Kvalitet på Glen Gordon?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Saint
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 087
S

Saint

Köpte för några dagar sedan ett begagnat Glen Gordon Rox de lux. Försöker förtvivlat få det mjukt och behagligt genom att olja in det med Pure Neatsfoot oil, men det hjälper knappast. Det är tort som...

Vad är era erfarenheter av kvaliteten på detta märke (GG)? Går det att få dem riktigt bra?

Sv: Kvalitet på Glen Gordon?

Jag har ett GG Baryard träns som är fint i lädret men inte jättemjukt, jag har tom ett h*öks träns som är mjukare.
Jag fettar in det ganska så ofta och det har gett resultat iaf.
Jag har hört flera säja att kvaliten är blandad av det märket, vissa får tråkiga exemplar medans andra får jättefina.

Ja, precis. Jag har också ett CC Hööksträns som jag fått jättemjukt genom att behandla det med olja. (Jag skrev det i det första inlägget, men det raderades)

Det här definitivt ett torrt och tråkigt exemplar. Nu traderade jag ju detta exemplar, handlar man det i affär så kan man ju klämma och känna mellan de olika som finns inne.

Jag har ett GG som är köpt för ca ett år sedan, dock bara använd några månader pga att hästen haft föl. Torrt och hårt läder som redan spruckit på flera ställen trots nogran insmörjning :mad:

Inte mkt att ha med tanke på prislappen!

Allt GG-läder jag sett har varit usel kvalitet men de finns de som påstår att de fått bra grejer så jag gissar att kvaliteten är varierande.

Kanske också beror på vad man är van vid... vad man tycker om kvaliteten alltså. Men det är ju skumt att ett av Hööks billigare träns kan vara finare i lädret. Men, men... jag får väl olja vidare.

Har lust att lägga tränset i ett oljebad om det inte vore för att oljan är dyr.

Jag tror de tidiga GG-tränsen var bättre.

Att GG marknadsförs och säljs av Equalityline gör att priset ligger högre, du betalar för märket.

Läs lädertråden med tips om hur du får det mjukt, olja är inte alltid det bästa.

Mitt har tappat massor med färg :(
Det är ganska mjukt dock, men jag är inte nöjd....

Tror också att kvalitén varierar.

Jag har ett av de tidiga GG-tränsen och efter att ha putsat/oljat det ett par gånger, så är det ett av mina allra mjukaste träns.
Så jag lyckades nog få ett av bra kvalité.

Däremot vet jag att där var avskavt en bit av pannbandet när jag fick det (beställde på internet), men där var butiken jättesnäll och jag fick ett HG-pannband i utbyte. (som kostade mer än hela tränset :D) Det hade ju dock inget med kvalitén att göra, utan att någon hade packat det dåligt från fabriken.

Om jag minns rätt beror det på olika leverantörer av märket. Det har varit uppe till diskussion tidigare.

*host* Detta har jag skrivit här mååånga gånger;) Jag är inte alls nöjd med mitt GG-träns, har ett 2 st CH-träns som är mycket finare och i ungefär samma prisklass har jag ett Hubertus som är så mycket mjukare.

MEN, jag kände på ett GG i GBG och det var i 1500:- klassen och kändes mycket finare än det jag har hemma (Bayard).

En återförsäljare sa att GG tränsen är behandlade för att se blanka (o hårda?) ut, därför ska de inte smörjas så mycket, då förstör man beläggningen. Så jag vet inte hur dom har tänkt, har oxå ett som är oemottaglig för smörjning och har atppat färgen..

uselt verkligen :mad:
jag har haft flera saker o allt har varit skräp i jämförelse med priset. Trx min hoppgkord som kostade 1300:- o tappade färgen direkt.

Är nog olika i kvalité. Jag köpte ett begagnat från Blo**et och det var jättefint och mjukt när det kom.

upplever det som att dom billiga GG tränsen som kostar runt 6-700 är sämre kvalietet och dom som ligger runt 1500 är bättre kvalité iaf dom jag tittat på.

upplever det som att dom billiga GG tränsen som kostar runt 6-700 är sämre kvalietet och dom som ligger runt 1500 är bättre kvalité iaf dom jag tittat på.

Men du... dom för 1500... är inte det Dy'on? Eller har GG en finare kollektion också?

Ta en stor hink med varmvatten och lägg i en halv eller hel läderbalsam, lägg i tränset så det täcks helt och låt ligga ett par dygn. ta ut det, ta väck allt klet och sen har du ett löjligt mjukt träns!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 892
Kropp & Själ Okej så nu till slut fick jag röven ur och köpte mig en schampoo bar med tillhörande plåtask. Nyfiken om och hur det fungerar. Köpte en...
Svar
10
· Visningar
1 468
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 365
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka