Kvalitet på Glen Gordon?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Saint
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 087
Sv: Kvalitet på Glen Gordon?

Mitt Bayard träns är lite stelt, men inte störande stelt. Jmf. jag det med mitt Dyon så är det en j*kla skillnad, men det skiljer ju en aning i pris också. Hoppgjorden tyckte jag var lite stel i början, men den har nu börjat mjukna.

Och som Fröken_Skåne sa, kägg det i vattenbad med ljummet vatten, det öppnar porerna. Jag brukar dock fetta in det precis när det kommer upp ur vattnet och låta det torka innan jag stryker av överflödigt fett.

Alternativt läs tråden om lädervård skriven av sadelmakare innan ni använder vattenbad eller oljebad.

För att läder skall må bra, så behöver det skötas om.
Detta för att inte smuts skall öka slitaget (mekanisk inverkan) och för att lädret inte skall torka ut.
Om lädret blir för fettfattigt, uppstår sk 'torröta' (dry rot). Detta innebär att fibrerna i lädret blir spröda och går av. Läder som drabbats av torröta, kan aldrig smörjas upp igen, utan förblir lika sprött efter smörjning. Det måste kasseras.

För att ge lädret ett långt liv bör man i huvudsak göra 2 saker:
tvätta och smörja.

Att tvätta läder
Läder med löst sittande ytlig smuts, t ex sand, lera et c
kan man skölja av med vatten. Vatten är ofarligt för läder, se bara till att det inte är för hett.
Ljummet vatten är perfekt.

Har man mer smuts sittande, eller vill göra en grundligare rengöring, så rekommenderar jag en helt vanlig glycerintvål.
Den billiga varianten som finns att köpa i blå plastask fungerar alldeles utmärkt.
Glycerintvålen bidrar också till att mjuka upp lädret något.

Gör som följer:
Ifall du har mycket 'lös' ytlig smuts, som grus och lera, skölj bort det mesta med ljummet vatten, så minskar risken för repor när du sedan tvättar med tvålen.

När detta är gjort, ta en disksvamp, använd den mjuka sidan.
Ta vatten på svampen, och jobba upp ett bra lödder på tvålen.
Tvätta sedan lädret med svampen.
Se gärna till att lädret är fuktigt innan du börjar tvätta, så funkar det bättre.

Löddret och smutsen sköljer du sedan bort med ljummet vatten.

Att smörja läder:

Det finns i huvudsak 2 saker man skall använda på läder:
Olja och Balsam.

Olja till läder skall vara animalisk, då animaliska oljor lierar sig bäst med lädret.
De bästa är Lanolin (ullfett med vatten, finns på apoteket)
och NeatsFoot Oil, som finns i de flesta westernbutiker, samt i Biofarmabs sortiment.
Observera att det skall vara Pure Neatsfoot Oil, och INTE Neatsfoot Oil Compound.
Compound-oljan innehåller mineralolja, och det skall man ha i bilmotorer, och inte i läder.

Olja appliceras i liten mängd på lädret, flera gånger.
Ofta behöver man inte göra detta mer än 1 gång per år.
Dränk inte läderartiklar i olja!!!
Detta gör att oljan vräker in i lädret och det blir övermättat.
Er sadelmakare kommer också att bli irriterad, eftersom det blir otroligt omständigt att sy i oljemättat läder.
Försök själv att hålla i en inoljad nål

Alltså: lite olja, flera gånger, gärna med 1 dags mellanrum.
Första oljningen bör göras när lädret är fuktigt, för då är
porerna i lädret öppna, och oljan tränger in bättre.
Den oljan som går in då, håller porerna öppna till andra smörjningen dagen efter.

Skall du smörja med Lanolin, så kan detta med fördel värmas upp något, så tränger det bättre in i lädret.

Vidare så är fodertran mycket bra lädersmörja.
Detta användes förr. Enda nackdelen är att det luktar gammal fisk om lädret, vilket jag än idag kan känna på en del gamla selar jag har

Balsam:

Ett bra läderbalsam skall vara baserat på Bivax och Lanolin.
Exempel på sådana är Tip-Top och Effax.
Hur dom används står på burkarna, men det handlar i princip bara om att smörja upp lädret med balsam på en svamp.
Tycker man att man har lagt på för mycket, så torka av överskottet med en ren tygtrasa.

Skillnaden mellan olja och balsam är att oljan är till för att gå in i lädret.
Lanolin i balsam går också in i lädret, men bivaxet ger en skyddande yta mot slitage, som dessutom andas.

Balsam lägger man på efter behov.

Saker man absolut inte skall ha på läder:

Mineraloljor: dom skall vara i bilmotorer .
Skämt åsido, det är en petroleumprodukt som har nedbrytande
verkan på läder och vissa trådar man syr med.

Vaselin: Detta är inte heller ett preparat gjort för hud.
Det är också en petroleumprodukt. Det är inte ens speciellt bra att smörja människohud med det.

Spindelolja: som även går under namnet vaselinolja, se ovan.

Silikon: Katastrof! Det ger en blenk och snygg yta på lädret, men täpper till lädret så att det inte kan andas.
Detta kommer på sikt att förstöra lädret.

Några saker till, värda att ha i åtanke:
Det du skall ha på läder skall gärna vara ätligt.
Om du kan äta det i mindre mängd utan fara (det mesta är dock hyggligt laxerande ) så kommer det heller inte att skada lädret.

Luktar produkten skarpt, som färg eller lösningsmedel?
Släng den i så fall.

En liten kommentar........
Enligt en bekant (sadelmakare) här på bukefalos, så fungerar även olivolja utmärkt till läder, gårna då blandad
med neatsfoot oil. Tanken tilltalar mig, men jag har inte testat det. Olivoljanb är åtminstonde harmlös och skadar inte lädret.
Sedan har jag inte i detalj studerat hur väl den går in i läderfibrer.

Med hopp om att ert läder får ett långt och hälsosamt liv.

/Mike & Anna Noberg - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Ta en stor hink med varmvatten och lägg i en halv eller hel läderbalsam, lägg i tränset så det täcks helt och låt ligga ett par dygn. ta ut det, ta väck allt klet och sen har du ett löjligt mjukt träns!

Visserligen skulle jag kunna tänka mig att testa ditt tips, men inte inledningsvis GG-tränset utan på ett par tyglar av ”papperskvalitet” som jag ändå har tänkt kasta. Om det fungerar så KANSKE jag kan tänka mig att testa det på GG tränset som jag bara spontanshoppade.

Problemet är inte att det är stelt längre, men ytan är torr som fnöske.

lägg det i ett oljebad i några dagar...då blir det garanterat mjukt:D

Jag simulerar ett oljebad genom att upprepade gånger olja in det... typ 10 gånger om dagen. Det är fortfarande torrt på ytan. Oljebad kan säkert fungera, men oljan är förbannat dyr (100% Pure Neatsfoot Oil). Inte så att jag vill kasta bort något.

Jag är nog en av de (få?) personer här som du inte behöver citera Lädervårdstråden för.

Jag har läst den innantill och utantill flera gånger. Men vad skall man göra när inget av dom ”rätta” sätten hjälper? Nu har jag oljat in tränset 22 gånger med 100% Pure Neatsfoot Oil. Varje gång så att det är rikligt. Efter en stund är oljan borta och och stryker på en gång till, och en gång till… osv. Lädret är nu riktigt mjukt och böjligt, men ytan är spröd och torr. Jag skulle vilja få den lite fet och len… du vet som kvalitetstränsen kan bli. Tyvärr tror jag inte att det NÅGONSIN kommer att få ordning på just det här tränset.

Det som retar mig lite är att igår kväll gick jag ner och hämtade upp mitt ”skrutträns” från Hööks. Oljade in det EN gång och skicket på det är vida bättre än det där GG någonsin kommer att vara. Lent, mjukt och glansigt.

Såhär har jag gjort;

• Tvätt med mycket ljummet vatten och Ekol-tvål.
  • Oljat ca 13 gånger med 100% Pure Neatsfoot Oil
  • Försökte försegla oljan och få den fina ytan genom att tvätta det med liiiiiite vatten och Ekol-tvål
  • Eftersom punkt 3 inte fungerade så oljade jag tränset 9 gånger till med 100% Pure Neatsfoot Oil

Resultatet är hittills att tränset är jättemjukt, men grått och trist i färgen. Utan är spröd och torr. Funderar nu på att återigen försöka försegla ytan men denna gång med TiB sadeltvål och därefter KLETA in hela tränset, först med Effax läderbalsam och sedan med Stübbens tubsupermegakladd.

Någon som har ett annat råd?

Jag har haft nu 2 st GG träns och båda ha varit i bra kvalitè:bump:
så jag tror också att det varierar!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 890
Kropp & Själ Okej så nu till slut fick jag röven ur och köpte mig en schampoo bar med tillhörande plåtask. Nyfiken om och hur det fungerar. Köpte en...
Svar
10
· Visningar
1 467
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 868
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 365
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka