Bukefalos 28 år!

Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Man PASSAR. Och hugger som KOBRA och skämmer ut ungen när den smiter genom att bära ut den som en ettåring.

Avbryter handlingen och låser fast barnet i bilen, typ.

Efter ett år börjar det fastna i min rymmare, nu 4½.

(den äldsta rymde aldrig, barn är verkligen olika!)

Ja du, visst försöker vi passa henne.:p Men oftast är man ju ute med ett ärende som kräver att man flyttar blicken och uppmärksamheten då och då. Och vips är hon väck.... Och om jag är snabb som en kobra är hon som Stålmannen:eek:

Bära iväg tjutande barn händer var och varannan dag här. Tyvärr verkar det inte hjälpa som förebyggande behandling. Igår var vi tex vid lekplatsen och fröken ville inte gå hem. Slutar med att jag tar ungen under ena armen och hennes cykel under andra och går:D Gissar att det äldre paret som just passerade fick något att prata om.:D

Funderar allvarligt på att skaffa sele och koppel.
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Hehe, förstår precis..

Det tar ett drygt år av pinsamma (när de är mindre än 3 verkar de inte bry sig om att det är pinsamt) bäranden ungefär enligt min erfarenhet.

Nu rymmer han inte alls lika ofta :angel:
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

(inte läst tråden utan svarar bara på första meddelandet).

Nej, aldrig. Har visserligen inga barn själv men både småsyskon och vett.
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Hehe, förstår precis..

Det tar ett drygt år av pinsamma (när de är mindre än 3 verkar de inte bry sig om att det är pinsamt) bäranden ungefär enligt min erfarenhet.

Nu rymmer han inte alls lika ofta :angel:

Det låter bra! Vetskapen om att saker är övergående känns alltid lugnande.
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Blåser nytt liv i denna tråd med denna länk...

Barnet verkar ha passats av sin syster, nu står det ju iofs ingen ålder på systern, med det är precis detta jag oroat mig för när det gäller alla småbarn (2-5) som leker på parkeringen utanför lägenheten och passas av alldeles för unga syskon.

Denna olycka ska ha skett i närheten av min lägenhet...

http://www.gt.se/nyheter/1.1660734/lekte-pa-parkeringen-blev-ihjalkord
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

*KL*

Utanför våran lägenhet så ser man oftast många barn springa fritt och vi som går precis i närheten som ligger på 50/timmen. Dom barnen är invandrare. Dom cyklar utan hjälm,åker inlines utan skydd. Springer över vägen utan att titta. Då pratar vi om att dom är mellan 2-6 år. Man ser aldrig några föräldrar. Om nu dom skulle vara med så är dom långt bakom när barnet cyklar. Dom skulle inte hinna ta tag i ungen som cyklar över vägen utan att titta.

Min dotter är 6½ år.Hon får inte gå ut själv utan jag följer med henne till lekparken eftersom vägen är där.Hon vet att hon ska titta innan hon går över vägen. Men ibland i stundens hetta så glömmer hon det.

MVH
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

*kl*


För jag och en kompis bevittnade hur en mamma och en max 2år gammal unge lekte i sandlådan i en lekpark. Helt plötsligt reser sig mamman upp och går iväg, 200-300meter bort :eek: sen är hon borta. Och kvar sitter ungen. Det går 5 minuter, och ingen mamma syns till. Det går 10 minuter, fortfarande ingen mamma på plats. Efter ett tag kommer mamman tillbaka. Det var dessutom hög tid för barn i den åldern att ligga och sova (8-9 på kvällen).

Alltså, det här reagerar jag på, hur vet du om det är tid för barnet att sova eller inte??? MÅSTE barn lägga sig efter Bolibompa?? Men kanske har HELT andra rutiner i just den här familjen.
Folk reagerar ofta på våran vänskapskrets eftersom vi ofta träffas på helger och äter mat osv och alla barn är alltid med, från 1-13, och blir barnen trötta lägger de sig och sover, men som oftast är de vakna, och det är sällan vi åker hem innan 23-24, barnen sover lite extra morgonen efter, sen är de fit for fight igen.

Att hon sedan lämnade barnet ensam är en annan sak, det låter inte helt ok...
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

I dagens Sverige kallas det kulturkrock. Hade det varit för 30 år sen så hade ingen höjt på ögonbrynet, då var alla ungar ute...Vår knäppa svenska granne släppte tom ut sin ettårige son utan tillsyn. Rena turen att det gick bra!

Min svägerska låter sin treåring och femåring knalla runt här på vår gård när de är på besök. Det är inte en gång jag mött dem själva nere vid laggårn! Igår fick jag säga till dem på skarpen att de får inte hoppa studsmatta utan en vuxens närvaro!

Nu bor inte jag i nån större stad, men i bostadsområdena här omkring leker barnen "på gatan" och springer till lekparker själva.
men då handlar det ju inte om större parkeringar osv.

Hur mycket man släpper barnen tror jag beror mycket på barnet själv.
Mitt äldsta barn har vi alltid varit "efter", passat hela tiden osv, men så kom lillasyskonet, en liten människa med enormt mycket GO i, det går inte att stoppa helt enkelt.
Det är klart att man har försökt stoppa klättring i klätterställningar som egentligen är för större barn, men man får helt enkelt inse att barnen klarar mer än vad man tror.
Idag är de 7 och 3, vi bor på en gård där det inte finns nån väg så hemma hos oss får de självklart vara ute helt själva, även inne själva om vi är ute, de går ut och in som de vill, studsmatta hoppas på om de är sugna och gungor och trädkojor leks med efter önskemål.
Låter HELT oansvarig när man läser om hur duktiga alla här är.
Olyckor händer varesig man står och tittar på eller inte, sen behöver man inte BE om olyckor och skicka iväg barnen helt vilt.
Men om jag bodde i "höghus" med en lekpark på gården, tror jag att jag hade släppt iväg dem tillsammans för ett år sedan, om det inte varit mycket trafik på gården vill säga utan en "sluten" gård med hus runt.

Kan det vara så att de utländska familjerna lever lite som vi gjorde för 30 år sedan? När barnen lekte och cyklade runt?
Nu var det visserligen kanske mindre trafik då, men det är nog markant skulle jag tro, och både jag och mina syskon har klarat oss fint, och uppenbarligen de flesta av er :cool:, så det ÄR kanske inte helt fel heller, det kanske är VI som blivit allt för kontrollerande istället??
Sen skulle jag aldrig lämna mina barn ensamma i "stan" med tanke på alla "fula gubbar" som finns nu för tiden förens de passerat i alla fall 10... (vågar inte ens låta den äldsta ge sig iväg till farmor som bor 1 km bort längst en grusväg med lite trafik....)
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

*delvis kl*

En liten fråga måste jag ställa till er som känner er trygga med att låta era barn leka helt utan tillsyn på en "säker" lekplats (dvs inga bilar).

Det är en rätt magstark fråga, men jag häver ur mig den ändå.

Vad händer om barnet blir bortrövat? Ex av pedofil? Argumentet "vi har ingen sådan här" hjälper ju inte, bara för att inget hänt (eller inte kommit fram) betyder det inte att det inte Kan hända.

Se på "Madeleine" som blev bortförd (?) från hotellrummet medans föräldrarna satt och åt med vänner på hotellets restaurang.
Barnen sov och mamman gick och kollade till dom då och då. Och trotts det försvann Madeleine. Kidnappad?

(fö är jag av tron att föräldrarna är oskyldiga i den tragedin).
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Ja, men man kan inte oroa sig för det HELA tiden. Som sagt, själv bor vi "mitt i skogen" så risken att det skulle komma någon här är väldigt väldigt liten, då kan lika gärna en av grannens kor komma och springa över oss, oavsett om alla är ute (de är inte kloka de där kossorna).

Att lämna sina barn ensamma på ett hotellrum som Madelens föräldrar gjorde, det skulle jag inte under några omständigheter göra.
Har lämnat min 7 åring ensam nån gång (h*n vill det och är överlycklig över förtroendet), men man är skitnervös hela tiden... samtidigt så måste man ge dem ett visst ansvar, barn växer av det.
Så att få gå själv till lekparken kan få barnet att mogna och känna sig stolt över sig själv, ibland kan det kanske ses över risken att någon kommer till dem. Att lära dem att aldrig prata med främmande människor, att aldrig följa med någon, att skrika och sparka om någon tar tag i dem osv, måste man ju tyvärr lära dem också nu för tiden....

Men det är jättesvårt, det är fördelar och nackdelar, åt bägge håll.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 293
Senast: Snurrfian
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 347
Senast: lil-sis
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 515
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Vad tror ni om det här? 8 åring som alltid har haft svårt med talet, både uttal, förståelse för vad andra säger och att få till rätt...
Svar
18
· Visningar
3 504
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp