Bukefalos 28 år!

Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Det här är ett väldigt intressant fenomen, vart ska man dra gränsen?
När ska barnen få lov att leka själva och ha hemligheter för föräldrarna?
Jag tror inte att någon hade uppskattat föräldrar när man vill leka själv med kompisar i fyra-fem årsåldern.

Jag hade som regel att innan man kunde öppna porten utifrån själv så fick man inte vara ute själv.
Enda andledningen till att jag kunde resonera så var för att jag bosatte mej där omgivningen var så säker att barnen kunde vara ute och leka själva.

Sonen hade jag kunnat släppa ut redan när han var tre, helt bilfri gård och ett bra område. Han gick ingenstans utan var där han skulle.
Han ville däremot inte vara ute själv då eftersom han var så blyg.

Dottern var fem innan hon fick gå ut och leka själv med storebror som då var sju, hon har alltid svävat i det blå och "märker" inte om hon öppnar en grind utan brorsan behövde påpeka det:angel:

Cykla själva på inhägnad gård fick de göra utan uppsikt när de var runt åtta år, just för att om de fick för sig att cykla iväg och inte "märka" grinden så hann de väldigt långt innan jag upptäckte att de var borta.
Ville de cykla så var jag med ute den stunden.

Cykla i stan (dvs liten bondhåla) fick de göra i tolvårs åldern och då på cykelvägar.

Jag tror inte att det handlar om kulturkrock svenskar-invandrare utan barn har alltid fått vara ute och leka tidigt själva och det är "vi" som har bosatt oss på barnovänliga platser.
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Var jag bor är ett lägenhetsområde med 4 olika "gator".

Vad gör man om barnet (3 år) försvinner och inte komemr tillbaka? Den kan ha gått till en annan gata tex.
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

I dagens Sverige kallas det kulturkrock. Hade det varit för 30 år sen så hade ingen höjt på ögonbrynet, då var alla ungar ute...Vår knäppa svenska granne släppte tom ut sin ettårige son utan tillsyn. Rena turen att det gick bra!

Min svägerska låter sin treåring och femåring knalla runt här på vår gård när de är på besök. Det är inte en gång jag mött dem själva nere vid laggårn! Igår fick jag säga till dem på skarpen att de får inte hoppa studsmatta utan en vuxens närvaro!
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Hmm igår hände en sak som fick mig att känna mig väldigt olustig och inte riktigt veta vad jag skulle göra.

Grannen mitt över korridoren har hittils varit lugn, å andra sidan så har jag knappt varit hemma på dagarna så jag vet ju inte vad som händer då.

men i går så hörde jag en massa oljud och skrik därinnifrån. Både jag och grannen ovanför (en karl) öppnade våra ytterdörran, jag hörde honom muttra "slår hon barnen?", precis min tanke. Det var sådant oväsen så jag egentligen velat gå och knacka på och se vad som hände (inte för att jag är nyfiken utan för att jag var orolig för barnen).

Det lät som om någon slog in någon i en dörr, eller bankade på en dörr. inte ytterdörren för jag såg inga vibbrationer på den när jag stod och stirrade på dörren.


Där stod jag och ville få stop på det men visste inte hur.

Vad gör man i ett sådant läge? Hade någon frågat mig vad de skulle göra hade jag svarat "gå och ring på och fråga vad som händer" men nu stod jag där och tänkte "vad ska jag göra?".

Är det min sak att bry mig? (Jag tycker det men vad tycker andra?).
Det kunde ju vara så att det var något barn som gjort något mycket illa?

Även de är utländska så jag kunde inte förstå ett ord av vad de skrek, men jag hörde att det var både mamman och mormorn som skrek en massa åt vad jag tror var den 8-12 åriga dottern. (svårt att sätta ålder på henne).

Vad borde jag gjort? Vad ska jag göra nästa gång? Och vad ska jag säga om jag ringer på?
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

*kl*

Kan tillägga då att skulle jag bo tex i stockholm där vi bodde när första sonen föddes så skulle jag aldrig låta ens min åtta åring gåut och leka själv.

Jag kan inte egentligen tycka att det handlar om kulturkrock men samtidigt lite för vi som lever på landet lever så totalt olika liv från de som lever i storstäderna verkar det som.

TinyWiny hade en smart grej där att man får leka ute själv när man kan öppna porten. Fungerar ju bra.
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

I dagens Sverige kallas det kulturkrock. Hade det varit för 30 år sen så hade ingen höjt på ögonbrynet, då var alla ungar ute...
Jag tänkte precis skriva det!! Jag är uppvuxen i ett typiskt villaområde och där var alla barnen ute och lekte på gatorna. Vi flyttade våra ishockeymål när det kom en bil. Vi cyklade alla utan hjälmar och i bästa fall hade vi en orange flagga på pakethållaren så att vi syntes över häckarna!

Vi var ca 10 st barn mellan 3-5 år som bodde grannskapet och alla vi lekte med varandra ute på gatan utan någon vuxen som stod bredvid och kollade till oss.

Konstigt nog är vi alla ok idag!
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Skulle ni släppa ut era barn själva, om de var 3 år, och Möjligen hade en 5 årig barnvakt med sig. Och skulle ni lämna en 2 åring utan tillsyn på ovan nämna sätt.

Mina barn är 3 år (fyller strax 4) och de kan få vara ute korta stunder själv då jag har tillsyn genom fönstret, ex.vis om man går in och börjar förbereda maten. Vi har 5.000 kvm tomt som är inhängnad av staket och häckar.
Jag vågar dock inte ha dem ute utan tillsyn ännu även om det är en klar fördel att de är två stycken vilket gör att den ena alltid "skvallrar" om den andra försöker göra något "förbjudet".

Som 4-åringar skulle jag nog våga ha dem ute tillsammans med ett äldre barn om det skedde på en "skyddad" plats. Det hade jag inte vågat som nyblivna 3-åringar. En 2-åring skulle jag aldrig komma på tanken att släppa ut utan tillsyn!:eek:

En tvååring dog i en prydnadsdamm på tomten för något år sedan, hade lyckats ta sig ut utan att föräldrarna märkte det. Jag kan bara tänka mig rädslan när föräldrarna märkte att barnet var borta och sedan chocken och smärtan över den fruktansvärda upptäckten!

Både hur gammalt barnet är, hur moget det är och hur omgivningen ser ut är vad som bestämmer hur mycket man vågar "släppa" barnet.
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Jag tycker att du borde ha ringt polisen och berättat vad du upplevde. Att du misstänkte barnmisshandel samt att du ansåg att det kunde vara bråskande.

Hellre att polisen får åka ut en gång för mkt gällande misstanke av sådana brott än att de åker en gång för lite. Polisen är den enda som har befogenhet att göra något om det verkligen är fara för något barn vid sådana akuta fall.

Och ABSOLUT är det din sak att bry dig. Vet inte hur det förhåller sig rent rättsligt, men nog 17 finns det en moralisk skylldighet att göra vad man kan när man misstänker att barn far illa. Misstanke är just misstanke och visst kan man misstolka en situvation, men det är polisens sak att reda ut hur sanningen förhåller sig.

Är det så att du misstänker att denna flicka far illa så tycker jag att du kontaktar socialtjänsten och berättar vad du hört och sett.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Jag håller med. Vet att mamma född -47 sprang tillsammans med storebror över hela Vänersborg när hon var 3 och han var 5 eller 6. Alla barn sprang fritt på den tiden i grupper över staden tydligen. Å andra sidan blev det ju en väldigt bra generation :). Antagligen går det inte numera, jag menar Vänersborg hade ett trafikljus när mamma var 18, lär inte varit mycket bilar när hon var 3...
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Vad borde jag gjort? Vad ska jag göra nästa gång? Och vad ska jag säga om jag ringer på?

Usch ja, det är ju jättesvårt. Den mildaste varianten är kanske att säga något, liksom i förbifarten, när ni möts - alltså inte mitt under pågående bråk. Bara säga att du hörde oväsen och blev orolig om något allvarligt hade hänt. Då förstår familjen att det finns "vittnen" och kan tänka igenom sina handlingar, ifall det finns anledningen till det.
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

*kl*

Som tidigare sagt är det nog inte en fråga om invandrare, eller egentligen kulturkrock (alla gånger) ofta är det säkert det men som sagt, inte alla gånger..

För jag och en kompis bevittnade hur en mamma och en max 2år gammal unge lekte i sandlådan i en lekpark. Helt plötsligt reser sig mamman upp och går iväg, 200-300meter bort :eek: sen är hon borta. Och kvar sitter ungen. Det går 5 minuter, och ingen mamma syns till. Det går 10 minuter, fortfarande ingen mamma på plats. Efter ett tag kommer mamman tillbaka. Det var dessutom hög tid för barn i den åldern att ligga och sova (8-9 på kvällen).
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Det där är vansinnig vanligt här där jag bor.

Så nära jag varit att köra på barn har jag inte varit sedan vi flyttade hit. Och jag kör inte fort eller oaktsamt. Men vi bor på hörnet i en fyrvägskorsning, och utmed vårat hus, genom korsningen är det en brant runt 100m lång uppförsbacke. Där barnen samlas högst upp med trehjulingar, cyklar och gud vet allt, och sedan rejsar ner, rakt genom korsningen förbi vårat hus. Jag är livrädd att någon ska bli påkörd :crazy:

De flesta är somalier, vi bor bredvid två hus som är fyllda av lägenheter för invandrare som ska slussas ut i samhället.

De här barnen är i åldrarna 1-12/13 år. De yngsta kan inte gå, utan blir körda av de äldre. Barnvagnarna kastas runt med småttingar i.

Föräldrarna är ju ju hemma, för rätt var det är sticker någon ut skallen och ropar om någon gråter, men det är ytterst sällan någon av barnen är ledsna, de är väl härdade.

På somrarna är de här gängen ute till elva-tolv på nätterna, för vansinnigt mycket oljud. Vissa kvällar kan vi inte ens sitta ute på tomten och äta, för ljudnivån är så hög.

Vi har verkligen inte samma värderingar vad gäller barnpassning. Kanske, eller förmodligen, är det kulturkrock.

Äldste frågar ofta om de barnen inte ska äta middag snart/varför de cyklar utan hjälm/varför de får gå mitt i gatan/var deras mamma är. Jag vet inte vad jag ska svara :crazy:
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Jag tänkte precis skriva det!! Jag är uppvuxen i ett typiskt villaområde och där var alla barnen ute och lekte på gatorna. Vi flyttade våra ishockeymål när det kom en bil. Vi cyklade alla utan hjälmar och i bästa fall hade vi en orange flagga på pakethållaren så att vi syntes över häckarna!

Vi var ca 10 st barn mellan 3-5 år som bodde grannskapet och alla vi lekte med varandra ute på gatan utan någon vuxen som stod bredvid och kollade till oss.

Konstigt nog är vi alla ok idag!


Så var det där jag bodde i 13 års åldern också. Det var visserligen i ett villaområde som låg långt ute på landet med mycket litet trafik i närområdet ( förutom traktorer och de som bodde där).

De äldsta barnen var ca 14-15 och de yngsta var ca 2-3 och alla lekte ute tillsammans utan att några föräldrar övervakade. Vi stora tog hand om de små. I stort sett hade vi jättekul och lekte saker som polarexpedition när det var snö om vintern, eller indianer etc.

Detta var kring 1978-1980 någongång.

/KT
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Min dotter är 3,5 år. Vi bor i ett lugnt villaområde, på vår gata finns flera barnfamiljer och ofta barn i olika åldrar (1-12 typ) som leker på vägen. Men då de mindre barnen är ute finns alltid någon vuxen med, och min tjej får inte gå ut själv om ingen vuxen har koll.

Hon är också rejält indoktrinerad i att hålla koll på bilar som kan närma sig och flytta sig då. Eftersom jag är med henne ute så vet jag att hon har bra koll på det för åldern men jag skulle aldrig lita på det helt, man vet aldrig när hon glömmer sig.

Däremot får hon hoppa studsmatta själv, hon är van och har hoppat sen hon var två. Flera barn samtidigt försöker vi undvika, det är lätt att det blir krockar.

Det svåraste tycker jag är när vi är utanför hemmaplan, tex i affären. Hon kan lätt få för sig att springa iväg, det går snabbt och på ett litet kick är hon puts väck. Hon är inte det minsta rädd för att komma bort och går dit hon vill. Ofta frågar hon efter ett tag valfri passerande person var mamma är:angel:
Nuförtiden är jag rätt härdad och blir inte så nervös och låter henne ha rätt fria tyglar. Men hur får man henne att fatta och respektera att hon måste säga till innan hon går vart hon ska?:confused:
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Igår fick jag säga till dem på skarpen att de får inte hoppa studsmatta utan en vuxens närvaro!

Studsmattorna är verkligen något som gallrar ut föräldrar.

Här i byhålan cyklar småbarn hej vilt utan hjälm alla tider på dygnet och leker dödslekar på E18, att det stryker med ett antal varje år verkar ingen komma ihåg.

Men de som ojar sig över det och över andra "kulturkrockar" använder ofta studsmattor som barnvakt. Jag sörjer inte ett dugg att min 7-åring flyttar från en granne som hade "stränga regler" om att de inte fick vara mer än sex barn samtidigt på mattan. Inga krav på att man ska lära sig trampolinvett, inga skyddsnät, ingen utbildning, ingen tillsyn.

Idag jobbar jag.

Med studsmatteskador.

Man vet direkt att så fort det blir schysst väder så kommer det in barn med brutna armar och ben, allvarliga nackskador och sönderslitna armbågar.

Alla förälder som tänker skaffa en studsmatta borde prya på akuten på helgerna :cry:
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Men hur får man henne att fatta och respektera att hon måste säga till innan hon går vart hon ska?:confused:

Man PASSAR. Och hugger som KOBRA och skämmer ut ungen när den smiter genom att bära ut den som en ettåring.

Avbryter handlingen och låser fast barnet i bilen, typ.

Efter ett år börjar det fastna i min rymmare, nu 4½.

(den äldsta rymde aldrig, barn är verkligen olika!)
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

I dagens Sverige kallas det kulturkrock. Hade det varit för 30 år sen så hade ingen höjt på ögonbrynet, då var alla ungar ute...Vår knäppa svenska granne släppte tom ut sin ettårige son utan tillsyn. Rena turen att det gick bra!

Min svägerska låter sin treåring och femåring knalla runt här på vår gård när de är på besök. Det är inte en gång jag mött dem själva nere vid laggårn! Igår fick jag säga till dem på skarpen att de får inte hoppa studsmatta utan en vuxens närvaro!

Precis därför att utvecklingen gått framåt och man vet mer idag hur ett barns hjkärna utvecklas.
Ett barn kan inte förstå vad död eller döden är förrens i 4 års åldern ibland senare.
Precis som ngn tidigare skrev så är inte ett barn moget för att cykla/gå i trafik själv förrens i 12 års åldern.
Förmågan att göra/koncentrera sig på mer än en sak samtidigt är inte fullt
utvecklad förrens då.
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Hmm igår hände en sak som fick mig att känna mig väldigt olustig och inte riktigt veta vad jag skulle göra.

Grannen mitt över korridoren har hittils varit lugn, å andra sidan så har jag knappt varit hemma på dagarna så jag vet ju inte vad som händer då.

men i går så hörde jag en massa oljud och skrik därinnifrån. Både jag och grannen ovanför (en karl) öppnade våra ytterdörran, jag hörde honom muttra "slår hon barnen?", precis min tanke. Det var sådant oväsen så jag egentligen velat gå och knacka på och se vad som hände (inte för att jag är nyfiken utan för att jag var orolig för barnen).

Det lät som om någon slog in någon i en dörr, eller bankade på en dörr. inte ytterdörren för jag såg inga vibbrationer på den när jag stod och stirrade på dörren.


Där stod jag och ville få stop på det men visste inte hur.

Vad gör man i ett sådant läge? Hade någon frågat mig vad de skulle göra hade jag svarat "gå och ring på och fråga vad som händer" men nu stod jag där och tänkte "vad ska jag göra?".

Är det min sak att bry mig? (Jag tycker det men vad tycker andra?).
Det kunde ju vara så att det var något barn som gjort något mycket illa?

Även de är utländska så jag kunde inte förstå ett ord av vad de skrek, men jag hörde att det var både mamman och mormorn som skrek en massa åt vad jag tror var den 8-12 åriga dottern. (svårt att sätta ålder på henne).

Vad borde jag gjort? Vad ska jag göra nästa gång? Och vad ska jag säga om jag ringer på?

Du borde ha knackat på tycker jag!Slår dom barnen så anmäler du det, annars frågar du bara vad som står på.

Kan berätta att min familj var väldigt goda vänner till en utländsk familj en gång i tiden.
Där var det basis att både mamman o pappan slog barnen med tex livrem även då vi var på besök.

Kan tillägga att en invandrar tjej snattade här i förra veckan, vi polisanmälde händelsen.
Hon var inne dagen efter och grät och sa att hon fått stryk hemma...
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Det där är vansinnig vanligt här där jag bor.

Så nära jag varit att köra på barn har jag inte varit sedan vi flyttade hit. Och jag kör inte fort eller oaktsamt. Men vi bor på hörnet i en fyrvägskorsning, och utmed vårat hus, genom korsningen är det en brant runt 100m lång uppförsbacke. Där barnen samlas högst upp med trehjulingar, cyklar och gud vet allt, och sedan rejsar ner, rakt genom korsningen förbi vårat hus. Jag är livrädd att någon ska bli påkörd :crazy:

De flesta är somalier, vi bor bredvid två hus som är fyllda av lägenheter för invandrare som ska slussas ut i samhället.

De här barnen är i åldrarna 1-12/13 år. De yngsta kan inte gå, utan blir körda av de äldre. Barnvagnarna kastas runt med småttingar i.

Föräldrarna är ju ju hemma, för rätt var det är sticker någon ut skallen och ropar om någon gråter, men det är ytterst sällan någon av barnen är ledsna, de är väl härdade.

På somrarna är de här gängen ute till elva-tolv på nätterna, för vansinnigt mycket oljud. Vissa kvällar kan vi inte ens sitta ute på tomten och äta, för ljudnivån är så hög.

Vi har verkligen inte samma värderingar vad gäller barnpassning. Kanske, eller förmodligen, är det kulturkrock.

Äldste frågar ofta om de barnen inte ska äta middag snart/varför de cyklar utan hjälm/varför de får gå mitt i gatan/var deras mamma är. Jag vet inte vad jag ska svara :crazy:

Kulturkrock eller inte du måste anmäla det till Socialen, innan det händer ngt mer allvarligt!

Hade det varit en svensk familj hade det blivit anmält för länge sen, men ingen gör det så fort det gäller invandrare för man är rädd att bli kallad rasist.
Men snälla tänk på barnen och anmäl!
 
Sv: Kulturkrock. 5 åring barnvakt till 3 åringar?

Så nu har jag läst igenom tråden.

Här i byhålan där jag jobbar(ganska stor byhåla)med mkt trafik som kör fort, ser jag ofta(flera ggr i veckan) små barn som passar ännu mindre barn.
Ofta mitt ute i trafiken eller strax intill.
Mitt mammahjärta blöder när jag ser det här.
Man vill gå ut och skydda dom små barnen.
Invandrare i 9 fall av 10.

Själv så har jag två små tjejer på 4 och 5,5 år.
Stora tjejen får vara ute på gården under uppsyn från huset.
Vi bor alltså på landet utan grannar, med en bit ner till 70 väg(dock med mkt tung trafik).
Utan uppsyn bara kortare stunder, om jag tex gör disk.
Lilla tjejen får ytterst sällan vara utan uppsikt, ibland korta korta stunder i sällskap av storasyster.
Är vi nere i samhället ngn gång får dom hålla handen, släpper dom aldrig.
Dom får helt enkelt aldrig vara själva, utan man kollar dom titt som tätt.
Ska dom cykla så är det hjälm som gäller och endast hemma på gården.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 295
Senast: Snurrfian
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 347
Senast: lil-sis
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 515
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Vad tror ni om det här? 8 åring som alltid har haft svårt med talet, både uttal, förståelse för vad andra säger och att få till rätt...
Svar
18
· Visningar
3 504
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp