika från uppfödare till uppfödare :)
Jag har ju knappt någon erfarenhet utan gick på min veterinärs rekommendation och parade efter progesterontest. Hon jobbar bland annat med fertilitetsutredningar, är seminör och har fött upp drygt 300 valpar under eget kennelnamn, så jag litade på henne helt enkelt :D
Parade enligt hennes rekommendation första gången dagen efter konstaterad ägglossning (hade 16nmol/L på progtest) och sedan ytterligare två dagar efter det. Efter ägglossningen tar det 2-3 dygn innan äggen mognar, men spermierna lever ju typ 3-6 dygn, så jag tror vi täckte in det väl.
9 valpar blev resultatet, varav en dödfödd.
 
Vad som ses som ultimata parningsdagar är nog olika från uppfödare till uppfödare :)
Jag har ju knappt någon erfarenhet utan gick på min veterinärs rekommendation och parade efter progesterontest. Hon jobbar bland annat med fertilitetsutredningar, är seminör och har fött upp drygt 300 valpar under eget kennelnamn, så jag litade på henne helt enkelt :D
Parade enligt hennes rekommendation första gången dagen efter konstaterad ägglossning (hade 16nmol/L på progtest) och sedan ytterligare två dagar efter det. Efter ägglossningen tar det 2-3 dygn innan äggen mognar, men spermierna lever ju typ 3-6 dygn, så jag tror vi täckte in det väl.
9 valpar blev resultatet, varav en dödfödd.
Ja tar man progesterontest, så är det ju en annan femma - då vet man lättare när det är dags :)
 
Ja tar man progesterontest, så är det ju en annan femma - då vet man lättare när det är dags :)

Ja, precis :) Min vet rekommenderar alltid progesterontest, men det är ju en smaksak.
En del veterinärer rekommenderar ju parning så himla sent utifrån siffrorna på progesterontestet, ofta inte förrän äggen är helt mogna. Då kan det ju ofta vara för sent, att tikarna inte längre vill stå för hanarna.
En av anledningarna till att jag valde att göra det var för att maximera chanserna till dräktighet. Hade hon inte blivit dräktig nu så hade jag inte försökt på fler löp eftersom jag tycker att hon blivit för gammal då.
 
Ja, precis :) Min vet rekommenderar alltid progesterontest, men det är ju en smaksak.
En del veterinärer rekommenderar ju parning så himla sent utifrån siffrorna på progesterontestet, ofta inte förrän äggen är helt mogna. Då kan det ju ofta vara för sent, att tikarna inte längre vill stå för hanarna.
En av anledningarna till att jag valde att göra det var för att maximera chanserna till dräktighet. Hade hon inte blivit dräktig nu så hade jag inte försökt på fler löp eftersom jag tycker att hon blivit för gammal då.
Nä där hade inte jag heller chansat om jag skulle åka iväg till en hane med tiken :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 905
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 063
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp