Kusliga filmer till höstrusket

The Conjuring och The Babadook har skrämt skiten ur mig, osäker på om de håller hela vägen men fyfan vad rädd jag var.

Rose Red av Stephen King ääälskar jag - även fast den är 4h lång. Vill minnas att den håller hela vägen. Inte jätteläskigt men det är en King så.. ändå läskig.

Säsong 1 av Stranger things och American Horror Story tycker jag är läskiga och bra. Resterande säsonger inte lika läskiga. Men säsong 2 och 3 av AHS är också väldigt bra! Mer obehagliga än läskiga.

Såg en fransk film för många år sen som hette Ils som jag tyckte höll ihop bra. Hush på Netflix likaså.
 
The Conjuring och The Babadook har skrämt skiten ur mig, osäker på om de håller hela vägen men fyfan vad rädd jag var.

Rose Red av Stephen King ääälskar jag - även fast den är 4h lång. Vill minnas att den håller hela vägen. Inte jätteläskigt men det är en King så.. ändå läskig.

Säsong 1 av Stranger things och American Horror Story tycker jag är läskiga och bra. Resterande säsonger inte lika läskiga. Men säsong 2 och 3 av AHS är också väldigt bra! Mer obehagliga än läskiga.

Såg en fransk film för många år sen som hette Ils som jag tyckte höll ihop bra. Hush på Netflix likaså.
Rose Red :love:
 
Åh! Crimson Peak :love: av Guillermo Del Toro. Jag gillade den jättemycket och läskig på samma sätt som jag tycker Pans labyrint är läskig :D
 
Om man kan tänka sig asiatisk övernaturlig skräck har jag några tips:
Muoi: The legend of a portrait
The Wailing
White: The melody of the curse
The Cat
Ghastly (2011)
Koreanska versionen av A Tale Of Two Sisters

Kan man tänka sig något lite kusligt men vackert är Hansel and Gretel kanske intressant.

Inte övernaturligt men otäckt:
I saw the devil
The Chaser

Och den här, en zombie-apokalyps som håller hela vägen:
 
Kanske inte alls passar här men jag tog mod till mig (vs att åka själv o slippa umgås haha) o frågade några nya vänner om de ville joina på Quick på söndag på bio och det ville de! Det är min typ av höstruskfilm (tror jag iaf, det verkar så 😁)!
 
Åh vad jag håller med. Min favorit har länge varit Besökarna.

"Menar du att ni kan se dem röra sig, runt . . I rummet?"

Seriöst, scenen med Johannes Brost ande på kvinnans sängkant som sakta fadear ut gav mig mardrömmar som liten.
36820

Jag ser extremt mycket skräckfilm, över hundra stycken i år men tycker verkligen att det är få som inte blir billiga och tappar det helt i slutet. Men Hereditary är en film som jag absolut tycker att man ska se om man gillar skräckfilm.
 
"Menar du att ni kan se dem röra sig, runt . . I rummet?"

Seriöst, scenen med Johannes Brost ande på kvinnans sängkant som sakta fadear ut gav mig mardrömmar som liten. Visa bifogad fil 36820

Jag ser extremt mycket skräckfilm, över hundra stycken i år men tycker verkligen att det är få som inte blir billiga och tappar det helt i slutet. Men Hereditary är en film som jag absolut tycker att man ska se om man gillar skräckfilm.

Jag tyckte öppna vindsdörren var skitläskigt! För att inte säga stegen när Kjell (minns inte vad han heter i filmen) och barnen är i sovrummet (då när Johannes sitter på sängkanten) och han måste få igen dörren 😱
 
Jag tyckte öppna vindsdörren var skitläskigt! För att inte säga stegen när Kjell (minns inte vad han heter i filmen) och barnen är i sovrummet (då när Johannes sitter på sängkanten) och han måste få igen dörren 😱

Jag tror han heter Frank i filmen, det var åratal sedan jag såg den. Den är ju rätt kliché och monstret löjeväckande, de borde inte visat det överhuvudtaget - men visst har den sina stunder!
36821
 
Jag tror han heter Frank i filmen, det var åratal sedan jag såg den. Den är ju rätt kliché och monstret löjeväckande, de borde inte visat det överhuvudtaget - men visst har den sina stunder! Visa bifogad fil 36821

Jag är mer för spöken, steg och den biten än dagens monster, blod och splatter. Därför slår den, trots sin höga ålder, fortfarande många nya.
Såg The Nun på bio, musiken/ljudet när nunnan kommer i gångarna är bland det värsta jag varit med om, så jäkla läskigt! Men så ska man blanda in massa blod och spektakulära dödsfall...
 
Jag är mer för spöken, steg och den biten än dagens monster, blod och splatter. Därför slår den, trots sin höga ålder, fortfarande många nya.
Såg The Nun på bio, musiken/ljudet när nunnan kommer i gångarna är bland det värsta jag varit med om, så jäkla läskigt! Men så ska man blanda in massa blod och spektakulära dödsfall...

Håller med, jag såg 40 minuter av The Nun och stängde sen av för att de var så dålig. En stor besvikelse (liksom Annabelle) då The Conjuring ändå är rätt hyffsad.

Inte specifikt till @MissFideli utan genrellt nu då: Del av problemet med dåliga skräckfilmer är att de som gör dem har ingen känsla för att skapa en stämning utan det är full volym, på med alla ljuseffekter och så bara mosar vi på med jump-scares från start till halvtaskigt slut. Lite som en dålig, ouppmärksam älskare. Och vadå, måste man ens ha en story? Kan man inte bara ta en läskig plats, ett läskigt monster/antikrist/demon, och sedan servera fram alla olyckliga och totalt schabloniserade offer?
The Ritual är ett bra exempel, man tog bort de tre karaktärer från boken som gav någon slags sammanhang och valde istället att gå på många fler grafiska scener i tron om att det skulle göra filmen otäck, någon slags "mer monster=mer skräck" ideologi tror jag?

Helt orelaterat kom jag på en brittisk skräckfilm jag gillar mycket - The Caller (den från 2011) En kvinna flyttar in i en ny lägenhet och hittar en pittoresk gammal telefon hon stället fram, och det dröjer inte länge innan hon blir uppringd av en kvinna. Långsamt börjar man ana att någonting är väldigt fel med hela situationen.
 
Jag rabblar upp några av mina favoriter :D

Blair witch projekt
Exorcisten
The silence of the lambs
Seven
The sixth sense
The shining
The Others :heart
Shutter Island
The ring
Godnight mommy
Sinister
Split :up:
 
Serier är bara The haunting of the hill house som berört mig.
American horror story är så mycket weird sex/snusk i att det förstör för min del
 
Fast hur gamla menar ni med ”dagens” ? Tidernas splatterfilm gjordes redan 1992 av Peter Jackson (sedermera mer känd för annat än gräsklippare som genererar blodskvätt).

Jag tycker att många av dagens skräckfilmer är allt annat än splatter (typ 2018+)
O andra sidan är ju den typen en egen genre, som aldrig utgett sig för att vara "seriös" skräckfilm.
Gillar splatterfilm men de är ju sällan läskiga, bara just mycket splatter och gore.
Bad Taste kom ju redan 87, sjukt att samma man kunde göra mästerverket LOTR sen.
 
O andra sidan är ju den typen en egen genre, som aldrig utgett sig för att vara "seriös" skräckfilm.
Gillar splatterfilm men de är ju sällan läskiga, bara just mycket splatter och gore.
Bad Taste kom ju redan 87, sjukt att samma man kunde göra mästerverket LOTR sen.

Missade 5 år med andra ord...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp