• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Månsane
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 491
M

Månsane

Eller ngt giftigt hästen fått i sej?

Mellan ganascherna under huvudet är en knöl. Stor som ett mindre ägg. den är hård och ömmar.

Hästen har ingen feber eller nedsatt allmäntillstånd på ngt vis.

Ideer någon.
Kan det bli reaktion på vaccin eller tandläkare. På domesedan kanske?

Att dom blir svullna bakom ganascherna ibland har jag varit med om, men inte under och utan några andra symptom......

Help..

Sv: Kvarka??

Det kan vara symtom på kvarka - I vinteras fick ett sto i mitt tidigare stall liknande knölar som så småningom visade sig vara lymfcancer, hästen gick inte att rädda! Kanske värt att kolla upp hästen. //Linda

usch.....
Har varit i kontakt med vetrinär. Fast nåtom cancer sa h*n inte.
Har tempat i två veckor nu och ingen stegring.
Tempar också fölet, tänker att om det är ngt smittsamt så borde ju han reagera först.

Jodå, mitt sto fick knölar mellan ganascherna när hon ätit något olämpligt. En allergisk reaktion, den kom när betet började avta och vi var på väg att börja stödutfodra. Förmodligen hade hon glufsat i sig något som inte borde bli iglufsat.:angel:

Ja, det låter ju trevligare..
Dom går i en stor gräshage och det börjar tryta nu.
Hur länge var dom svullna?

Gjorde du något för att få det att gå tillbaka?

Min brukar också bli svullen bakom ganscherna på våren när gräset börjar växa och nu på hösten när gräset börjar tryta i hagen. Dom står och skrapar med hovarna och gräver efter rötter och annat mums. En allergisk reaktion helt enkelt.

Jag gör inget speciellt utan det brukar försvinna på 1-3 veckor.

Nej, jag skulle bara avvakta. Dessvärre är hon en sådan dammsugare så trots utfodring så dammsög hon hagen, resultatet blev att hon tog tid på sig för att återgå till det mer normala.:crazy:

Brukar du känna här på hästen eller är det något du just nu upptäckt?
Mellan ganascherna finns körtlar och det kanske är dessa du känner?

Mitt äldre sto har "knölar" där under men dom har hon haft under hela den tid jag har haft henne ( 7år ) så det behöver inte vara något.

Om det är kvarka så brukar hästarna hosta, snora osv.
Men är du orolig så be en vetrinär kolla upp dom.

Det är en knöl på ena sidan som inte varit där tidigare.
Har haft kontakt med vet. som tyckte jag skulle fortsätta tempa. Men hon är ju inte dålig på något sätt utan äter, dricker och var pigg som tusan sist jag tömkörde henne.

Kvarka känns inte riktigt aktuellt då jag tempat i snart två veckor utan minsta stegring. Och inget snor eller hosta.
Tror inkubationstiden för kvarka är 4-8 dagar ??
Hade en tandläkare som gjorde vid tänderna dan innnan jag hittade knölen och tänkte att det kanske kunde ha ngt samband?

Minns förresten också ett äldre sto jag hade på foder förrut, hon hade också lite knölar där, hela tiden.

Båda mina hästar blev alltid svullna när dom gick på bete där det började bli ont om gräs. Antingen överansträngde dom musklen bakom käken,eller så åt dom något som dom inte riktigt tålde. Dom var pigga o glada och ingen feber eller annan symptom. Veterinären sa att det var ungefär som överansträngning, när han var ute och kolla till. Att dom inte fick i sig tillräckligt gräs o tuggade och tuggade, men utan vidare resultat..ungefär..Om det stämmer vet jag ej, men det var inget sompåverkade dom. Alltid i samband med att betet börja tryta..

Hästens tänder sitter ganska högt upp, högre upp än vad man tror så visst kan det finnas en anledning.
Hur gammal är hästen förresten?

Ja, såna brukar dom få allihopa ibland. fast nu är det under, inte bakom ganascherna

provade byta hage och slängde in massa hö.

Känns som knölen minskade lite på bara ett dygn:)

fast nu blev dom svullna bakom ganascherna, för där hade det kommit upp lite kortkort gräs:crazy:;)

Folk pratar här om olika saker.
Det du menar är troligen lymfkörtlarna o de ska ej vara svullna.

Svullnad runt ganaschen är reaktion i spottkörtlarna- harmlöst

Nej precis. Det är lymfkörtlarna jag menar.
Kan dom reagera på att dom så här när betet tar slut stoppar i sej av något dom tidigare ratat?

Nja det är ju ngt som påverkar hela lymfsystemet.

Gör som vet. rek.
Observera o håll extra koll.

Be Tant Ester, HH, Lickety eller Peter Lundin om korrekt svar.

Båda mina hästar blev alltid svullna när dom gick på bete där det började bli ont om gräs. Antingen överansträngde dom musklen bakom käken,eller så åt dom något som dom inte riktigt tålde. Dom var pigga o glada och ingen feber eller annan symptom. Veterinären sa att det var ungefär som överansträngning, när han var ute och kolla till. Att dom inte fick i sig tillräckligt gräs o tuggade och tuggade, men utan vidare resultat..ungefär..Om det stämmer vet jag ej, men det var inget sompåverkade dom. Alltid i samband med att betet börja tryta..

Det där har jag också hört! Körtlarna blir överansträngda när de tuggar och tuggar utan att få i sig något.

Då var jag inte den enda då:p
Eftersom det inte påverkade dom förövrigt, så forskade jag inte vidare om det kunde vara så eller inte.

Men jag vet många andra hästar som oxå haft samma, och det brukar vara vid samma tidpunkt på året som mina hade det!

Liknande trådar

Hästvård Tog in hästen för att rida, ser då att han är svullen på halsen, långt bak på ganaschen. Det ser ut som att han har hamsterkinder...
Svar
4
· Visningar
1 618
Senast: Lady_D
·
Hästvård I maj så fick min 2åring en jätteknöl (ungefär som två pingisbollar i diameter) som satt mellan ganascherna fast mer mot den ena. Hon... 2
Svar
28
· Visningar
11 857
Senast: maria_b
·
T
Hästvård Jag är orolig över min ena häst. Han fick i lördags en böld under huvudet mot den vänstra ganaschen. Den har storleken av en halv...
Svar
13
· Visningar
4 744
Senast: Tufsen
·
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 219
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka