Kvällsrutiner för förskolebarn (utbruten från Vad gör vi? del 2 - Kids Edition)

Nyfiken fråga till er i tråden, hur mycket jobbar ni? Min börjar på förskola i november och att hämta innan 17 känns omöjligt? Jobbar 8-17 ofta med 1h pendling enkel väg och bävar inför att behöva gå upp ÄNNU tidigare (går upp 06:30 i dagsläget) för att kunna hämta innan 18 🥲
Jag jobbar 85%, jobbar 8.30-15 tre dagar i veckan och 8-16.30 två dagar. Min sambo jobbar heltid men har möjlighet att sluta tidigare två dagar i veckan och jobba ikapp på kvällar eller andra dagar. Jag jobbar 15 minuter från förskolan så det underlättar ju. Min sambo har längre resväg men jobbar hemifrån de dagar han ska hämta.
 
Min man har gått ner till 75% och jag till 87,5%. Tanken är att dottern ska gå upp lite i tid månaderna som kommer och att vi ska klättra oss upp till heltid igen. Vi har båda flex och kommer fortsätta med att en hämtar och en lämnar. Den som lämnar på morgonen jobbar då sent på eftermiddagen för att kompensera för den sena morgonen. Tror det kommer funka bra för oss :).
Smart att den som hämtar inte lämnar faktiskt! Vi hämtar och lämnar samma dag pga tänkt att man då får några hela dagar på jobbet istället men detta ska vi överväga, då kan man ju sitta kvar istället så varje dag går jämnt ut.
 
Mitt inlägg blev kvar i förra tråden men svarar ändå :D

Både jag och min man jobbar heltid. Men vi har flexibla jobb med förtroendetid, stor möjlighet att styra våra tider själva och möjlighet att jobba en hel del hemifrån (då tar det 3 minuter att cykla för att hämta). Vi jobbar även då och då kvällstid hemma när barnen somnat.

Utan dessa förutsättningar skulle vi aldrig få ihop att jobba heltid och att barnen går 8-16 på förskola/fritids.
Flyttat nu! :D
 
Jag har en 1,5-åring och hämtar vid 16. Vi brukar leka lite ute en stund när vi kommer hem, sen går vi in och äter middag runt 17-17.30. Ibland går vi ut en sväng till efter middagen eller så blir det lek och/eller bokläsning inomhus. Kvällsmacka/gröt runt 18.30-19 och sen tandborstning, blöjbyte och pyjamas på och lägger oss i sängen och läser bok nånstans mellan 19-19.30. Han somnar i regel senast 20, beror på hur trött han är hur fort det går.
Behövs dusch eller bad görs det oftast efter middagen.
 
Nyfiken fråga till er i tråden, hur mycket jobbar ni? Min börjar på förskola i november och att hämta innan 17 känns omöjligt? Jobbar 8-17 ofta med 1h pendling enkel väg och bävar inför att behöva gå upp ÄNNU tidigare (går upp 06:30 i dagsläget) för att kunna hämta innan 18 🥲
Vi jobbar båda heltid med flextid, den ena hämtar och den andra lämnar. Båda har ca 20 min cykel till jobb och vi bor nära förskolan, har möjlighet att jobba hemifrån också.

Edit: 8-17 då har ni en hel timmes lunch? Vi kör 30 min lunch, då är arbetstiden 8-16:30 och så flexar vi så den ena börjar 7 och den andra 8-8:30 beroende på hur fort morgonen och lämningen går.
 
När vi jobbar

Hämtar 17-17.30, hemma 15 min senare

Barnen leker eller ser på skärm (de är jätte trötta så vill de så får de) medan vi gör mat, brukar ofta ätit kl 18

Börjar göra lilla (2,5år) klar för sängen 18.30
Stora (snart 6år) går och lägger sig en timme senare.

Därför jag är ledig oftast 2 dagar i veckan för man hinner knappt se de annars under veckorna. (Önskade sluta tidigare 4/5 dagar istället men fick ej för arbetsgivaren så blev två helt lediga dagar istället)
 
Vi har inte jättefasta rutiner då aktiviteterna på em/kvällarna kan se lite olika ut efter väder, årstid, ork osv.

Men vi hämtar kl 15 på förskolan. Oftast gör vi då något ärende på stan, leker i lekpark, leker hemma eller träffar några kompisar. Vi äter middag runt 17-.17.30 (oftast den andra föräldern som inte hämtar och är med barnet som lagar maten så den är typ färdig när man kommer hem). Efter maten blir det lite lugnare lek, läsa böcker, bada eller liknande. Sen gör vi oss i ordning för sängen genom tandborstning, på med pyjamas, läsa bok i sängen, prata igenom dagen och sen godnatt runt 19.30 ☺️
 
Smart att den som hämtar inte lämnar faktiskt! Vi hämtar och lämnar samma dag pga tänkt att man då får några hela dagar på jobbet istället men detta ska vi överväga, då kan man ju sitta kvar istället så varje dag går jämnt ut.
Ja, vi tycker det funkar bra! Jag har en dag som jag både hämtar och lämnar nu faktiskt och den dagen blir ju ruggigt kort och stressig. Så jag tycker helt klart att det är bättre att dela upp det så som vi gör de andra dagarna.
 
Nyfiken fråga till er i tråden, hur mycket jobbar ni? Min börjar på förskola i november och att hämta innan 17 känns omöjligt? Jobbar 8-17 ofta med 1h pendling enkel väg och bävar inför att behöva gå upp ÄNNU tidigare (går upp 06:30 i dagsläget) för att kunna hämta innan 18 🥲
Jobbar heltid och jag går upp 05. Är på jobbet 06.30.
Mannen lämnar innan frukost på dagis (07.15 typ, annars får man lämna vid åtta och det blir för sent tycker vi, då är han också hemma vid 18 på kvällen) och jag hämtar. Försöker sluta 15-15.30 och har 30 min restid (bero både på trafiken).
 
Nyfiken fråga till er i tråden, hur mycket jobbar ni? Min börjar på förskola i november och att hämta innan 17 känns omöjligt? Jobbar 8-17 ofta med 1h pendling enkel väg och bävar inför att behöva gå upp ÄNNU tidigare (går upp 06:30 i dagsläget) för att kunna hämta innan 18 🥲

Jag jobbar 90,6 procent.
Full arbetstid varann vecka när jag är barnledig och barnveckor jobbar jag oftast 07.48 till 14.30 mån,tis,onsdag och fredag samt 07.48 till 16.15 på tordagar (är på kontoret i grannstaden denna dag).
 
Vi hämtar 15 och brukar stanna ute och leka fram till ca 16.30. Sedan hem och laga middag, vi äter någon gång efter 17. Vid 18 blir det bad, borsta tänder, smörja in och gå upp till sovrummet vid 18.30. Läser böcker, sjunger eller lyssnar på spellista med godnattvisor och släcker lampan vid 19 :)
 
Nyfiken fråga till er i tråden, hur mycket jobbar ni? Min börjar på förskola i november och att hämta innan 17 känns omöjligt? Jobbar 8-17 ofta med 1h pendling enkel väg och bävar inför att behöva gå upp ÄNNU tidigare (går upp 06:30 i dagsläget) för att kunna hämta innan 18 🥲

Vi är föräldralediga med småsyskon fram till hösten 2024, så just nu enbart en i arbete i taget.
 
Tack för alla svar! Det känns onekligen som en utmaning att få heltidsjobb att fungera med förskola (vi kommer dessutom ha en förskola en bit bort från där vi bor pga. Enda förskolan med specifik språkprofil) 😅 Enda "hållbara" lösningen blir nog att knappt ta rast och att den ena lämnar och den andra hämtar med pendlingen jag har idag, alternativt gå ner i tid. Tack för att ni delar med er.
 
Nyfiken fråga till er i tråden, hur mycket jobbar ni? Min börjar på förskola i november och att hämta innan 17 känns omöjligt? Jobbar 8-17 ofta med 1h pendling enkel väg och bävar inför att behöva gå upp ÄNNU tidigare (går upp 06:30 i dagsläget) för att kunna hämta innan 18 🥲
Jobbar drygt 50%, varav en heldag är varannan helg. Vardagar jobbar jag 8-13 två dagar och 8-14.30 en dag. Ca 20 min pendling.
Går upp 6.10, åker hemifrån vid 7 för att lämna dom 7.15-7.25.
 
Vi jobbade heltid och hade samma arbetstider och inte möjlighet till att dela på hämta/lämna.
Ja klart att ni också finns jag delade bara det jag sett :)
Men då blir det ju ofrånkomligt 9 h minst på förskolan för barnet, om man inte har kortare dagar som heltid och noll restid någonstans.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 328
Senast: turbofling
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 285
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 233
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp