Bukefalos 28 år!

Kvala till lätt för ponny

A

amandatuffe

Vad är det som krävs för att starta lätt fälttävlan för ponny kat.1?
Finns nu två deb. P70 och P80? P90 är lätt om jag förstått rätt.
Om jag ska kvala till P90 krävs inte bara hoppkvalen utan du måste ha ett visst resultat på debutant också, räknas det med P70? Och vad är det för resultat du måste ha och hur många gånger ska du ha det resultatet?
Blir inte klok på TR...:confused:
 
Sv: Kvala till lätt för ponny

Utöver hopp-kvalen krävs två godkända kval (= minst 50% i dressyren, max 12 fel på hinder i banhoppning, inga hinderfel i terrängen och max 60 sek tidsfel) i P70 eller P80 innevarande och/eller föregående kalenderår.

Kat I ponny får gå direkt ut i P80 om man vill (står inte i TR utan på SvRF:s hemsida)

Debutant och lätt finns inte längre, därför är det ointressant att spekulera i vad som är vad, men jag skulle nog räkna med att den tekninska svårigheten i P80 överstiger vad som tidigare kallades debutant, med t.ex nerhopp i vatten :angel:
 
Sv: Kvala till lätt för ponny

Har du någon länk till uppgiften att Kat I-ponny får gå direkt ut i P80, utan annat kval än hoppkval? Kikade lite på förbundets hemsida men hittade inget.

Passar också på att ställa en fråga som delvis är anknuten till denna, delvis till Lag-SM-tråden jag nyss skapat.
Lag-SM går i P80, en klass som enligt dig ska vara fri att starta i för Kat I-ponny. I infon om Lag-SM på både förbundets och Dagstorps respektive hemsidor står det följande:
Alla deltagarna skall vara kvalificerade att rida P 80-klass.

Två (2) P 70-klass med 0 hinderfel i terrängen, max 75 straff i dressyren och ej fler än 16 hinderfel i banhoppningsprovet.

Innebär det då att det är ett kval för själva Lag-SM vilket alla ponnyer, även Kat I, måste genomföra?
Eller är Kat I-ponnyer automatiskt "kvalificerade" enbart pga att de tillhör Kat I?

Lite luddigt, men jag hoppas att du förstår hur jag tänker :laugh:
 
Sv: Kvala till lätt för ponny

De har lagt till det där om kvalet för kat I efter att de uppmärksammats (bl.a av mig) att det med tillägget om att kat I får gå P80 direkt kan man starta SM utan att nånsin ridit fälttävlan...

Facinerande att man inte lyckats få bort det där med 16 hinderfel i hoppningen :angel: visar tydligt att den ena handen inte vet vad den andra gör :angel: med 16 hinderfel i hoppningen får du ju inte fortsätta till terrängen.....

Var förtydligandet står vet jag inte, men det måste ju vara nånstans på fälttävlanssidorna, kom ut i april tror jag.
 
Sv: Kvala till lätt för ponny

Okej, klokt att lägga till det kvalet även om det kanske skulle markeras tydligare att det gäller samtliga ponnyer, oavsett kategori.

Gällande hoppfelen är det en riktig blunder, varför inte bara kopiera TR-texten om godkänt kval? :confused:

Ska kika vidare på hemsidan då.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
670
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 572
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 845
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp