Kvalité på ridbyxor

Sv: Kvalité på ridbyxor

Jag har 10 par men byter mellan en 3-4 stycken och tvättar dem inte så ofta. Varje par kanske blir tvättade en gång i kvartalet.

Läste igenom den här tråden och tänkte vad är det för fel på mig? Jag sliter ut ett par ridbyxor om året ungefär. De i "jeanstyg" går sönder ännu snabbare. Har både dyrare från Kingsland, Pikeur etc och billigare från Horze. Jag har dock bara ett par ridbyxor åt gången (färgade, vita har jag såklart fler) och de används och tvättas därefter (mellan en och två gånger i veckan). Kanske inte så konstigt att de slits snabbare än era!

Och förresten, mina slits alltid ut i rumpan. Nöter och nöter på tyger tills det tillslut går hål.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Midjan är väl ändå någorlunda... eh, normal kanske. Hög midja.
Jag har velat ha Jodphurridbyor i flera år men gett upp hoppet. Det är inte helt viktigt ändå men visst vore det trevligt att ha ett par.

Senaste paret ridbyxor är det 44 på men jag har provat de som vart 40 som jag kunnat ha så det vette tusan :D
Men där i kring iaf.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Om du kan ha 44 så tipsar jag om reakorgar på mässor. Då kan du göra superfynd på ffa Cavallo och Eurostar!
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Blev tvingad av sambon att slänga mina älsklingsridbyxor för några månader sedan. Köpta på GBG mässan i Börjes monter, fick två par helskodda byxor för typ 350kr. Det ena paret har varit underbara! Underbart tyg, helskodda ända ner till benslutet, dvs inga skarvar på halva vaden, gubbfickor (som jag älskar på ridbyxor!). Tyvärr har de utgått ur sortimentet, märket fanns inte att hitta någonstans trots ivrigt googlande :arghh:
Men på slutet var de mer eller mindre genomskinliga i sätet, hål i knäna och allmänt slitna efter mycket användande!
Jag har lite olika märken, en del köpta nya andra billiga begagnade på annonssidor.

Jag brukar också ha svårt att hitta ridbyxor som passar min kroppsform, så det blir de som passar och som plånboken godkänner;)

Har Pikeur till tävling som har hängt med i typ 12-15 år;)
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Jag har endast lite dyrare märken,(spooks,animo,kingsland). Jag har väl inte problemet att jag sliter ut tyget eller så men antingen blir färgen dassig eller så nopprar sig byxorna eller något annat.

Kingsland passar bäst min kroppsform men kvaliten är väl sådär om jag är ärlig.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

KL

Det verkar vara flera som varit med om att ridbyxor gått sönder vid första användningen. Ni är medvetna om att det bara är att gå tillbaka till affären och få nya?

Har bara en gång varit med om ett par ridbyxor som gick isönder, ett par i jeans från hööks. En söm till skoningen gick isönder vid tredje användningen, men det var bara att gå till affären och få ett par nya.
Saker och ting skall hålla till det dom är sålda till, tex rida i ridbyxor, annars är det bara att reklamera.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

KL

Det verkar vara flera som varit med om att ridbyxor gått sönder vid första användningen. Ni är medvetna om att det bara är att gå tillbaka till affären och få nya?

Har bara en gång varit med om ett par ridbyxor som gick isönder, ett par i jeans från hööks. En söm till skoningen gick isönder vid tredje användningen, men det var bara att gå till affären och få ett par nya.
Saker och ting skall hålla till det dom är sålda till, tex rida i ridbyxor, annars är det bara att reklamera.

Fortsätter på ditt Hööks exempel.

Problemet är att det för många inte bara är att byta, jag tex har 10 mil till närmaste Hööks butik och jag åker ju inte 20 mil t.o.r för att reklamera ett par byxor för 700 spänn, det finns liksom ingen ekonomi i det.
Visst man kan skicka men mina erfarenheter är att Hööks (oavsett butik eller postorder) är sjukt osmidiga att ha att göra med när det gäller reklamationer och många orkar inte krånglet då.

Sen krävs det ju dessutom att man har kvittot kvar...

Men har man kvitto och nära till butiken tror jag de flesta reklamerar om man orkar tjafsa med personalen som ofta inte har koll alls på reglerna...
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Håller med dig. Jag har inte jättelångt till Hööks men jag orkar inte åka dit enbart för att byta ett par byxor som inte håller måttet. Sömmarna har släppt nästan direkt på båda mina två senaste ridbyxor från Hööks men det betyder ju inte att de är helt oanvändbara. Jag blir mest irriterad om man ska behöva hålla på att byta allt man köper för att det ska hålla, jag vill komma hem med något som fungerar och håller i många år.

Måndagsex kan såklart förekomma överallt men min känsla är helt klart att de är överrepresenterade hos Hööks.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Det hade varit et jäkligt bra tips om jag hade haft råd att åka på någon mässa :D

Fast 44 hade jag inte tänkt dra så länge till heller.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Så här har mina senaste byxor varit:

Pikeur softshell, helskodda - underbar passform och håller sig fina tvätt efter tvätt.
Hööks CRW, helskodda - underbar passform, någon söm till skoningen har lossnat men tyget håller sig fint.
Börjes jeansridbyxor, knäskodda med tyg - bra passform, håller bra i sömmar och tyg.
Börjes Domino, helskodda - mjuka och sköna men har tappat färgen efter några tvättar.
Ullareds Horse Club, helskodda - sköna och tyget håller men sömmarna till skoningen har gått upp på några ställen.
Haglunds helskodda supergrip - sitter lite hårt i midjan och skulle gärna få vara lite streschigare, noppriga i tyget av spöt mot låret redan andra ridpasset...inte ok.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Igår blev hunden opererad efter en livmoderinflammation, egentligen inga konstiga symtom, mer än att jag reagerade på att hon var inne...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 289
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp