Löss (utbruten från Vad gör vi? del 2 - Kids Edition)

turbofling

Trådstartare
Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom.
Under tva perioder i sommar har jag inte hittat ngr pa ngn i 1-2 veckor och vi trodde att dom var borta men icke.
Idag sag ena dottern ngt som kröp pa lillasyster sa fram med kammen igen. Hittade inte den krypade pa lillasyster men pa tva andra barn. Har provat olika typer av kammar som vi använder varje dag, tva olika typer av shampon men inget verkar hjälpa. Vet inte hur manga hundra € jag köpt lusshampo för. Pappans ide att raka av haret pa alla uppskattades inte av barnen.

Imorgon börjar förskola och skola igen, maste kolla upp om förskolebarnen ens far komma.
 
Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom.
Under tva perioder i sommar har jag inte hittat ngr pa ngn i 1-2 veckor och vi trodde att dom var borta men icke.
Idag sag ena dottern ngt som kröp pa lillasyster sa fram med kammen igen. Hittade inte den krypade pa lillasyster men pa tva andra barn. Har provat olika typer av kammar som vi använder varje dag, tva olika typer av shampon men inget verkar hjälpa. Vet inte hur manga hundra € jag köpt lusshampo för. Pappans ide att raka av haret pa alla uppskattades inte av barnen.

Imorgon börjar förskola och skola igen, maste kolla upp om förskolebarnen ens far komma.
Det jag vet kan fungera i extrema fall är att färga håret, det dödar löss och ägg. Sen är det frågan om varför det går runt, lekar de med någon som inte behandlar?

No-knit kammen tyckte jag var bra (tar ägg också) men även en elektrisk. Kammade varje dag direkt efter skolan för att försöka att de inte drog hem.

Lycka till❤️
 
Det jag vet kan fungera i extrema fall är att färga håret, det dödar löss och ägg. Sen är det frågan om varför det går runt, lekar de med någon som inte behandlar?

No-knit kammen tyckte jag var bra (tar ägg också) men även en elektrisk. Kammade varje dag direkt efter skolan för att försöka att de inte drog hem.

Lycka till❤️
Under sommaren har dom träffat väldigt få andra, och dom barnen är kammade/behandlade.

Här beställt en elektrisk kam nu så får vi se hur det fungerar.

Första omgången, ibörjan av sommaren hade vi hela familjen. Sonen och pappa med kort hår har inte haft mer sen dess. Jag ngn enstaka men sen jag färgade håret har jag faktiskt inte haft ngn alls.

Annars har det gått runt mellan mina fyra döttrar. Två har tunnare hår men dom två äldsta har långt och väldigt tjockt hår och det var dom som hade nu igen. Förutom första omgången har det bara varit enstaka, max 2-3 löss/knetter på varje huvud. Färgar ogärna håret på barnen, framförallt inte de minsta men på dom två äldre kan det kanske vara ett alternativ, går ju att välja en färg lik deras vanliga.
 
Under sommaren har dom träffat väldigt få andra, och dom barnen är kammade/behandlade.

Här beställt en elektrisk kam nu så får vi se hur det fungerar.

Första omgången, ibörjan av sommaren hade vi hela familjen. Sonen och pappa med kort hår har inte haft mer sen dess. Jag ngn enstaka men sen jag färgade håret har jag faktiskt inte haft ngn alls.

Annars har det gått runt mellan mina fyra döttrar. Två har tunnare hår men dom två äldsta har långt och väldigt tjockt hår och det var dom som hade nu igen. Förutom första omgången har det bara varit enstaka, max 2-3 löss/knetter på varje huvud. Färgar ogärna håret på barnen, framförallt inte de minsta men på dom två äldre kan det kanske vara ett alternativ, går ju att välja en färg lik deras vanliga.
Förstår att det tar emot att färga! Är inte det första alternativet man vill ta till, men är en utväg som är bättre än att raka i alla fall. Och som du säger, det går att välja en hårfärg som är lik den egna!
Hoppas den elektriska hjälper, är inget kul när de inte går bort
 
Under sommaren har dom träffat väldigt få andra, och dom barnen är kammade/behandlade.

Här beställt en elektrisk kam nu så får vi se hur det fungerar.

Första omgången, ibörjan av sommaren hade vi hela familjen. Sonen och pappa med kort hår har inte haft mer sen dess. Jag ngn enstaka men sen jag färgade håret har jag faktiskt inte haft ngn alls.

Annars har det gått runt mellan mina fyra döttrar. Två har tunnare hår men dom två äldsta har långt och väldigt tjockt hår och det var dom som hade nu igen. Förutom första omgången har det bara varit enstaka, max 2-3 löss/knetter på varje huvud. Färgar ogärna håret på barnen, framförallt inte de minsta men på dom två äldre kan det kanske vara ett alternativ, går ju att välja en färg lik deras vanliga.
Jag skulle rekommendera olja framför att färga, dränker lössen om man har i det några timmar och är lite snällare mot hud/hår.

Lössen börjar väl bli resistenta mot de lusschampon som finns, så kam och olja är nog mer effektivt.
 
Jag skulle rekommendera olja framför att färga, dränker lössen om man har i det några timmar och är lite snällare mot hud/hår.

Lössen börjar väl bli resistenta mot de lusschampon som finns, så kam och olja är nog mer effektivt.

Vanlig olja, typ rapsolja?

Det senaste lussmedlet vi hade var som en olja, men skummande som ett shampo när vi tvättade ur det.
 
Värt att prova om det dyker upp ngr fler, väldigt mkt billigare än lussmedel ocksa.
Hur länge ska man lata det sitta i?
Har för mig att det var minst fyra timmar, så det tar ju ett tag. Helst om man kan låta det sitta i över natten (skydda kudden med nåt). Duschmössa under tiden är ett alternativ för att undvika att det droppar/kladdar på annat.
Sen tar ju inte det ägg, så man behöver ju upprepa det.

Men effektivt, miljövänligt och bidrar inte till någon resistens. :)
 
Åh stackare
Vi har haft en omgång löss men då behövdes bara en vanlig behandling + kam så var vi kvitt.
Har inget tips, ville bara uttrycka mina sympatier i eländet.
 
Åh stackare
Vi har haft en omgång löss men då behövdes bara en vanlig behandling + kam så var vi kvitt.
Har inget tips, ville bara uttrycka mina sympatier i eländet.
Tack.
Inte hittat ngr fler sen söndags så jag hoppas att dom är borta nu.
Har ju ändå haft tur att vi klarat oss i 12år (12 år sen äldsta började förskolan) men typiskt att vi ska få så envisa när dom väl kom till oss. Men jag kommer nog inte vara lika lugn när lapparna om löss från förskola /skola kommer i fortsättningen.
 
Jag skulle rekommendera olja framför att färga, dränker lössen om man har i det några timmar och är lite snällare mot hud/hår.

Lössen börjar väl bli resistenta mot de lusschampon som finns, så kam och olja är nog mer effektivt.

Har för mig att det var minst fyra timmar, så det tar ju ett tag. Helst om man kan låta det sitta i över natten (skydda kudden med nåt). Duschmössa under tiden är ett alternativ för att undvika att det droppar/kladdar på annat.
Sen tar ju inte det ägg, så man behöver ju upprepa det.

Men effektivt, miljövänligt och bidrar inte till någon resistens. :)

Fast vadå, de vanliga lusschampona som finns att köpa receptfritt behandlar ju lössen mekaniskt? Man dränker den och kammar, precis som med olja. Det är inte de medlen som lössen utvecklar resistens mot.

Fyra timmar med olja i håret på en treåring låter…stökigt :D Men billigare blir det ju!
 
Jag fick tipset om att droppa tea tree olja i schampo och balsam flaskorna da lossen inte gillar det. Fungerade super for dottern.
Det brukar ocksa bli battre nar barnen blir aldre och borjar ha produkter som skum, gele eller harspray i haret.
Hoppas ni far ordning pa elandet snart.
 
Vanlig olja, typ rapsolja?

Det senaste lussmedlet vi hade var som en olja, men skummande som ett shampo när vi tvättade ur det.
Här i sverige är rekommendationen att använda silikon-olja (dimetikon, eller möjligen simetikon, heter den verksamma substansen). Den kväver lössen och de ska inte kunna bli resistenta mot den. Sen gör man om proceduren efter 9-10 dagar. (oavsett om det står på förpackningen att det inte ska behövas, bara för att vara säker...)
Och blir man inte av med dem ändå finns plan B - Tenutex - som är jobbigare att använda och där det faktiskt finns risk för resistensutveckling, därav att man bara använder den i nödfall...

Fast jag hoppas att ni har lyckats bli av med dem nu.
 
Här i sverige är rekommendationen att använda silikon-olja (dimetikon, eller möjligen simetikon, heter den verksamma substansen). Den kväver lössen och de ska inte kunna bli resistenta mot den. Sen gör man om proceduren efter 9-10 dagar. (oavsett om det står på förpackningen att det inte ska behövas, bara för att vara säker...)
Och blir man inte av med dem ändå finns plan B - Tenutex - som är jobbigare att använda och där det faktiskt finns risk för resistensutveckling, därav att man bara använder den i nödfall...

Fast jag hoppas att ni har lyckats bli av med dem nu.
Vi fick en omgång till på fyra av barnen och köpte då ett medel som verkar vara det som rekommenderas i Sverige (har inte namnet i huvudet nu).
Dag 8 nu efter första behandlingen och har inte hittat någon mer luss eller ägg. Hoppas dom är borta helt nu (men behandlar en gång till i helgen).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan). Vi hämtar vid 16 tiden (förutom...
2
Svar
37
· Visningar
1 774
Senast: Krålus
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 802
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Jag har en "hast tjej" som kommer upp en gang i veckan (ibland mer nar hon vill) och hjalper mig med stall etc. (long story men jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 946
Senast: moholmarabs
·
Övr. Barn Jag ar gravid i v.23 med tvillingar. Har haft 2 hastar de senaste 6 aren och inser ju att jag maste salja en innan bebisarna kommer...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 156
Senast: Aliina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp