Kvalsterallergi?

mars

Trådstartare
Hjälper det att köpa en luftrenare? Någon som har luftrenare och vet om de hjälper? Tänker en för 2000 - 3000 kr
 
Känns lite missriktat att rena luften när de framförallt finns i sängen?
Ren luft gör förhoppningsvis att de inte trivs lika bra öht i rummet.
Är det dessutom hög luftfuktighet trivs de ännu bättre. Så nog tror jag allt på att renare luft kan hjälpa, dock frågan hur mycket det kan hjälpa? om det är värt pengarna? Allt i sängen är redan enligt konstens alla regler.
 
Jag misstänker att jag är kvalsterallergiker men har det inte på pränt, men jag har fått mindre symtom sen vi köpte en bra luftrenare och har den igång hela dagarna. Betydligt mindre damm än vanligt, men det sitter ju istället i filtren så de får man ju vara noggrann med att dammsuga och byta ut med jämna mellanrum.
Rent anektodiskt.
 
Någon som har coway ap-1008ch? Är den bra?

Japp! Jag har haft min i nästan två år. Har visserligen ingen annan luftrenare att jämföra med, men den har ju helt klart bäst testvärden, och är så tyst att ljudkänsliga jag kan sova med den på. Här står den alltså igång 24/7. Under allergisäsong kommer jag ihåg att sätta den i auto-läge på dagen, och nattetid går den i tyst läge. (Det är dessutom i tyst läge den är testad, så det är inte en sån där grej som har jättebra testvärden i ett läge men i praktiken inte går att använda på det sättet.)
 
Jag misstänker att jag är kvalsterallergiker men har det inte på pränt, men jag har fått mindre symtom sen vi köpte en bra luftrenare och har den igång hela dagarna. Betydligt mindre damm än vanligt, men det sitter ju istället i filtren så de får man ju vara noggrann med att dammsuga och byta ut med jämna mellanrum.
Rent anektodiskt.
Dammsuger du filtren?? Då hamnar ju dammet i luften igen. Allergifiltren/HEPA osv är ju engångsprodukter.
 
Japp! Jag har haft min i nästan två år. Har visserligen ingen annan luftrenare att jämföra med, men den har ju helt klart bäst testvärden, och är så tyst att ljudkänsliga jag kan sova med den på. Här står den alltså igång 24/7. Under allergisäsong kommer jag ihåg att sätta den i auto-läge på dagen, och nattetid går den i tyst läge. (Det är dessutom i tyst läge den är testad, så det är inte en sån där grej som har jättebra testvärden i ett läge men i praktiken inte går att använda på det sättet.)
Har ofta byter du filtren?
 
Har ofta byter du filtren?

För sällan 😳. Det är dock väldigt dammfritt här med mina allergioptimerade städrutiner (i sovrummet åtminstone :angel:), så den går alltid på lågvarv.

Kanske hon tar ut o dammsuger den, det kommer iaf jag att göra. Alla kanske inte bor så iof.

Det finns flera filtersteg, förfiltren kan man dammsuga. (Jag har nog tvättat det någon gång också.) Gör man det någorlunda regelbundet (och med en bra dammsugare givetvis) så sparar man på HEPA-filtret. :)
 
Knapplån,hoppas det är ok.

Hur är det med kvalster/dammallergi och robotdammsugare? Vet att man inte ska dammsuga för ofta,utan hellre våttorka då det virvlar runt mycket just då man dammsuger. Blir det samma effekt med en robot? Frågan gäller hunden som är allergisk mot kvalster och damm men borde ju vara samma som för människor..
 
Japp! Jag har haft min i nästan två år. Har visserligen ingen annan luftrenare att jämföra med, men den har ju helt klart bäst testvärden, och är så tyst att ljudkänsliga jag kan sova med den på. Här står den alltså igång 24/7. Under allergisäsong kommer jag ihåg att sätta den i auto-läge på dagen, och nattetid går den i tyst läge. (Det är dessutom i tyst läge den är testad, så det är inte en sån där grej som har jättebra testvärden i ett läge men i praktiken inte går att använda på det sättet.)
Köpte den i Onsdags. Vet inte om det är inbillning men känns redan som bättre luft i sovrummet.
 

Liknande trådar

Utrustning Jahapp, åskan tog aggregatet.. 🙁 Aggregatet har försörjt två olika hagar och jag har flyttat tråden beroende på vilken hage som...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: malin_a
·
IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 447
Senast: Badger
·
Utrustning Den andra blev full och vi shoppar på. 😅Fyndade ett SD kandar för 1000 kr, vanliga priset är 3000 kr. Hur nöjd som helst och testade...
61 62 63
Svar
1 241
· Visningar
85 035
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 476
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp