Bukefalos 28 år!

Kvällsmat och kvällsaktivitet

Silver Girl

Trådstartare
En litet fråga från en ny hundägare. Hur gör ni med kvällsmat när ni har någon aktivitet på kvällen?
Just nu ger jag mat vid ca sju både morgon och kväll men i januari kommer vi börja en kurs mellan sex och åtta och jag funderar nu på om det är bäst att ge maten direkt vi kommer hem efter jobb/dagis vilket blir vid fem eller vänta tills efter vilket då inte blir förrän framåt halv nio.
Hur tänker ni?
 
En litet fråga från en ny hundägare. Hur gör ni med kvällsmat när ni har någon aktivitet på kvällen?
Just nu ger jag mat vid ca sju både morgon och kväll men i januari kommer vi börja en kurs mellan sex och åtta och jag funderar nu på om det är bäst att ge maten direkt vi kommer hem efter jobb/dagis vilket blir vid fem eller vänta tills efter vilket då inte blir förrän framåt halv nio.
Hur tänker ni?
Absolut senare. Jag har medvetet lagt kvällsmålet sent just för att det inte ska störa aktiviteter. Sen försöker jag att inte hålla exakta tider heller. Hunden dör inte av att få middag sent. Hunden dör inte av att fasta ibland heller. Tvärtom.
 
Mina hundar äter fyra gånger om dagen då den ena får kräkningar och ont annars.
I ditt fall hade jag därför gett en näve när jag kommer hem innan aktiviteten och sen resten när vi kommit hem på kvällen.
 
En litet fråga från en ny hundägare. Hur gör ni med kvällsmat när ni har någon aktivitet på kvällen?
Just nu ger jag mat vid ca sju både morgon och kväll men i januari kommer vi börja en kurs mellan sex och åtta och jag funderar nu på om det är bäst att ge maten direkt vi kommer hem efter jobb/dagis vilket blir vid fem eller vänta tills efter vilket då inte blir förrän framåt halv nio.
Hur tänker ni?

Efter :)

Så hunden inte är mätt och omotiverad på träningsgodiset (beroende på ras) och så tänker jag även att jag inte vill att hunden ska träna fysiskt med mat i magen.

Jag ger mina innan läggdags av den anledningen. Ibland får dom något under dagen också, ibland inte.
 
Efter om du har en sån hund som gluffsar i sig direkt=)

Mina har fri tillgång och äter främst sena kvällar och på natten:)
 
Innan för min del, mina hundar blir crazy när de är hungriga och äta träningsgodis gör de gärna ändå.

Men hade jag haft en mer svårmotiverad hund hade jag väntat. Däremot är jag inte så knusslig med att de ska smälta maten, om det inte är hård ansträngning. Fast hade jag gett torrisar hade jag nog varit mer försiktig.
 
En litet fråga från en ny hundägare. Hur gör ni med kvällsmat när ni har någon aktivitet på kvällen?
Just nu ger jag mat vid ca sju både morgon och kväll men i januari kommer vi börja en kurs mellan sex och åtta och jag funderar nu på om det är bäst att ge maten direkt vi kommer hem efter jobb/dagis vilket blir vid fem eller vänta tills efter vilket då inte blir förrän framåt halv nio.
Hur tänker ni?
Jag brukar ge mat under träningen (ofta "blandat" med annat godis) och så får han resten när vi avslutat. Ingen middag innan alltså!
 
Beror lite på vad det är för aktivitet, fysiskt krävande eller mentalt, också på hunden, om den är beredd att jobba för sin vanliga mat istället för särskilt träningsgodis. Mina är lättbelönade så ibland kan jag ta med maten och belöna med den på träningen (ger torrfoder). Då kan jag ju vara mer generös under träningen än om hunden också skulle få full matportion när vi kom hem. Pröva och se vad som passar dig och din hund bäst, så att ni får ut något bra av träningen. Men för många är det nog till fördel om hunden är lite hungrig och intresserad av belöningen när den är på kursen.
 
Jag ger alltid efter. Det är svårare att motivera en mätt hund med godis. Det gäller både när vi tränar lydnad/rally och weight pulling.
 
Efter eller inte alls. Beror på hur mycket godis det går åt.
Min träningsgrupp i lydnad är mellan kl 19-21. Eftersom jag de tillfällena alltid har extra gott godis (köttbullar) så brukar det inte bli någon middag alls.
 
Hungrig hund på träning! :up:

Monster har fri tillgång på mat, men dagar när det är träning på kvällen plockar jag undan skålen långt innan.
 
Mina är alltid hungriga och säljer sin själ för godis, så jag hade lätt kunnat ge maten någon timme före (om det inte är fysisk träning). Dock äter mina tre gånger om dagen, så i praktiken hade jag gett maten efter.
 
Tack för alla svar, lutar definitivt åt att jag ger maten efter och kanske en mindre giva än vanligt. Att belöna med middagen fungerar inte så bra då jag ger färskfoder och det blir för kladdigt och opraktiskt.
 
En litet fråga från en ny hundägare. Hur gör ni med kvällsmat när ni har någon aktivitet på kvällen?
Just nu ger jag mat vid ca sju både morgon och kväll men i januari kommer vi börja en kurs mellan sex och åtta och jag funderar nu på om det är bäst att ge maten direkt vi kommer hem efter jobb/dagis vilket blir vid fem eller vänta tills efter vilket då inte blir förrän framåt halv nio.
Hur tänker ni?

Mina får kvällsmaten när vi kommer hem efter sista kvällsaktiviteten. Det kan vara allt mellan 18 och 23. Då jag i princip bara använder godis i spåret och aldrig vid annan träning finns ingen anledning att ge mindre giva.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: iNTOHiMO
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 012
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 636
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp