Kurs viltspår

MiniLi

Trådstartare
Vi vill gå viltspårskurs med vår RR, fick tips från instruktören på vår valpkurs om att gå hos spaniel-/retriverklubb. Har kollat SSRK Östergötland men de har inga planerade kurser på hemsidan.
Någon som vet vart man annars kan vända sig?

(Vi bor mellan Norrköping-Linköping)

Sv: Kurs viltspår

Kolla med jägarförbundet, de brukar ha. Annars finns det en hel del privata kurser. Googla så hittar du säkert en del.

Vi blev "avrådda" från privata kurser då han (vår kursledare på annan kurs) menade på att det inte är så säkert att det då blir rätt. Ska kolla jägarförbundet!

Jag har fått känslan att de flesta Viltspårkurser går tidigt om våren, i vart fall där jag bor har arrangörerna för mycket annat för sig längre fram på säsongen. Kan det stämma?
Olika lokala rasklubbar för jaktraser har ofta Viltspårkurser, kolla med dem, de tar oftast emot andra raser också!

Aha vi kanske är för sent ute..

Vilka raser kan det vara?

Har kollat spaniel/retriverklubben. Fler?
(är inte alls insatt i det här med jakthundar)

Kolla i stort sett alla lokalklubbar för jaktraser.
Kolla SSRKs underklubbar, FRK Östra är en och dom brukar ha bra kurser.

Vi blev "avrådda" från privata kurser då han (vår kursledare på annan kurs) menade på att det inte är så säkert att det då blir rätt. Ska kolla jägarförbundet!

Det kan ligga lite i det. Man får kolla upp vad det är för personer som har kursen.

På en helgkurs jag gick för några år sedan hade instruktörerna själva knappt har någon erfarenhet alls. Jag tror de gått en helgkurs, spårat lite själva och gått anlagsprovet med sina egna hundar.

Men det finns även kurser med väldigt duktiga instruktörer, några jag känner till är erfarna jägare och en av dem är även viltspårdomare.

i Hundsport som kom ut idag så fanns det en annons under radannonser (längst bak i tidningen) om en viltspårdomare som håller i kurser i 011 området - det är väl inte så långt från er?

Om du inte har hundsport kan jag PM:a dig numret.

Ah ja 011 är norrköping!
Vi fick inte hundsport idag, kanske kommer imorgon..

Tack för tipset!

Liknande trådar

Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
515
Senast: animalasia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 552
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 526
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka