Bukefalos 28 år!

Kvinnor och Religion

Jag kanske är helt off the mark.
Var den här diskussionen avsedd som en helt teoretisk teologisk diskussion med jämförelse av antika texter för olika religioner?
I så fall, glöm mina inlägg.

Jag har dagens Sverige som utgångspunkt för mina reflektioner.
Det är svårt att diskutera religion idag utan att gå till texterna de håller som heliga och bygger sin religion på.
 
Det är svårt att diskutera religion idag utan att gå till texterna de håller som heliga och bygger sin religion på.

Visserligen.
Men om vi ser svenskt sammhälleligt kontext, där vi är väldigt sekulariserade, så blir det ju konstigt att diskutera svensk kristendom i perspektivet de gamla texterna. Eftersom vårt samhälle inte alls ser ut på det sättet - öga för öga, tand för tand. Stena.
och så vidare.
 
Fast säger inte kristendomen just det rätt ut, flera gånger, hur man än gräver i det? I GT går det liksom inte att komma ifrån det? eller? (vet ju att gud en gång hade en fru osv, men det finns inget spår av det kvar i bibeln utom i att man ska bränna Asheror, och det tycker jag är hyggligt tydligt)
Fast bibeln är ju mycket präglad av den tidens syn på kvinnor också. Sen vad jag har lärt mig så ska man inte läsa bibeln bokstavligt, alla händelser i den är inte korrekta enligt tron så att säga, det är som en historiebok om det som hänt, både om det negativa och det positiva.

Man måste ju förstå även som troende att utvecklingen går framåt. Och det tycker jag faktiskt många troende gör.
 
Fast bibeln är ju mycket präglad av den tidens syn på kvinnor också. Sen vad jag har lärt mig så ska man inte läsa bibeln bokstavligt, alla händelser i den är inte korrekta enligt tron så att säga, det är som en historiebok om det som hänt, både om det negativa och det positiva.

Man måste ju förstå även som troende att utvecklingen går framåt. Och det tycker jag faktiskt många troende gör.
Fast nja? Tidens syn? Just den gruppens önskade kvinnosyn under den tiden? De slår ju ihjäl de som inte har den kvinnosynen utan har mer kvinnobaserade religioner. Dödar män och äldre kvinnor och tar yngre kvinnor till slavar. Kastar spädbarn utför murarna. Och är väldigt tydliga med att just bränna och förstöra alla tecken på tro på någon gudinna (eller annan gud men speciellt Asheror)

Om du lägger mycket tid och energi på att förstöra din egen religions gudinna och mycket tid och energi på att döda befolkningar i närområden som har gudinnor. Då tycker jag nog inte att man "speglar kvinnosynen en viss tid" utan snarare lägger väldigt mycket energi på att skapa kvinnosynen en viss tid.

Ashera var en kanaaneisk fruktbarhetsgudinna, gemål till himmels- och skaparguden El (Gudsnamn). En liknande roll tycks hon ha spelat i israelitisk folkreligion under kanaaneiskt inflytande. Därom vittnar ett par hebreiska inskrifter från 700-talet f.Kr. som talar om ”Jahve och hans Ashera”.

Namnet syftar i bibeln några gånger på gudinnan själv eller bilder av henne (Dom 3:7; 1 Kung 15:13; 18:19; 2 Kung 21:7; 23:4, 7; 2 Krön 15:16), men oftast på en träpåle som var hennes tecken. En sådan påle brukade finnas vid altaret på kanaaneiska offerplatser tillsammans med en stenstod som var den manliga gudomens symbol. I sådana fall återges namnet med ”asherapåle” (t.ex. 2 Mos 34:13).


Eller Islam då. (som ju är senare)
Även före islam var Kaba i Mekka ett religiöst centrum, för den förislamiska arabiska tron. Dess väggar sägs varit täckta av otaliga symboler föreställande demoner, djinner, halvgudar och andra blandade varelser från den djupt polyteistiska miljön i dåtidens förislamiska antika Arabien.

Att ta en symbol för den tidens gudinnor och pressa in den i sin patriarkala krigsreligion är ju inte att "spegla sin tid" utan att utrota ännu fler religioner med gudinnor i det närområdet.
Fadern: Hubal (هبل) Ansedd som gudarnas konung och den mest betydelsefulla. Hubals avgudabild låg nära Kaba och var gjord av röd Agat

Men... Kaban var för

  1. (اللات) Den arabiska mångudinnan. Hon var en av Mekkas tre huvudgudinnor.[4] Allāt är det arabiska ordet för gud i bestämd feminin form, och alltså en feminin variant av ordet Allah. Allāt betyder alltså "Gudinnan". Allāt var Allahs dotter.
  2. (العزى) "Den mäktigaste" eller "Den starka" var en arabisk fruktbarhetsgudinna och hon var en av Mekkas tre huvudgudinnor. Det var bara henne eller Hubal som araberna bad till före krig för beskydd och seger, och det visar hur betydelsefull hon var.[5] Al-‘Uzzá var Allahs dotter.
    1. Manāt (منات) Var en av Mekkas tre huvudgudinnor. Hon var arabernas ödesgudinna, och liksom Allat och Al-Uzzá Allahs dotter. "The Book of Idols" beskriver henne som en av de äldsta gudarna. I det förislamiska Arabien var det vanligt att döpa barn till namn som 'Abd-Manāt och Zayd-Manāt. Manāts avgudabild stod på stranden i närheten av al-Mushallal i Qudayd, mellan Medina och Mecca. I princip alla araber brukade vörda henne och offra till henne. Arabiska stammar som Banu Aws och Banu Khazraj såväl som invånarna i Medina och Mekka och dess närhet brukade vörda Manāt och offra till henne. Banu Aws, Banu Khazraj, Medinas invånare och andra dyrkare av den förislamiska arabiska tron pilgrimsfärdade ofta till utsedda platser. Den sista hållpunkten på färden var Manāts avgudabild, och de troende betraktade inte sina pilgrimsfärder som avslutade förrän de stod framför den. Innan de åkte hem brukade de raka sina huvuden och stanna ett slag vid Manāts avgudabild.[6]
    1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Arabisk_mytologi#cite_note-6
Är det att "spegla sin tid" eller att förstöra och mörda och omvända, erövra, mosa och förgöra kvinnor och gudinnor som fanns?

(Arabic: مناة‎ Arabic pronunciation: [maˈnaː(h)] oblique case, [maˈnaːt] construct state; also transliterated as manāh) was a Semitic goddess worshiped in the Arabian Peninsula before the rise of Islam and the Prophet Muhammad in the 7th century . She was among Mecca's three chief goddesses, alongside with her sisters, Allat and Al-‘Uzzá,[1] and among them, she was the original and the oldest.[2]

Her idol was destroyed after the rise of Islam and her worship disappeared in the Arabian peninsula.


An idol of her was also likely among the 360 idols in the Kaaba. According to Ibn al-Kalbi, when worshipers would circumambulate the Kaaba, they would chant her name along with that of her sisters, al-Lat and al-Uzza, seeking their blessings and interception.[12]

I den tiden så sjöng man alltså dessa gudinnors namn när man går runt Kaban, det var deras tids kvinnobild. Någon kom och förstörde den kvinnobilden och föredrog en annan kvinnobild.

In the same month as the mission of Khalid ibn al-Walid to destroy al-Uzza and the Suwa, Sa‘d bin Zaid Al-Ashhali was sent with 20 horsemen[14] to Al-Mashallal to destroy an idol called Manāt,[15] worshipped by the polytheist Al-Aws and Al-Khazraj tribes of Arabia. Here also a black woman appeared, naked with disheveled hair, wailing and beating on her chest. Sa‘d immediately killed her, destroyed the idol and broke the casket, returning at the conclusion of his errand. [16][17][18]
 
Detta nämndes i boken Satansverserna och den är inte så populär
Mention in the Satanic Verses[edit]
Main article: Satanic Verses
The different versions of the story are all traceable to one single narrator Muhammad ibn Ka'b, who was two generations removed from biographer Ibn Ishaq. In its essential form, the story reports that Muhammad longed to convert his kinsmen and neighbors of Mecca to Islam. As he was reciting these verses of Sūrat an-Najm,[13] considered a revelation from the angel Gabriel,

Have you thought of al-Lāt and al-‘Uzzáand Manāt, the third, the other?(Sura 53, 19–20)
Satan tempted him to utter the following line:

These are the exalted gharāniq, whose intercession is hoped for. (In Arabic تلك الغرانيق العلى وإن شفاعتهن لترتجى.)
The line was taken from the religious chant of Meccan polytheists who prayed to the three goddesses while circumambulating the Ka'aba.[12]
https://en.wikipedia.org/wiki/Manat...sbooksgooglecombooksidQSvWCgAAQBAJpg17_17]-12
 
Fast nja? Tidens syn? Just den gruppens önskade kvinnosyn under den tiden? De slår ju ihjäl de som inte har den kvinnosynen utan har mer kvinnobaserade religioner. Dödar män och äldre kvinnor och tar yngre kvinnor till slavar. Kastar spädbarn utför murarna. Och är väldigt tydliga med att just bränna och förstöra alla tecken på tro på någon gudinna (eller annan gud men speciellt Asheror)

Om du lägger mycket tid och energi på att förstöra din egen religions gudinna och mycket tid och energi på att döda befolkningar i närområden som har gudinnor. Då tycker jag nog inte att man "speglar kvinnosynen en viss tid" utan snarare lägger väldigt mycket energi på att skapa kvinnosynen en viss tid.
Fast vad? Nu förstår jag inte ett ord du skriver riktigt men jo bibeln är en bok från dens tid. Det finns mycket som går emot tron i bibeln men det står ändå i boken pga det är händelser som hände då.

GT är det inte mycket som är bra i. Jag har bara läst NT och det finns inte någon direkt dålig kvinnosyn där tycker jag. Men som sagt, eftersom det är en bok från sin tid så står det mycket även där som inte fungerar i dagens samhälle men som sagt, även tron utvecklas framåt och går vidare.
 
Fast vad? Nu förstår jag inte ett ord du skriver riktigt men jo bibeln är en bok från dens tid. Det finns mycket som går emot tron i bibeln men det står ändå i boken pga det är händelser som hände då.

GT är det inte mycket som är bra i. Jag har bara läst NT och det finns inte någon direkt dålig kvinnosyn där tycker jag. Men som sagt, eftersom det är en bok från sin tid så står det mycket även där som inte fungerar i dagens samhälle men som sagt, även tron utvecklas framåt och går vidare.
Där finns ju "nyare" kristna kyrkor där man inte direkt frångått gammal kvinnosyn. Jag tänker t.ex. på Mormonkyrkan, där det finns mängder av tankegångar och regler som är helt byggda på en kvinnosyn som vi idag försöker bli av med. Att Jesus t.ex. måste ha varit gift med Maria från Magdala eftersom hon var den människa han först visade sig för efter uppståndelsen. Man menar att han orimligtvis hade valt en kvinna som den första om han inte varit gift med henne. Annars hade han valt en man.

Osv osv där finns mängder med exempel, inte minst som rör praktiserandet av religionen inom kyrkan.
 
En sekulär muslimsk kvinna bär oftast inte slöja så det är lite svårt att veta om det är en sekulär kristen eller en sekulär muslimsk kvinna du ser. Därför kan man inte riktigt utgå från att kvinnor utan slöja är officiellt sekulära kristna 'svenska' kvinnor och inte sekulära muslimska 'svenska' kvinnor.

Kristen eller muslim?

26409
 
När det gäller kristendomen så finns det mycket utrymme för tolkning och reformering eftersom allt är i efterhand nedskrivet vilket lämnar mycket utrymme för sådant som att det är en "produkt av sin tid" och ska "tolkas symboliskt". Detta tolkningsutrymme finns inte på samma sätt med koranen eftersom den ska vara perfekt och en direkt transkribering av det gud vill. Dvs det som står där är guds ord och helt perfekt.

Detta skapar "problem" eftersom det då inte går att hävda att det enbart menas symboliskt eller att det är en produkt av sin tid. Det som står i koranen är då vad gud menade och precis hur gud menade det.
 
När det gäller kristendomen så finns det mycket utrymme för tolkning och reformering eftersom allt är i efterhand nedskrivet vilket lämnar mycket utrymme för sådant som att det är en "produkt av sin tid" och ska "tolkas symboliskt". Detta tolkningsutrymme finns inte på samma sätt med koranen eftersom den ska vara perfekt och en direkt transkribering av det gud vill. Dvs det som står där är guds ord och helt perfekt.

Detta skapar "problem" eftersom det då inte går att hävda att det enbart menas symboliskt eller att det är en produkt av sin tid. Det som står i koranen är då vad gud menade och precis hur gud menade det.
Nja riktigt så enkelt är det inte med islam. Det som faktiskt står i Koranen är ganska luddigt, alltså måste det tolkas, vilka som får tolka och berätta vad som är sagt är olika beroende på vilken inriktning av islam man tittar på. Sen tolkar varje ny generation nya situationer utifrån sina normer. Ta en sån sak som bilar, Koranen har inget avsnitt om bilar men "lärda" har åsikter om hur det skulle ha stått om bilar hade funnits på den tiden.
 
Nja riktigt så enkelt är det inte med islam. Det som faktiskt står i Koranen är ganska luddigt, alltså måste det tolkas, vilka som får tolka och berätta vad som är sagt är olika beroende på vilken inriktning av islam man tittar på. Sen tolkar varje ny generation nya situationer utifrån sina normer. Ta en sån sak som bilar, Koranen har inget avsnitt om bilar men "lärda" har åsikter om hur det skulle ha stått om bilar hade funnits på den tiden.
Du kan tolka det men du kan aldrig säga att det inte stämmer eller inte gäller längre.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp