• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare frasse1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 181
F

frasse1

Hej

Jag har två frågor. Är kvickdrag ärftligt?

Finns någon hingst sida där man kan söka upp den hingst man söker efter?

Sv: Kvickdrag

Kvickdrag är en lungsjukdom som leder till försvårad andning. Kan uppstå av dåligt foder vanligtvis mögligt hö. Men även dålig stallhygien och amoniakstank kan bidra till sjukdomens uppkomst. Så det är inte ärftligt!

Gå in på Islandshingstar.se! Där finns alla avelshingstar i alfabetisk ordning, dock måste du bli medlem. //Linda

Kvickdrag är en lungsjukdom som leder till försvårad andning. Kan uppstå av dåligt foder vanligtvis mögligt hö. Men även dålig stallhygien och amoniakstank kan bidra till sjukdomens uppkomst. Så det är inte ärftligt!

Gå in på Islandshingstar.se! Där finns alla avelshingstar i alfabetisk ordning, dock måste du bli medlem. //Linda

Finns det bilder på hingstarna också eller är det bara namnen på den sidan?

har sett nånstans att det skulle kunna vara en form av allergin som en del isisar lider av..

?? kvickdrag är allergi.

Påvisas kvickdrag via blodprov är det påvisat allergi.

Hej

Är kvickdrag ärftligt?

Benägenheten är utveckla en allergisk reaktion i luftrören är ärftlig. Om den allergiska reaktionen pågår länge utvecklas ett kroniskt tillstånd som inte kan läka – då kallas det kvickdrag.

högre benägenhet att kvickdrag drabbar eksemhästar, eksemhästar=(oftast?alltid? allergihästar) och kvickdrag är en allergisksjukdom ungefär som våran astma.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
798
Senast: Edla
·
Islandshäst Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av... 2
Svar
30
· Visningar
1 470
Senast: Badger
·
Katthälsa Hej, Efter en magnetkameraundersökning har det konstaterats att min katt har diskbråck/l7s1. Veterinären utgår från att det är en...
Svar
2
· Visningar
342
Senast: Sol
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 613
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?