Bukefalos 28 år!

Kunniga på hovar, kika hit..

Zizzy

Trådstartare
Hur kommer det sig att hoven har denna defekt?
Är detta Barkhov?
Hittar inget på nätet..


 
Sv: Kunniga på hovar, kika hit..

Är väl ingen expert.. men det ser ut som en skada i kronranden som gjort hornet skadat, för den nyaste delen ser ju fin ut. Eller blir det alltid såhär? Att det som förut var fint liksom spricker upp?
 
Sv: Kunniga på hovar, kika hit..

Alla fyra hovar ser lika dana ut.. Märkligt värre.
 
Sv: Kunniga på hovar, kika hit..

Har hästen dålig hudkvalite utöver detta med hovarna ? Hästar med barkhorn brukar oftast ha mugg och rasp med. Ingen aning om det är barkhorn, men eftersom ingen behandling finns mot det mer än god hovvård med vattenbehandlingar och raspning av hornet, så får du väl köra på det eftersom det inte skadar på någe vis. Fast du kanske ska börja med vattenbad. Raspningen är ju inte helt av godo om nu hästens hovar bara är uttorkade. Vad har hovslagaren gjort då ?

Har hästen haft fång någongång ?
 
Sv: Kunniga på hovar, kika hit..

Delvis knapplån...

Då min häst fått sämre hovkvalité men blivit bättre av biotin så har jag diskuterat lite hovproblem samt dess uppkomst och kurering med min hovis.

Enligt honom så kan barkhov ha samband med A-vitaminbrist, kommentarer till det?
 
Sv: Kunniga på hovar, kika hit..

Barkhorn är till viss del ärftligt. VAnligare på kallblodiga hästar än andra. Fånghästar brukar ofta utveckla barkhorn. A vitamin har jag ingen aning om.
 
Sv: Kunniga på hovar, kika hit..

Vår ponny har haft/har fång,hennes fötter ser ut så där nu.Men inte innan hon fick fång.
 
Sv: Kunniga på hovar, kika hit..

Ja det är en klassisk barkhov. (Tydligen även på tre hovar till)

Lägg in bilder på alla fyra.

Skulle väl eg varit mer tydlig i mitt första inlägg, men ville kika först på era kommentarer.

Hästen har jag aldrig träffat, fick bilden av en annan Hovis student, som ville veta mer om just detta.
Vad beror barkhov på?
Hästen ser mer eller mindre ut lika dan på alla fyra fötterna och har gjort en längre tid, hur huden ser ut vet jag inte..
Jag vet bara att ägaren hade sagt att denne fick samma mat och vård som övriga hästar på stället.


finns det någonstans där man kan läsa på mer om ämnet?
Jag har ännu inte hittat de braiga sidorna på nätet verkar det som. :D
 
Sv: Kunniga på hovar, kika hit..

Någon form av metabolisk störning är det, kan vara näringsbrist, cirkulationsbrist, inflammerad läderhud i kronranden...mm

Se till att ge hästen optimala foderföhållanden, tät och bra hovvård samt möjlighet till rörelse. Kan vara bra att bada hovarna i vatten en stund varje dag under den torra årstiden.

Det kan ta lång tid, men går i allra högsta grad att åtgärda. Se det som ett symptom och inte ett primärt problem.

/Migo
 
Sv: Kunniga på hovar, kika hit..

tror oxå på näringsbrist och cirkulationsbrist, testa homeopatmedel kanske. Jag använder dunkar med fodertran finns att köpa på granng... som jag penslar hovarna med varje dag om det är väldigt torrt ute. Vattenbad först, låt hoven torka utvändigt och sedan pensla på fodertran...i och över hela hoven. Om barkhov eller inte vet ej, men att hitta en möjlig orsak och att behandla o förebygga verkar ju inte helt fel när man ser bilden.
 

Liknande trådar

Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 188
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: super
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 005
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
979
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp