Kusin Vitamin.

attempt

Trådstartare
Ger ni hästar vitaminer och mineraler på sommaren?
Vad för sådana i sånna fall och varför?
:smirk:

Sv: Kusin Vitamin.

ger samma men sen så har ju min aldrig heller gått på bete..

men han ska i sommar och då ska han få sitt arto-flex iaf (nödvändigt)

Selen är ett livsnödvändigt grundämne, som våra svenska marker oftast är väldigt fattigt på. Hästen får inte i sig tillräckligt (oftast) genom gräset därför bör man ge tillskott.
Hö innehåller knappt heller selen, så där får man se till att hästen får i sig antingen via kraftfodret, mineralerna eller om man inte behöver ge mineraler i övrigt - enbart selen.

Överdosering av selen kan dock vara skadligt!

En tjej i stallet har en burk selen för 360 kr (!) Och det står på att man ska ge 1 kryddmått en gång i veckan. stämmer det?

bara B-vitamin och tokosel. resten ska finnas i gräset

Tokosel ger man bara en ggr vecka, dock vet jag inte doseringen eller prsiet. Kan det vara det hon har?

Jag köper E-basic E-vitamin med selen på Granngården. Ger varje dag.

*kl*

Ja, varje dag, året om!
Just nu ger jag Kraffts pelleterade mineraler. Jättebra mineraler!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 172
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 140
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 014
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka