Bukefalos 28 år!

Kurs gånger två!

Sv: Kurs gånger två!

Halfpass = diagonal sluta om jag inte är helt ute och surrar.

Stången hålls alltid på enhand och kapsonen på två händer.

Men för väpnarprovet TROR jag att du kan slippa stången om du vill, men jag kan ha fel. :p

Själv slapp jag att ha med mig pisken då min gamla märr var lite skärrad fortfarande över den (illa förflutet med piskar).

Egentligen skulle det väl stått de korrekta orden för det annars också. Tyvärr tror jag det heter olika på vissa språk. Tänker på versade, traver, traversal och renvers.


*Anropar Spider som väl är webmaster?*

Hur tusan lyckades du räkna ut det? :p
 
Sv: Kurs gånger två!

Aha, det var ett mystiskt ord, håller med om att det hade varit bättre om de riktiga orden stod där. Finns väl inga engelskspråkiga riddare..
Slippa stången vill jag ju inte :eek: Vilken tygelfattning är det då? Var ju ute nu och skulle prova men kom på att jag inte visste hur man skulle hålla :o

Hur tusan lyckades du räkna ut det?
Hehe, jag snokar runt så mycket jag bara kan i AR-världen, så jag vet ditt namn :D
 
Sv: Kurs gånger två!

Nja, men det finns ju riddare som bara kan tyska e.t.c. så engelska blev det naturliga valet för att göra det enkelt.

Tygelfattningen är alltid: enhand på stång och två hand på kapson. Vill du rida på annat kan du fråga om lov och komma med en bra förklaring så brukar det lösa sig...jag red t.ex. på högerhandsfattning på stången istället för vänsterhandsfattning eftersom jag har väldigt svårt att flytta vänster axel.

Just det...stången ska vara i höger hand. ;)


Hehe, jag snokar runt så mycket jag bara kan i AR-världen, så jag vet ditt namn

Jag är väl och rör en hel del i den världen antar jag. :o
 
Sv: Kurs gånger två!

Jo, att stången ska vara i höger hand vet jag. Men vart gör man av tyglarna, mellan vilka fingrar? Tycker det är konstigt att min tränare visade mig tvåhändigt! :devil: Kommer ju ta evigheter att lära om...

Ps när vi ändå har hemsidor uppe; kan du inte göra så att länkar (de man klickat på) kommer upp i ett annat fönster?:o :p
 
Sv: Kurs gånger två!

Det finns två alternativ. Det som anses vara mest korrekt är:

Enbart stång på en hand:
Utgår från vänster hand...vänstertygel under lillfingret och höger tygel mellan lillfinger och ringfinger. Sedan pekar tyglarna lät särade upp genom handen så du kan lägga tummen på dem.

I höger hand blir det tvärtom givetvis.

Själv har jag svårt för att rida på det sättet med understa tygeln under lillfingret, så jag har den så som man rider när man har kapson också (ett hack upp). :o


Stång och kapson:
Stångtyglarna flyttas upp ett hack, vänster kapsontygel hamnar underst (under lillfingret) och höger kapsontygel är i höger hand, så som man normalt håller en tygel.

Funkade den förklaringen?


Jag är lite standard freak...eller försöker vara och det är inte korrekt att koda så som du vill ha det. :p
Det finns dock säkert en korrekt lösningen på det...ska se om jag kan komma på det bara.
 
Sv: Kurs gånger två!

Joda, enhandsfattningen har jag koll på.
Isch, så mycket tyglar det blir i en hand! :p
Tränare visade: stångtygel mellan ring och lill, kapsontygel under lill.
Ska börja använda mig av detta nu och se vad han har att säga till sitt försvar nästa gång :devil:
Tack för förklaringen, funkade fint!
 
Sv: Kurs gånger två!

jag har fått lära mig att stången (all enhandsfattning) skall vara i VÄNSTER hand ? :confused: om det inte finns särskilt skäl som i ditt fall då.
har jag lärt mig fel!? *förtvivlad kaka*:o
 
Sv: Kurs gånger två!

Om du är vänsterhänt så kommer tygelfattningen i höger hand. Du ska ju anväda ditt vapen med den handen du har lättast för / mest styrka i.
 
Sv: Kurs gånger två!

Snurrade jag till det nu?

Jo stången ska alltid vara i vänster hand. Skrev jag annorlunda får jag be om ursäkt. Det jag la till om höger hand var mer "kuriosa".
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 064
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 188
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 700
Senast: cewe
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 975
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp