Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Ett stort problem som jag ser det är att man tror man säljer en frisk häst som går igenom besiktningen ua och köparen ändrar försäkringen. Sen visar det sig att man av någon anledning måste ta tillbaka hästen inom den här 2-års perioden och står då där med en oförsäkrad häst! Den gamla försäkringen man hade vid försäljningen gäller inte längre, köparens nya försäkring gäller inte fel som fanns vid tecknandet och man kan inte teckna en ny utan reservationer!

Vill man inte riskera att hamna i den sitsen så finns det bara ett alternativ som jag ser det, man får helt enkelt skriva i kontraktet att köparen inte får ändra på försäkringen under de här två åren och naturligtvis inte byta bolag. Hur många går med på ett sånt krav? :confused: De få hästar jag köpt har antingen varit oförsäkrade eller så har jag behållit försäkringen och senare höjt och/eller lagt till. Jag har hitills aldrig sålt en häst men kommer troligen att göra det i år. Om jag törs! :eek:
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Det finns rätt många som har har hästar som levebröd som faktiskt använder sig av just det du beskriver i kontraktet

Jag är däremot tveksam till att det håller juridiskt, det betyder ju en inskräkning, jag kan inte bestämma fritt över min egendom.
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Men om du betalar 15 000 om året så kommer du i alla fall upp i 20 000 om hästen behöver vet.vård. Självrisken och de 20% utöver självrisken som försäkringen inte ersätter (brukar vara 20%). Lägg därtill mediciner och annat "smått"som nästan alltid tillkommer.
Ponera att din häst är sjuk en gång på en 2-års period. Du behöver då komma upp i över 35 000 kr för vet.kostnaderna. Hur ofta hamnar man på så höga summor.
Jag har utnyttjat min försäkring för kotledsinflamtioner. Det röntgades en massa och blev många återbesök och rehab. Ungefär 7-8000 gick det på.

Jag tycker det är galet att betala så mycket som du gör i premie.

Jag har två hästar....
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Ja anledningen att jag bytte bolag var att folksam ändrade sina villkor vilka jag tyckte vart väldigt dåliga .Så i sammråd med förra ägaren så bytte jag bolag.Sen är man väl korkad som tror att säljaren är ärlig och står för allt hon sagt ,i tvist nekar hon väl förstår jag.Men jag hoppas att hon får köpa tillbaks sin "friska häst".Men man lär sig väl nått av detta också just nu känner jag att jag skulle kunna sälja henne billigt bara för att slippa alla klinikbesök mm. Kanske nån som vill avla på henne.Hon är så vacker och snäll.Vill att hon ska få komma till nytta.Jag kan tyvärr inte ta föl på henne själv pga ekonomin som nu också börjar tryta..Det är förbannat dyrt med sjuk häst.
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Låter fullkomligt vansinnigt att avla på en häst med enda krav att hon är vacker och snäll...att hon inte är frisk spelar då ingen roll enligt dig? Undrar just vem som är oseriös här. :cool:
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Ja om hon skulle lida eller må dåligt av att gå i avel så skulle jag aldrig tillåta det.För det andra så vet jag att det är dyrt redan innan då jag har fler hästar.Men trodde detta var ett diskussions forum inte ett ställe att kasta skit på folk man inte känner. Men jag har gjort allt för att hon ska bli frisk men det går inte på något vis och jag är inte intresserad av att ta föl därför tänkte jag att ev någon annan skulle vilja göra det som har intresse av det .(Hon har inget ärftligt fel)Sedan så har hon väldigt bra stam som kanske intresserar andra alltså är bara hennes goda psyke , temprament och hennes vackra yttre ett plus.Men kan kankse avelsexperten tala om vad man ska ha för kriterier för att avla på sitt sto?Om jag inte har tillräckliga....... Hon har även en del placeringar.En helt suverän allround häst.
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Jag undrar just vem som är experten här och dömer andra människor. :angel: Hela tre inlägg och bara en massa gnäll på andra. :smirk:
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Hm ja jag svarar ju inte på inlägg där jag inte har nått att säga.Och ja det är väl klart att jag klagar på den jag tycker gör fel, tror att dom flesta gör det.Och jag tror att om du hade varit i min situation skulle du också gnälla om det är det du tycker jag gör.Men jag hoppas att ingen annan ska behöva gå i genom det här med åter köp,advokater mm.Det var av den anledningen jag berättade om min situation.Mitt råd är att aldrig lita på någon,kosta på röntgen och framför allt byt inte försäkringsbolag.För det gjorde jag och det är mitt största misstag...:cry: men men är man så är man.Och jag tar gärna råd om avel/betäckning då jag inte är någon expert på området.....:confused:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Marina Mattsson lämnade Hannell Dressage Stable lämnade hon också Helix - hästen som hade tagit henne tillbaka till den...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ung kvinna från Sundsvall misstänks ha tagit in slakthästar från utlandet och sålt dem som ridhästar i Sverige. Nu varnar köpare från...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I en serie artiklar granskar SVT Nyheter Västernorrland en ung kvinna från Sundsvall som förmedlat hästar med brister till svenskar som...
Svar
2
· Visningar
764
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Hästnyheter Att hästköp ibland reklameras är ingen nyhet. Men vad händer när hästen som köptes några månader tidigare lämnas tillbaka i bedrövligt...
Svar
4
· Visningar
1 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp