Kvalité på ridbyxor

Sv: Kvalité på ridbyxor

Köpte ett par crw i maj, dom är nu trasiga, flera små hål i grenen. Rider en del barbacka, så är säkert därför dom slits lite snabbare. Pikeur brukar hålla 2-3 år för mig.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Jag använder mina ridbyxor tills de slits sönder. Jag måste säga att jag blir förvånad när jag läser alla trådar om ridbyxor som går sönder efter kort tid, eftersom jag aldrig haft det problemet trots att jag inte köper ridbyxor i den övre prisklassen. Rider barbacka, i olika typer av sadlar (western, distans (bladsadel), engelska sadlar..), ute i skogen, på ridbana, i ridhus, och är inte supersnäll med mina ridbyxor överlag.

Mina Hööks-ridbyxor (oskodda, jodpuhr-modell) har jag haft sedan 2008/2009 och de är fräscha än. Det ena paret fick stryk av en taggbuske i somras = fick laga ett hål långt ner på ena benet. Något blekta i färgen i övrigt, men annars är de felfria.

Ett par Mountain Horse (helskodda) har jag slitit ut skoningen totalt i. De var med i spelet i runt sex år, sedan gick det hål på skoningen och resten av den var hemskt hemskt tunn. Ett par likadana, köpta runt 2007 vill jag minnas, gör troligen sin sista vinter i år - skoningen är sliten/tunn och jag kan se var det troligast kommer att gå hål. Dessa två par är nog de som fått slita hårdast genom åren, då de är perfekta i passformen åt mig, och de som sjunger på sista versen nu är mitt äldsta par.

Jag har ett par blå helskodda från HorseHead som köptes i samma veva som de från Mountain Horse och knappt är slitna, men de har i ärlighetens namn tillbringat mycket tid i garderoben då jag inte är så förtjust i materialet och passformen är sådär på mig. De är mest reserv och användes väl mest aktivt någonsin förra vintern, då de sitter ok med underställ under.
Ett annat par helskodda från Mountain Horse, som jag inte kommer ihåg exakt när de köptes men runt 2006/2008, är fräscha i materialet bortsett från ett litet hål på ena knät (skada från en omkullridning på frusen lera en vinter). En aning blekta jämfört med nyskick.

I somras köpte jag nya ridbyxor för första gången på en handfull år: ett par helskodda i jodpuhr-modell från Horze. De har bara används ett par veckor totalt ännu, men det blir intressant att se hur länge de håller :) .
 
Senast ändrad:
Sv: Kvalité på ridbyxor

Jag kan inte låta bli att reflektera över om ni köper i rätt storlek? Jag tycker att det är jättekonstigt att de går sönder. För mig har bara två par gått sönder någonsin, och då är jag ändå jättegammal:D

Hur gör du för att inte ha sönder dem? O_o

Mina går alltid sönder vid sittbenen först och sen mellan låren och rätt storlek har jag och byxorna sitter där de ska, inget häng men ingen kameltå heller.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Har köpt 2 par från Hööks under det senaste året. Båda har släppt i sömmarna på flera ställen efter bara ett par gångers användning. Annars använder jag mest Pikeur (varav ett par som var väl begagnade när jag köpte dem) och de håller sig jättefina. Även Euro-Star har varit bra.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Jag har ett par CRW som hållt sen 2009. Börjar bli lite lätt noppriga nu men inga hål, ingen trasig dragkedja... Och det är dom allra billigast, tygknäskodda...

Dock så har jag slutat använda dom nu, har ett par mockaknäskodda Horka (använt 2 år, ser nya ut) och ett par av Horzes dyrare helskodda (är dock tveksam på kvalitén på dom, den svarta färgen är inte särskilt svart längre).

/skiesabove vars lår sliter sönder vanliga vardagsjeans på högst 6 månader.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Har byxor från Horka, Mountain Horse (favorit pga passformen), Börjes och några som jag inte vet vad det är för märke (billigt) och alla håller (dom som hållit längst köpte jag 2006-2007).

Har aldrig betalat mer än 7-800 kr för ett par ridbyxor. Dom från Börjes kostade 199 kr och har hållit i fem år, använder dom jättemycket.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

jag har ridbyxor från kyra k, håller i flera år trots att man rider dagligen. mina älsta är 6 år gamla tror jag och de är sönder i skrevet, men använder dem ändå :p.
har ett par från schockemöhle som höll i ca 2 år, sen gick de i sönder vid dragkedjan men är lagat nu.
jacson/robustus ridbyxor håller max ett år. sen blir det små hål lite här och var vid sömmarna.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

*kl*
Jag köpte på Hööks sist, de gick sönder första dan. Då i stickningen runt skoningen (helskodda), så inget direkt hål.
Har ett par jag tror jag köpte på Börjes för säkert 15 år sen, mjuka, goa och hela fortfarande. Nu rider inte jag dagligen, men ändå.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Mina favoritridbyxor är från Börjes, jag har tre par helskodda i samma modell, heter de Domino tro? Ett par har gått sönder på ena knäet plus att en söm släppt, men då är de nog uppåt tio år gamla. De använder jag bara i nödfall. De andra paren är i jättebra skick trots att de är flera år gamla och använts mycket flitigt.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Oj. Jag har ridbyxor på mig många timmar varje dag. Rider och gör allt stallarbete i dem. Har visserligen flera par, men de nyaste är ca 3 år gamla och de äldsta är över 20 år. Har ett par som det blivit ett hål i och de är över 10 år nu. Tycker du ska fråga i affären. Även om det inte går att reklamera dem nu så är det bra för dem att veta om det.
Jag har haft ett par för länge sedan som det blev hål på låret på, men det är nog det enda paret som gått sönder. De andra jag slutat använda för att jag tröttnat på modellen och liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Kvalité på ridbyxor

Copperfield, köpta på Ge-Kås. Håller i tid o evighet, byter ut dem då jag tröttnar på dem o inte pga slitage. O jag har som så många andra lår som nöter varandra.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Jag köpte ett par Cavallo helskodda jodpuhrbyxor för 11 år sedan, de kostade ca 2500 kr då men de håller fortfarande. Supersköna och verkligt hållbara. Jag har bara detta par ridbyxor, använder dem främst på våren och hösten, på sommaren rider jag mest i kortbyxor. Jag har egna hästar och rider mycket så jag klassar Cavallo som värda sin peng, de är fortfarande som nya. Man får vad man betalar för, som man brukar säga. :D
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Kl
Jag har bara oskodda brallor i lite olika märken. Brukar hålla två tre år, jag tvättar efter att ha haft dem ett par dagar och det sliter en del. Vill inte rida runt i blekta dassiga brallor så då åker de i skräpet.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Men jag fattar inte hur man kan slita dem så de blir dassiga eller ofräscha på 2-3 år. Mina blir inte alls det. :)
Det kanske beror på hur många par man har att växla mellan? Har man bara ett par stycken så förstår jag om det blir mycket slitage. Jag har fler. Det kanske är därför de håller sig fräscha så länge?
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Jag har sex par som jag växlar mellan. Som sagt så tvättar jag dem ofta och det sliter.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

*kl

Intressant med alla svar.
Jag har iaf kommit fram till att jag ska ha fler än ett-två par ridbyxor varav minst ett par är helskodda och prova lite andra märken och se om man finner några som håller. :)

Fast då börjar jag fundera på det där med att veta vilka som passar. Vi har bara en hästaffär här i stan så det är inte så stort utbud, svårt att köpa på postorder då jag har lite konstig kroppsform.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Bred rumpa mycket lår och relativt korta ben. Är 170 lång men med tax ben.

Jag har inte kunnat ha några Jodphurridbyor tex för dom blir alltid för långa i benen.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Bred rumpa mycket lår och relativt korta ben. Är 170 lång men med tax ben.

Jag har inte kunnat ha några Jodphurridbyor tex för dom blir alltid för långa i benen.

Smal, normal eller rund om midjan? Föredrar du hög eller låg midja?
Är Jodphursridbyxor något du skulle vilja ha? Vilken storlek brukar du dra?
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Jag har 10 par men byter mellan en 3-4 stycken och tvättar dem inte så ofta. Varje par kanske blir tvättade en gång i kvartalet.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Igår blev hunden opererad efter en livmoderinflammation, egentligen inga konstiga symtom, mer än att jag reagerade på att hon var inne...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 286
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp